شنبه 30 شهریور 1387

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی: برقراری روابط مجالس ايران و آمريکا قابل بررسی است، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس برقراری روابط مجالس ايران و آمريکا مشروط بر ارائه درخواست رسمی از سوی آمريکا را قابل بررسی دانست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علاءالدين بروجردی در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، در واکنش به توصيه پنج وزير امور خارجه سابق آمريکا به مقامات اين کشور مبنی بر مذاکره مستقيم با ايران برای حل مشکلات فی‌‏ما بين دو کشور، اظهار داشت: تاکنون هرگز از طرف مقامات رسمی آمريکا، پيشنهادی برای مذاکره مستقيم با ايران مطرح نشده است.
به گفته وی، در صورت طرح چنين پيشنهادی، می‌‏توان به مطالعه آن پرداخت. اما اظهارنظرهای غير رسمی مقامات آمريکا و يا اعلام مواضع کسانی که ديگر در تشکيلات رسمی اين کشور سمتی ندارند، نمی‌‏تواند مبنايی برای اظهارنظر نسبت به برقراری رابطه و يا مذاکره با آمريکا باشد. اظهارنظر پنج وزير سابق امور خارجه آمريکا نيز در همين راستا قابل ارزيابی است.
رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی تاکيد کرد:‌‏ چنانچه آمريکايی‌‏ها به دنبال برقراری رابطه و يا مذاکره رسمی با ايران هستند بايد درخواست خود را طی يادداشتی از طريق دفتر حافظ منافع خود يعنی سوئيس اعلام کنند. کما اينکه تاکنون نيز درخواست‌‏شان برای مذاکره با ايران در موضوع تامين امنيت داخلی عراق را از اين طريق اعلام کرده‌‏اند. از اين رو مطالب متفرقه ديگری که از سوی برخی مقامات اسبق آمريکا مطرح می‌‏شود، نيازمند بررسی نيست چرا که تنها در حد يک خبر است که بعد خبری خاص خود را دارد.
بروجردی با تاکيد بر اينکه هر گونه مذاکره ميان ايران و آمريکا بايد از کانال رسمی خود و با درخواست رسمی مقامات آمريکايی مطرح شود؛ در پاسخ به اينکه آيا اين مذاکرات می‌‏تواند در سطوح ديگری به جز سطح دولت‌‏ها (مثلاً در سطح مجالس دو کشور) پيگيری شود؟، گفت: برقراری روابط بين مجالس دو کشور قابل بررسی است اما حتی برای برقراری چنين روابطی نيز نيازمند درخواست رسمی از سوی طرف آمريکايی هستيم. در صورت چنين درخواستی می‌‏توان خارج از سطح روابط دو دولت به بررسی و برقراری روابط پارلمان های ايران و آمريکا پرداخت.

Copyright: gooya.com 2016