شنبه 9 شهریور 1387

گزارش کار سمينار بررسی کشتار زندانيان سياسی - استکهلم، کانون زندانيان سياسی ايران (در تبعيد) واحد سوئد

سمينار دو روزه ای در بيستمين سالگرد کشتار زندانيان سياسی، به منظور بررسی کشتارهای دهه ۶٠، به زبانهای سوئدی، انگليسی و فارسی در روزهای ٢٢ و ٢٣ اوت در شهر استکهلم برگزار گرديد. روز اول سمينار در دانشگاه استکهلم به زبانهای انگليسی و سوئدی و روز دوم در سالن اجتماعات هوس بی ترف به زبان فارسی برگزار گرديد. سخنرانان روز اول سمينار، احمد موسوی، زندانی سياسی سابق و نويسنده کتاب "شب بخير رفيق" ، هانس لينده، نماينده پارلمان سوئد از حزب چپ، کاوه شهروز، حقوقدان ساکن نيويورک، پيام اخوان، حقوقدان و استاد دانشگاه مونترال، سوسن بهار، سردبير نشريه کودکان و نوجوانان داروگ و مسئول انجمن الغای کار کودکان، ماريا موديگ، نويسنده سرشناس سوئدی و عضو انجمن قلم سوئد، ميترا لاگر، زندانی سياسی سابق و نويسنده کتاب "خدا می خواهد تو بميری"بودند. شهلا طالبی، زندانی سياسی سابق و استاد دانشگاه آريزونا و دروری دايک مسئول تيم خاورميانه سازمان عفو بين الملل نيز به اين سمينار دعوت شده بودند. شهلا طالبی به دليل اشکالی که برای مدارک مسافرتی وی دو روز قبل از سفر پيش آمد، امکان حضور در سمينار را نيافت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بخش هائی از متن سخنرانی وی تحت عنوان "عشق و مرگ در نامه های زندان" در روز اول سمينار توسط مجری برنامه، فعال و کارشناس کرد احمد اسکندری قرائت شد. دروری دايک برای سمينار پيام فرستاد. بخش هائی از پيام وی که خواهان محاکمه سرکوبگران مردم ايران، آمران و مجريان کشتارهای دهه ۶٠ ، به ويژه کشتار زندانيان سياسی در تابستان ۶٧ شده بود، توسط مجری سمينار قرائت شد. سخنرانان، زمينه های سياسی و اجتماعی کشتار زندانيان سياسی به ويژه در تابستان ۶٧ را از زاويهای تجربی، پژوهشی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر نکاتی از جمله ايجاد پيش زمينه های حقوقی و سياسی برای پيگرد جانيان حاکم بر ايران به اتهام"جنايت عليه بشريت" و جمع آوری و طبقه بندی اسناد و مدارک اين کشتارها ، تلاش برای ثبت اين جنايات در افکار عمومی جهانيان و اسناد بين المللی تاکيد کردند. روز اول سمينار با استقبال وسيع دانشجويان سوئدی، ايرانی و خارجی، روزنامه نگاران، روانشاسان، فعالان اجتماعی و حقوقدانان سوئدی مواجه شد. يک هئيت نمايندگی از عفو بين الملل استکهلم و يک هئيت بلند پايه از سازمان حقوق بشری انگليسی Prisoners of Conscience Appeal Fund در سمينار شرکت کردند. حضور نسل جوان در اين سمينار که اکثريت حاضران را تشکيل می داد، پيگيری موشکافانه و کنجکاوانه مباحث سمينار، اين واقعيت را در ذهن تدادعی می کند که افکار عمومی جهانيان، به ويژه نسل جوان تشنه اطلاعات است و برايش مهم است بداند در ايران چه خبر است و مردم ايران به چه سرنوشتی دچار شده اند.

سمينار روز دوم در سالن اجتماعات هوس بی ترف به زبان فارسی برگزار گرديد. سخنرانان روز دوم سمينار، احمد موسوی، حميد حق شناس(زندانی سياسی سابق)، سوسن بهار، کاوه شهروز و ميترا لاگر بودند. مباحثات نخستين روز سمينار کمابيش در روز دوم سمينار ادامه يافت. مباحثات در برخی حوزه ها، به ويژه تحليل شرايطی که کشتارهای دهه ۶٠ بر بستر آنها شکل گرفت عمق بيشتری يافتند. مهدی معمارنژاد در ابتدای برنامه روز دوم سمينار گزارش کار روز اول سمينار را به سمع حاضران رساند. مجری برنامه روز دوم سمينار شهين پويا بود.

