دوشنبه 18 شهریور 1387

اگر خاتمی بيايد، کانديدا نخواهم شد، موانع حضور خاتمی در انتخابات از نگاه عارف، آفتاب


اين موانع شامل موانع داخل و خارج جبهه اصلاحات همچنين موانع در سطح ملی است که در صورت رفع آن اميدواريم در نهايت وی متقاعد شده و به درخواست مردم برای حضور در ميدان رقابت جواب مثبت دهد.


آفتاب: عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس هيئت مديره بنياد باران گفت: «در حال حاضر قدرت مردمی در جبهه اصلاحات به مراتب بيشتر از جناح رقيب است».

به گزارش سرويس سياسی آفتاب، به نقل از مهر، محمدرضا عارف، در اولين ساعات بامداد امروز در حاشيه راه اندازی دومين شعبه استانی بنياد باران در اروميه در جمع خبرنگاران در پاسخ به ميزان اقبال عمومی جناح اصلاح طلبان پس از چهار سال، اظهار داشت: «قدرت مردمی در جناح اصلاح طلب بيشتر است زيرا جبهه اصلاحات يک جريان مردمی است و در طول ۳۰ سال انقلاب اسلامی هميشه سعی کرده در خدمت مردم باشد».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در خصوص ميزان اقبال عمومی جناح رقيب افزود: «با توجه به اينکه جناح اصولگرا تمام رسانه‌های کشور را در اختيار دارد، اقبال يا عدم اقبال عموم را نمی توان به درستی برای اين جناح تشخيص داد اما آنچه واضح است اين است که اصولگرايان به دليل در دست داشتن رسانه‌ها، هميشه تلاش کرده‌اند مشکلات کوچک و داخلی جبهه اصلاحات را در سطح گسترده‌ای مطرح کنند در حالی‌که خود با مشکلات بزرگتری مواجه هستند».

عارف در پاسخ به اين سئوال که موضع بنياد باران در انتخابات آتی رياست جمهوری حمايت از چه طيف يا کانديدايی است، خاطرنشان کرد: «بنياد باران يک حزب سياسی نيست که از کانديدای خاصی حمايت کند ولی موضع ما در انتخابات آتی رياست جمهوری، کانديدای اجماع شده جبهه اصلاحات است و اميدواريم هرچه زودتر اين جناح به اجماع برسد».

در صورت رفع موانع؛ ‌خاتمی می‌آيد

معاون اول رئيس جمهور سابق کشورمان در خصوص حضور خاتمی در عرصه رقابت انتخاباتی نيز يادآور شد: «برای اينکه خاتمی در عرصه رقابت انتخاباتی حاضر شود، موانعی وجود دارد که در صورت بررسی و رفع اين موانع زمينه حضور خاتمی را فراهم می‌کنيم».

عارف عنوان کرد: «اين موانع شامل موانع داخل و خارج جبهه اصلاحات همچنين موانع در سطح ملی است که در صورت رفع آن اميدواريم در نهايت وی متقاعد شده و به درخواست مردم برای حضور در ميدان رقابت جواب مثبت دهد که اگر اين اتفاق روی دهد، به طور قطع رسيدن به اجماع در جناح اصلاح طلبان راحت‌تر خواهد شد».

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه معرفی کانديداهايی از برخی جناحهای اصلاح طلب در کشور نشان از عدم اتحاد در اين جبهه است، تصريح کرد: «اينکه احزاب و جناحهای اصلاح طلب کانديدای مورد نظر خود را معرفی کنند کار خوبی است و اين کانديداها نيز بايد فعاليتهای خود را آغاز کنند ولی در يک پروسه دموکراتيک بايد در داخل اين جبهه در نهايت به يک اجماع کلی دست يافت».

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: «انتظار ما اين است وقتی به اجماع رسيديم همه کانديداها و گروهها و سازمانهای داخل جبهه اصلاحات از آن حمايت کنند».

