جمعه 12 مهر 1387

برگزاری مناظره رو در روی سارا پی لين و جو بايدن و صحبت های آن ها در باره ايران، راديو فردا


مناظره سارا پی لين، و جوزف بايدن، نامزدهای معاونت رياست جمهوری آمريکا روز پنجشنبه در دانشگاه واشينگتن در شهر سنت لوئيس برگزار شد.

اين مناظره که نخستين و تنها مناظره معاونان دو نامزد انتخابات رياست جمهوری بود، حدود يک ماه پيش از آغاز انتخابات رياست جمهوری آمريکا برگزار شد.

بيشتر زمان نود دقيقه ای اين مناظره، به سياست خارجی و مسئله عراق اختصاص داشت.

سارا پی لين در اين مناظره با انتقاد از مواضع باراک اوباما درباره مذاکره با ايران، گفت: محمود احمدی نژاد برای خاورميانه خطرناک است.

سارا پی لين همچنين گفت: ايران مسلح به بمب اتمی بسيار خطرناک خواهد بود و نبايد اجازه داده شود که اين کشور به سلاح اتمی دست يابند.

سارا پی لين با اشاره به اين که احمدی نژاد خواهان محو اسرائيل از روی نقشه جهان است، گفت: اکنون به رهبری مانند احمدی نژاد که تعادل ندارد و حرف هايی از اين نوع مطرح می کند نبايد اجازه داده شود که به سلاح اتمی دست يابد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خانم پی لين افزود: ديکتاتورهای خطرناکی مانند احمدی نژاد، کيم جونگ (رهبر کره شمالی) و برادر کاسترو کسانی هستند که باراک اوباما گفته است می خواهد بدون پيش شرط با آنها مذاکره کند.

جو بايدن در واکنش به اين اظهارات گفت: ايران مسلح به بمب اتمی برای منطقه خطرناک است.

وی در عين حال افزود: متحدان و دوستان ما در اروپا پنج سال است از مذاکره با ايران حمايت و تاکيد می کنند و می گويند بايد نشست و گفت و گو کرد.

آقای بايدن اضافه کرد: پنج وزير امور خارجه سابق آمريکا اخيرا توصيه کرده اند که بايد با ايران وارد گفت و گو شد.

سناتور بايدن همچنين تاکيد کرد: بايد دانست که احمدی نژاد تصميم گيرنده اصلی در ايران نيست بلکه اين تئوکراسی است که بر ايران حکومت می کند.

رسانه های آمريکا تعداد تماشاگران مناظره هفته گذشته باراک اوباما نامزد حزب دمکرات و جان مک کين، نامزد حزب جمهوری خواه را حدود ۵۲ ميليون نفر تخمين زده اند.

اين رسانه ها پيش بينی کرده بودند که تعداد تماشاگران مناظره سارا پی لين و جو بايدن بيشتر از مناظره باراک اوباما و جان مک کين باشد.

جان مک کين، سناتور و کهنه سرباز ۷۲ ساله که به عنوان مسن ترين نامزد رياست جمهوری آمريکا در دور اول است، ماه اوت گذشته سارا پی لين، فرماندار ۴۴ ساله ايالت آلاسکا که چهره ای نا آشنا در صحنه سياست آمريکا بود را به معاونت خود برگزيد.

رسانه های آمريکايی پيش از مناظره تصريح کرده بود: کم تجربگی سارا پی لين در سياست بين الملل و چهره مردد او در مصاحبه های تلويزيونی اندک او، ترديد ها در باره آمادگی او برای رسيدن به معاونت رياست جمهوری آمريکا را افزايش داده و حتی مخالفت برخی چهره های سرشناس محافظه کار آمريکا را در پی داشت.

روز سه شنبه، نظرخواهی های واشينگتن پست و شبکه ای بی سی، نشان داد که ۶۰ درصد شرکت کنندگان در نظر خواهی اعتقاد دارند که سارا پی لين تجربه کافی برای رسيدن به مقام معاونت رياست جمهوری آمريکا را ندارد. اين آمار هفته گذشته ۴۵ درصد بود.

جان مک کين، در آستانه برگزاری اين مناظره در گفت وگو با شبکه ام اس ان بی سی، گفته بود که به سارا پی لين افتخار می کند و اطمينان دارد که او از پس مناظره بر می آيد.

طرف ديگر اين مناظره، جوزف بايدن، رييس کميته روابط خارجی مجلس سنای آمريکا بود که باراک اوباما او را ماه گذشته به معاونت خود برگزيد.

اين انتخاب در حالی صورت گرفت که رسانه های آمريکا گمانه زنی هايی از احتمال انتخاب هيلاری کلينتون، رقيب باراک اوباما در انتخابات درون حزبی دمکرات ها را مطرح می کردند.

از سوی ديگر اين دو معاون در حالی رودر روی هم ايستادند که به گزارش خبرگزاری «رويترز»، نظر سنجی ها از برتری باراک اوباما در مناظره هفته گذشته دو نامزد رياست جمهوری، خبر می دهد.

انتخابات و بحران مالی آمريکا

مناظره هفته گذشته اين دو نامزد رياست جمهوری آمريکا، تحت تاثير لايحه نجات مالی آمريکا قرار گرفته بود تا جايی که جان مک کين پيش از آغاز مناظره اعلام کرده بود که به دليل حساسيت اين لايحه قصد دارد مناظره را به تعويق بيندازد.

اما کمتر از ده ساعت مانده به آغاز مناظره، ستاد انتخاباتی سناتور مک کين در بيانيه ای اعلام کرده بود که وی در اين مناظره شرکت خواهد کرد اما پس از پايان اين مناظره به واشينگتن باز خواهد گشت تا در گفت و گوها بر سر طرح ۷۰۰ ميليارد دلاری نجات موسسات مالی مشارکت کند.

مناظره سارا پی لين و جوزف بايدن همچنين در حالی صورت می گيرد که موضوع لايحه نجات مالی، در صدر خبر های داخلی آمريکا قرار دارد.

مجلس نمايندگان آمريکا روز دوشنبه اين لايحه را رد کرد بود.

اما مجلس سنای آمريکا روز چهارشنبه، لايحه موسوم به «نجات مالی» را تصويب کرد. سناتورها اين لايحه را با ۷۴ رای موافق در برابر ۲۵ رای مخالف تصويب کردند.

بر اساس اين طرح قرار است دولت آمريکا تا ۷۰۰ ميليارد دلار بودجه در اختيار وزارت خزانه داری آمريکا قرار دهد تا با کمک آن، وام های غير قابل وصول و پر خطر موسسات مالی آمريکا را خريداری کند و شاخص های بازار بورس را افزايش دهد.

اين لايحه که در پی بحران مالی کم سابقه در آمريکا از سوی دولت جرج بوش پيشنهاد شده بود، در آغاز مورد مخالفت جمهوريخواهان قرار گرفت.

دولت آمريکا اين لايحه را مورد بازبينی قرار داد و دوباره به مجلس سنا فرستاد و اکنون با تاييد آن توسط سناتورها، اين لايحه بايد بار ديگر به تاييد مجلس نمايندگان برسد تا با امضای رييس جمهوری آمريکا لازم الاجرا شود.

Copyright: gooya.com 2016