شنبه 30 شهریور 1387

نشست ۱ + ۵ برای افزایش تحریم ایران نتیجه ای نداشت، راديو فردا


نشست نمايندگان شش کشور بزرگ جهان در واشينگتن برای بحث در باره اعمال دور چهارم تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.

اين نمايندگان شامل مديران کل سياسی وزارتخانه های امور خارجه کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان و روسيه همراه با يک مقام ارشد چينی بودند که اعضای کشورهای گروه موسوم به پنج به علاوه يک را تشکيل می دهند.

رابرت وود، از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در پایان این نشست اعلام کرد که دیدار نمایندگان گروه پنج به علاوه یک بدون دست یافتن به توافقی و حتی مشخص کردن زمان یا محتوای قطعنامه تازه پایان یافت.

وی افزود: با این حال نمایندگان این شش کشور تعهد کردند که همچنان سیاست دو گانه تشویق و تنبیه را در برخورد با برنامه اتمی ایران دنبال کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقای وود گفت: «آنها بر سر تعهد خود مبنی بر انجام اقدامات بیشتر در قالب راه حل دوم پایبند هستند.»

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: شش کشور حاضر در نشست واشینگتن بار دیگر از ایران خواستند تا مشوق های اقتصادی و تجاری ارائه شده به این کشور در ماه ژوئن را بپذیرد و در مقابل از برنامه غنی سازی اورانیوم دست بردارد.

جمهوری اسلامی ایران این مشوق ها را رد کرده و می گوید که هرگز از برنامه اتمی خود دست بر نمی دارد.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران روز پنجشنبه تهديد به تحريم از سوی کشورهای غربی را «نشانه عجز تحريم کننده ها» عنوان کرد و گفت: «اين حرف ها را هم برای حفظ آبروی خودشان زده اند. دست ملت ايران پر است و اگر تصميم بگيرد مقابله به مثل کند، اين کار را با قدرت خواهد کرد.»

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک دیپلمات اروپایی حاضر در نشست روز جمعه واشینگتن گزارش داد که کشورهای گروه پنج به علاوه یک با اصل افزایش تحریم ها موافق هستند ولی در باره زمان و محتوای آن دچار اختلاف نظر هستند.

وی افزود: «روس ها به طور مشخص آماده حرکت در این مسیر نیستند و چینی ها نیز چون همتایان روس خود می اندیشند.»

«حداقل انتظارات»

پیش از برگزاری نشست روز جمعه، شان مک کورمک از دیگر سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود که باید حداقل انتظارات را از گفت و گوها داشت.

وی افزود: «اين نشستی است با هدف مذاکره پيرامون اينکه طرف های مختلف پنج به علاوه يک در چه موقعيتی هستند و اينکه زمان و محتوای قطعنامه بعدی تحريم های شورای امنيت عليه ايران بايد چگونه باشد.»

ايالات متحده روز دوشنبه پس از انتشار گزارش تازه مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران هشدار داد که تهران به دليل ادامه برنامه اتمی اش با تحريم های بيشتری روبرو خواهد شد هرچند اين احتمال را نيز رد نکرد که روند تصويب چنين قطعنامه ای با توجه به تيره شدن روابط مسکو و واشينگتن بر سر حمله روسيه به گرجستان، «کمی پيچيده تر خواهد بود.»

شورای امنيت تا کنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران به تصويب رسانده است ولی جمهوری اسلامی همواره اين قطعنامه ها را رد کرده است. قطعنامه آخر اين شورا در ماه مارس تصويب شد و از تهران خواسته است تا به مدت ۶۰ روز برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد و با جامعه بين المللی همکاری کند.

محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش خود اعلام کرد که ايران در زمينه بررسی فعاليت های نظامی – اتمی خود با اين نهاد همکاری نداشته است و «متاسفانه قادر نشده تا در زمينه مطالعات ادعايی و ساير مسائل باقی مانده در پرونده اتمی ايران که نگرانی های جدی ای را برانگيخته است، به پيشرفت واقعی دست يابد.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواستار افشای تمام جزئيات برنامه اتمی ايران است، پيشتر گفته بود، به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، انجام داده است.

تهران اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده است.

روسيه و چين در برابر غرب

در حالی که کشورهای غربی به رهبری آمريکا خواهان اعمال تحريم های تازه عليه جمهوری اسلامی هستند، چين و روسيه در اين زمينه محتاط تر هستند. گزارش ها حاکی است که آلمان نيز در اين زمينه واکنش نرمی نشان داده و خواستار مداخله اتحاديه اروپا برای حل برنامه اتمی ايران است.

در اقدامی که از آن به عنوان نشانه ای از بروز تنش ميان شش کشور عضو گروه پنج به علاوه يک ياد شده است، ديپلمات های بريتانيا، فرانسه، آلمان و آمريکا اوايل روز جمعه و قبل از برگزاری نشست با همتايان چينی و روسی خود، در محل وزارت امور خارجه ايالات متحده آمريکا تشکيل جلسه دادند.

شان مک کورمک گفته است که اين جلسه برای بحث پيرامون وضعيت گرجستان و همچنين کوزوو بوده است.

با اين حال وی در باره «هر گونه انتظار برای شکستن بن بست موجود يا کسب نتيجه» از اين نشست هشدار داد و افزود: «من فکر می کنم اين يک بحث مقدماتی است.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، «ديپلمات های حاضر در اين نشست برنامه ای برای صدور يک بيانيه مشترک در پايان گفت و گوهای خود ندارند چرا که آنها مقدمات نشست وزيران امور خارجه را در حاشيه نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل فراهم می کنند.»

نشست وزيران امور خارجه گروه پنج به علاوه يک قرار است که هفته آينده در نيويورک برگزار شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست ۱ + ۵ برای افزایش تحریم ایران نتیجه ای نداشت، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016