شنبه 6 مهر 1387

هشدار مک کين و اوباما درباره برنامه اتمی ايران، بی بی سی


دو نامزد اصلی انتخابات آمريکا در جريان نخستين مناظره خود که از تلويزيون های سراسری آمريکا پخش شد به شدت نسبت به "خطر" برنامه اتمی ايران به خصوص تهديد آن برای اسرائيل هشدار داده اند.

جان مک کين نامزد جمهوری خواهان در اين مناظره در دانشگاه ميسيسيپی گفت که مجهز شدن ايران به سلاح اتمی خطر بالقوه ايجاد يک "هولوکاست دوم" عليه يهوديان اسرائيل را به دنبال دارد و به رقابت تسليحاتی در منطقه دامن می زند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين سناتور اهل آريزونا گفت "ما نمی توانيم اجازه وقوع يک هولوکاست دوم را بدهيم" و افزود که ساير کشورهای منطقه "برای به دست آوردن سلاح های اتمی" تحت فشار قرار خواهند گرفت.

سناتور مک کين گفت: "ما می توانيم تحريم های جدی و دردناکی بر ايران تحميل کنيم، که به نظر من می تواند اثر مثبتی داشته باشد."

وی همچنين دولت ايران را ناکارآمد دانست: "ايران دولت بدی دارد، برای همين وضع اقتصادش هم بد است، درحالی که ايران صاحب درآمدهای قابل توجه نفتی است."

باراک اوباما نامزد دموکرات ها گفت که او در مورد ابعاد تهديد ايران با جان مک کين موافق است، اما مخالفت او با به کارگيری ديپلماسی مقابل تهران و ساير دشمنان آمريکا را قبول ندارد. او تاکيد کرد که ايران در اثر جنگ عراق قوی تر شده است.

اوباما نگرانی مشابهی را در مورد خطر به راه افتادن رقابت تسليحاتی در منطقه منعکس کرد و گفت که مسلح شدن ايران به سلاح اتمی با توجه به تهديدی که متوجه اسرائيل می کند "شرايط بازی را عوض خواهد کرد."

اما سناتور دموکرات افزود: "من با سناتور مک کين موافق نيستم که قادر خواهيم بود تحريم هايی که لازم است را بدون مقداری همکاری با کشورهايی مانند روسيه و چين اعمال کنيم."

وی که همواره خواستار گفتگوی مستقيم با ايران شده است تکرار کرد "ما همچنين بايد درگير يک ديپلماسی شديد و مستقيم با ايران شويم".

ايران بارها اتهامات داير بر دنبال کردن يک برنامه اتمی برای مقاصد نظامی را رد کرده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هشدار مک کين و اوباما درباره برنامه اتمی ايران، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016