نتيجه انتخابات رياست جمهوری هر چه باشد به نفع کشور است

وی همچنين با اشاره به فضای سياسی فعلی کشور بيان داشت: «ما خوش‌بين هستيم و اميدواريم نهادهای نظارتی و برگزار کننده انتخابات آتی رياست جمهوری در چهارچوب قوانين عمل کنند و زمينه را برای برگزاری يک انتخابات پرشور فراهم نمايند، نتيجه هرچه باشد به نفع نظام و کشور خواهد بود و ما نيز به طور قطع از اين فرد حمايت خواهيم کرد».

رئيس هيئت مديره بنياد باران از تهيه برنامه راهبردی از سوی اين بنياد برای کانديدای احتمالی اين جناح خبر داد و گفت: «اميدواريم تا دو ماه آينده تهيه اين برنامه راهبردی نهايی شود و اين جناح به اجماع رسيده باشد تا بتوانيم با برنامه‌ريزی دقيق‌تری در عرصه انتخابات حاضر شويم».

وی در ادامه همچنين در پاسخ به اين سئوال که آيا در اين خصوص کميته‌هايی برای اجماع در اين جبهه تشکيل شده است، گفت: «فعاليت اين کميته‌ها از ماه‌های قبل آغاز شده و فعاليتهايی از سوی مجمع روحانيون مبارز در حال انجام است و با مشارکت اعضا و سازمانهای داخل جبهه اصلاحات نيز افرادی به صورت انفرادی در تلاش هستند که هرچه زودتر به اجماع برسيم».

عارف در اين زمينه با اشاره به موفقيتهای جناح اصلاحات با توجه به تهيه دو برنامه راهبردی از سوی اين بنياد در انتخابات اعضای شوراهای اسلامی شهر و نمايندگان مجلس هشتم خاطرنشان کرد: «در دو انتخابات گذشته توانستيم به رغم اينکه تلاشهای زيادی نيز به جز در چند شهرستان انجام نداده بوديم، سهم بالايی را به دست آورديم که اين موضوع بيان‌گر علاقه بالای مردم به جريان اصلاحات است».

اصلاح طلبان در صورت اجماع با اقبال مردمی روبرو می‌شوند

وی اظهار داشت: «پيش‌بينی ما برای انتخابات آينده نيز با توجه به شرايط عمومی و داخلی جبهه اصلاحات اگر به يک اجماع کلی برسيم مثبت بوده و خواهيم توانست با اقبال مردمی در اين زمينه روبه‌رو شويم».

وی همچنين به سئوال خبرنگاری در خصوص وارد شدن وی به عرصه انتخاباتی اينگونه پاسخ داد: «اگر خاتمی بيايد من در ميدان رقابت حضور نخواهم يافت اما اگر وی تحت هر شرايطی حاضر به ورود به عرصه رقابتی نشوند من بارها نيز اعلام کرده‌ام به نظر اجماع اصلاح طلبان احترام خواهم گذاشت».

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اعلام اينکه در خصوص حضورم در انتخابات آتی رياست جمهوری حرفهايی است که نمی‌خواهم بيان کنم، افزود: «تا تکليف خاتمی مشخص شود، نمی‌توانم با صراحت در اين خصوص صحبت کنم».

حضور خاتمی اجماع اصلاح طلبان را راحت می‌کند

وی حضور خاتمی در انتخابات را منتفی ندانست و تصريح کرد: «اگر وی بيايد اجماع قطعی است و ساده خواهد بود ولی اگر نيايد در يک پروسه بر اساس نظرخواهی علمی و گفتگو بين سران احزاب از بين کانديداهای مطرح سعی خواهيم کرد به اجماع برسيم».

رئيس هيئت مديره بنياد باران خود را از مشوقين اصلی حضور خاتمی در انتخابات معرفی کرد و يادآور شد: «خود خاتمی اعلام کرده است موانعی بر سر راه حضور وی وجود دارد که اگر اين موانع رفع شود، به طور قطع حضور خواهد داشت».

عارف با اشاره به بحث قوانين انتخاباتی کشور اعلام کرد: «اگر قوانين فعلی انتخابات در جهت رفع معايب اصلاح شود، خوب است ولی با استناد به همين قانون موجود انتخاباتی کشور نيز می‌توانيم يک انتخابات پرشور و خوب برگزار کنيم».

Copyright: gooya.com 2016