عکس ها، فيلم سمينار و متن سخنرانی ها به زودی به سه زبان فارسی، سوئدی و انگليسی منتشر و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. متن فارسی سخنرانی ها در سايت فارسی کانون و متن سوئدی و انگليسی سخنرانی ها در سايت انگليسی کانون منتشر خواهند شد. اين برنامه به صورت مستقيم از اينترنت(پالتاک) پخش شد، اما متاسفانه در نيمه راه به دليل خرابی که در خط اينترنتی محل برگزاری سمينار به جود آمد، پخش برنامه را با مشکل مواجه کرد و به طور کلی قطع شد. تلاش برای راه اندازی اينترنت ميسر نشد و شمار وسيعی از علاقه مندان به سمينار که در اتاق حضور داشتند موفق نشدند برنامه را دنبال کنند. در آينده نزديک، تلاش خواهد شد، نسخه صوتی سمينار از طريق پالتاک پخش شود.

روز اول سمينار گيسو شاکری و بياتريس خواننده شيليائی، و روز دوم سمينار، بياتريس و همکاران نوازنده وی، گروه د- ربل با خوانندگی شميم و نوازندگی يارا و مسعود به اجرای موسيقی پرداختند. فيلم مستند "درختی که به خاطر می آورد" به کارگردانی مسعود رئوف در هر دو روز سمينار به نمايش در آمد.

سمينار قطعنامه ويژه ای صادر نکرد. نتيجه گيری مباحثات بسيار روش و گويا و هر کدام به تنهائی يک قطعنامه بودند. در کنار سمينار نمايشگاه عکس های خاوران برگزار گرديد که با استقبال شرکت کنندگان در سمينار، به ويژه دانشجويان دانشگاه های سوئد که از کشورهای مختلف بودند، مواجه شد.

سمينار دو روزه استکهلم در مطبوعات و رسانه های سوئدی و ايرانی انعکاس گسترده يافت. بيش از ده راديوی فارسی زبان در استکهلم، مالمو و گوتنبرگ، از جمله راديو همبستگی، پيوند، همسفر، ايران اير اون لاين، چکاوک و صدای آزاد به طور مرتب خبر سمينار را پجش کردند. راديو پژواک، بخش فارسی راديو سراسری سوئد که در کشورهای نروژ، دانمارک و فنلاند نيز شينده می شود با شرکت کنندگان و برگزار کنندگان سمينار قبل و بعد از سمينار گفتگو کرد و خبر و گزارش کار سمينار را پخش نمود. راديو دويچه وله خبر سمينار را منعکس و با يکی از برگزار کنندگان سمينار مصاحبه کرد. روزنامه های کثيرالانتشار سوئدی داگنز نی هيتر، سونسکا داگ بلادت، افتون بلادت، چند روزنامه محلی سوئد، هفته نامه سوئدی مانا، روزنامه انگليسی گاردين، وب سايت حزب چپ سوئد، حزب محيط زيست، حزب سوسياليست سوئد، حزب کمونيست سوئد، سازمان دمکراتيک کارگری آ ب اف در استکهلم، سازمان عفو بين الملل دفتر استکهلم، وب سايت Prisoners of Conscience Appeal Fund در انگلستان ، بزرکترين و پر بيننده ترين وب سايت خبری سوئدی نيوز دسک، چندين وب سايت دانشجوئی دانشگاه استکهلم، روزنامه "امنستی پرس" و وب سايت های پر بيننده ايرانی از جمله وب سايت خبری استکهلميان، گزارش مربوط به کشتار زندانيان سياسی و سمينار را منتشر کردند. شرح وقايع کشتار زندانيان سياسی در دهه ۶٠، آفيش و اخبار سمينار در سطح گسترده ای در تمامی دانشگاه های استکهلم پخش شد و برای چند هزار دانشجو، حقوقدان، فعال سياسی، فعال کارگری، فعال حقوق بشر، روزنامه نگار، فعال جنبش زنان، فعال ضد جنگ و... در سوئد، ايران، آمريکا، استراليا، هلند، بلژيک، دانمارک، آلمان، فرانسه، کانادا، نروژ، فلسطين، شيلی و مادران در آرژانتين ايميل شد.

کانون زندانيان سياسی ايران (در تبعيد) واحد سوئد
٢۶ اوت ٢٠٠٨ برابر با ۵ شهريور ١٣۸٧

Copyright: gooya.com 2016