چهارشنبه 13 شهریور 1387

مجادله لفظی الهام، سخنگوی دولت و ظرغامی، رئيس صدا و سيما، بی بی سی

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی و رئيس راديو تليويزيون دولتی ايران، طی دو روز گذشته مجادله لفظی با يکديگر داشته اند.

غلامحسين الهام سخنگوی دولت ايران دو روز پيش در گفت و گو با ايسنا، خبرگزاری دانشجويان ايران، با انتقاد شديد از برنامه های صدا و سيما درباره دولت محمود احمدی نژاد گفته بود: "من می گويم هيچ نظارتی بر صدا و سيما وجود ندارد. برخی فکر می کنند که اين رسانه در اختيار رهبری است، ولی مقام معظم رهبری نيز فقط بر اساس تکليف قانون اساسی رييس رسانه‌ ملی را نصب می کنند."

عزت الله ضرغامی مدير سازمان صدا و سيما که از سوی رهبر جمهوری اسلامی به اين مقام منصوب شده است در جلسات هيات دولت شرکت می کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته آقای الهام "تنها قدرت بی نظارت رسانه ملی است که نه مجلس بر آن نظارت دارد، نه دولت و نه پاسخگويی به رهبری دارد."

سخنگوی دولت گفته است که احساس تکليف در اين رسانه وجود ندارد و بيش از آنچه که هست احساس استقلال می کند، بايد اين فکر اصلاح شود و مسؤولان اين رسانه بايد خود را عضوی از اين مجموعه بداند که نسبت به اين مجموعه ها و دستگاه ها مسووليت دارد.

عزت الله ضرغامی رئيس راديو و تلويزيون دولتی ايران روز چهارشنبه به فاصله دو روز پس از اين اظهارات، به گفته های آقای الهام واکنش نشان داده و گفته است که "از جمله مصوبات دولت که مکرراً مورد تأکيد رياست محترم جمهوری است؛ عدم سخن گفتن اعضاء دولت عليه يکديگر است، انتظار می‌رود سخنگوی دولت بيش از ديگران پای‌بند به اين مصوبه باشد."

آقای ضرغامی گفته است: " اصول نظارت بر سازمان صدا و سيما به طور مشروح در قوانين رسمی کشور آمده که مطالعه آن را توصيه می‌کنيم."

به گفته تحليلگران، دولت محمود احمدی نژاد برخلاف دولت محمد خاتمی، از ابتدای استقرار اگرچه مورد حمايت راديو تلويوزيون دولتی اين کشور بوده اما در ماه های اخير اين سازمان با ساخت برنامه های متعددی که کارشناسان مورد تاييد نظام اين کشور در آن حضور دارند برخی از سياست های دولت را به نقد کشيده است.

از جمله برنامه هايی که صدا وسيما در آن به نقد سياست های دولت می پردازد، مصاحبه های تلويزيونی است که معمولا پس از خبر ساعت ۱۰ و سی دقيقه شب از کانال دو تلويزيون اين کشور پخش می شود.

اين برنامه ها معمولا با حضور يکی از مقام های دولتی اجرا می شود اما به نظر می رسد که کابينه محمود احمدی نژاد که سياست های آن اخيرا از سوی آيت الله علی خامنه ای مورد تاييد کم سابقه ای قرار گرفت، از اين حد از انتقاد نيز ناخشنود است.

چندی پيش نيز وزارت ارشاد ايران، با صدور اطلاعيه ای "راديو جوان" را که يکی از شبکه های متعلق به راديو تلويزيون جمهوری اسلامی است، شديدا مورد انتقاد قرار داده و آن را متهم به نشر اکاذيب کرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران، راديو جوان را به "دروغگويی، تخريب، انتشار اخبار کذب و ارائه تصوير ذهنی مخدوش از عملکردهای بخش های مختلف دولت و تشويش افکار عمومی" متهم کرد.

دولت محمود احمدی نژاد می گويد که از انتقادها عليه سياست هايش استقبال می کند اما کارشناسان علوم ارتباطات اعتقاد دارند که از زمان روی کار آمدن آقای احمدی نژاد، آستانه تحمل دولت نسبت به انتقادها کاهش چشمگيری نسبت به دولت قبلی داشته و از ادامه کار بسياری از رسانه های منتقد نيز جلوگيری شده است.

سال گذشته نمايندگان مجلس شورای اسلامی طی تذکرهای جداگانه ای به رئيس جمهور ايران از او خواستند از برخورد با رسانه های منتقد دولت جلوگيری کند.

شماری از نمايندگان که خود را "جريان اصولگرايان مستقل" معرفی کرده اند طی اين نامه به آقای احمدی نژاد نوشتند که " متأسفانه در يکی دو سال اخير فضای تحرک و نشاط و اميد در اين حوزه [رسانه ها] جای خود را به فضای تند تهديد و برخورد داده است."

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجادله لفظی الهام، سخنگوی دولت و ظرغامی، رئيس صدا و سيما، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016