شنبه 9 شهریور 1387

منوچهر متکی: آژانس و ۱ + ۵ پذيرفته‌‏اند که ايران بدون پيش شرط، بر سر ميز مذاکره حاضر شود، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
منوچهر متکی گفت: اساس سياست خارجی ايران، بر برقراری نظام عادلانه در مناسبات بين المللی استوار است.

به گزارش "ايلنا" وزير امور خارجه در مراسم بزرگداشت شهيدان رجايی و باهنر در تبريز، با حضور درجمع مديران ارشد استان آذربايجان شرقی، درباره آخرين وضعيت پرونده هسته‌ای ايران گفت:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايران مذاکرات خود را به صورت فنی با آژانس و به شکل سياسی با گروه ۱+۵ که نماينده آمريکا نيز به آن ملحق شد، ادامه می‌دهد و دراين زمينه دستاوردهای خوبی داشته است .
وی تصريح کرد: در اين‌‏باره هم آژانس و هم گروه ۱ + ۵ پذيرفته‌‏‌اند که ايران بدون پيش‌‏شرط و با حفظ تعداد کنونی سانتريفيوژهای موجود بر سر ميز مذاکره حاضر شود. از نظر آژانس، ايران به تمام سوالات و ابهام‌ها پاسخ قانع ‌کننده داده است. اما معتقديم که بايد امکان تصميم‌‏گيری برای همه ملت‌‏ها و کشورها فراهم شود. نه اينکه برخی کشورهای خاص برای کل دنيا تصميم بگيرند.
متکی افزود: مواضع عادلانه موجب شده جمهوری اسلامی ايران در کانون توجه جهانيان و به عنوان يک الگو مطرح شود.
وی با بيان اينکه توسعه روابط با کشورهای منطقه قفقاز از سياست های اصولی دولت است، ادامه داد: بر اساس تاکيد رئيس‌‏جمهور، توسعه و تحکيم روابط همه جانبه در زمينه‌‏‌‏های سياسی، فرهنگی، اقتصادی و تاريخی با کشورهای قفقاز اولويت اصلی ايران است .
وی گفت:‌ در تحولات اخير گرجستان، نيت امريکا و رژيم صهيونيستی کاملا آشکار شد. جمهوری اسلامی ايران مخالف جنگ در هر منطقه از دنيا است و معتقد است که مسائل منطقه‌ای و جهانی با مذاکره و گفتمان قابل حل است . وزارت امور خارجه تحولات در اين منطقه را براساس منافع کشور هوشيارانه دنبال می‌کند .
وزير امور خارجه ايران ادامه داد: با وجود‌ اينکه دشمنان در صدد ايجاد ناامنی در داخل کشور و تيره کردن روابط ما با ديگر کشورهای منطقه هستند، ولی با تلاشهای دستگاه ديپلماسی امروز ضريب امنيت در ايران بسيار بالاتر از کشورهای ديگر منطقه است . تا آنجا که امروزه از ايران به عنوان يک قدرت منطقه‌‏ای نام برده می‌‏شود و در سايه عزم ملت در دفاع از ارزشها و انقلاب اميد همه فتنه‌‏گران در تضعيف جمهوری اسلامی به ياس تبديل شده است.
متکی با اشاره به تحولات اخير قفقاز و ناکام ماندن آمريکايی‌‏ها در نفوذ به گرجستان گفت: اين موضوع بايد با مشارکت کشورهای همسايه حل شود.جمهوری اسلامی ايران معتقد است موضوع قفقاز همانند لبنان بايد بر اساس قانون و عدالت و در چهار چوب همکای‌‏های منطقه‌‏ای ساماندهی شود و ما آماده کمک به حل آن هستم.

Copyright: gooya.com 2016