پنجشنبه 28 شهریور 1387

رهبر جديد حزب کاديمای اسرائيل و نظرات او در رابطه با ايران، دويچه وله


تزيپی ليونی، وزير خارجه اسرائيل، بر رقيب ايرانی‌تبار خود شائول موفاز پيروز گشت. او به احتمال زياد نخست‌وزير آينده‌ی اسرائيل خواهد شد. ليونی خواهان ايجاد يک کشور مستقل فلسطينی و برخودر قاطعانه با جمهوری اسلامی ايران است.

روز چهارشنبه، ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهريور) بيش از نيمی از ۷۴ هزار عضو حزب کاديمای اسرائيل، تزيپی ليونی، وزير امور خارجه را به عنوان رهبر حزب برگزيدند. رقيب اصلی او، شائول موفاز که وزير حمل و نقل اسرائيل است، فقط ۴۳۱ رای کمتر از ليونی کسب کرد. بر اساس برخی گزارش‌های تأييد نشده‌، طرفداران او خواهان بازشماری آرا شده‌اند.

علت انتخاب رهبر جديد، انصراف اهود اولمرت از اين پست و نيز از مقام نخست‌وزيری بود. وی که به فساد مالی متهم شده، وعده داده است که در روزهای آغازين سال جديد يهودی در ماه اکتبر، از سمت خود کنار رود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رهبر جديد حزب قرار است که روز جمعه، ۱۹ سپتامبر با نمايندگان ديگراحزاب به مذاکره بنشيند و راه را برای رسيدن به پست نخست‌وزيری هموار نمايد. در اين صورت وی پس از گلدا ماير، دومين نخست‌وزير زن اسرائيل خواهد بود.


ريشخند همکاران مرد

ليونی با شعار "تغيير" پا به ميدان مبارزه‌ی تبليغاتی نهاد. او هنگام انداختن رای خود به صندوق، هم‌حزبانش را مخاطب قرار داد و گفت: «شما امروز می‌توانيد تعيين کنيد که حزب کاديما در آينده چگونه باشد. شما واقعا می‌توانيد با رأيتان بگوييد که از سياست‌های کهنه خسته شده‌ايد. بياييد، فرزندانتان را هم به پای صندوق‌های رأی بياوريد و به آنها نشان دهيد که می‌خواهيد سرزمين خود را تغيير ‌دهيد».

منظور او از تغيير، بازنگری در سياست "اسرائيل بزرگ" است که رؤيای بسياری از سياستمداران اسرائيل بوده و هست. وی اعتقاد دارد که برای ادامه‌ی حيات يک اسرائيل دموکراتيک، بايد از شعار "اسرائيل بزرگ" گذشت و بخشی از مناطق اشغالی را به فلسطينی‌ها سپرد. ليونی طرفدار راه حل "دوکشور" (اسرائيلی و فلسطينی) است و ادعا می‌کند که بحران اسرائيل – فلسطين به ‌زودی حل خواهد شد، بحرانی که «می‌توان گفت که به گذشته تعلق دارد».

ليونی در مصاحبه با هفته‌نامه‌ی آلمانی اشترن می‌گويد که رهبران اسرائيل بايد تحولات منطقه‌ای را مد نظر بگيرند و با درايت در برابر آنها واکنش نشان دهند. او با اين امر که «مسائل را ضرورتا بايد با زور اسلحه حل کرد»، مخالف است.

بسياری از همکاران مرد ليونی‌، او را "ضعيف" می‌پندارند و مسخره می‌کنند. آنها معتقدند که رهبر جديد از عهده‌ی مسئوليت‌های بزرگ برنخواهد آمد و در آينده‌ی نزديک شکست خواهد خورد. برخی حتی هنگام صحبت در باره‌ی ليونی، از بردن نام او خودداری می‌کنند و او را "اين زنه" می‌نامند.

ليونی می‌گويد که جنسيت او ربطی به قدرت او در راهبرد حزب ندارد و او حتی قادر است، در صورت ضرور، "ماشه‌ی اسلحه" را نيز بکشد.


ليونی و جمهوری اسلامی ايران

رهبر جديد حزب کاديما، که به احتمال زياد نخست‌وزير اسرائيل خواهد شد، معتقد است که ايران امروز خطری جدی برای اسرائيل محسوب می‌شود و جامعه‌ی بين‌المللی بايد هرچه زودتر در برابر حکومتگران ايران واکنش نشان دهد. او در مصاحبه با اشترن می‌گويد: «نبايد فکر کنيم که ايران با دستيابی به بمب هسته‌ای يا فن‌آوری برای ساخت آن، به خطری بزرگ تبديل خواهد شد، بلکه بايد بدانيم که ايران همين امروز خطرناک است».

او پرسش در مورد زمان حمله‌ی نظامی به ايران را اين‌ گونه پاسخ می‌دهد: « ما در اين رابطه نبايد وقت تلف کنيم».

ليونی با اشاره به نگرانی کشورهای همسايه‌ی ايران می‌گويد: «هيچ‌کس مايل نيست که ايران در منطقه به يک ابرقدرت تبديل شود، هيچ کس نمی‌خواهد که حزب‌الله و حماس برنده شوند، نه در اسرائيل و نه در جهان عرب.»


نيم‌نگاهی به زندگی ليونی

تزيپی ليونی در سال ۱۹۵۸ در تل آويو به دنيا آمد. پدرش، ايتان ليونی، از رهبران يک گروه زيرزمينی به نام "ايرگون تسوايی له‌اومی" بود که در دهه‌ی ۱۹۴۰ برای ايجاد کشور اسرائيل مبارزه می‌کرد.

تزيپی ليونی در دانشگاه باريلان در رشته‌ی حقوق تحصيل نمود و سال‌ها به عنوان وکيل کار کرد. او سپس، در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴به همکاری با سازمان ضدجاسوسی موساد پرداخت.

ليونی در سال ۲۰۰۰ به پارلمان اسرائيل (کنست) راه يافت و در سال ۲۰۰۵ به وزارت دادگستری منصوب شد. او در سال ۲۰۰۵ حزب ليکود را ترک کرد و با شماری از همفکران خود حزب کاديما را بنياد نهاد. ليونی از سال ۲۰۰۶ وزير امور خارجه‌ی اسرائيل است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رهبر جديد حزب کاديمای اسرائيل و نظرات او در رابطه با ايران، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016