شنبه 30 شهریور 1387

دو جايزه به، شيرين عبادی و نسرين ستوده، دو حقوقدان ايرانی، دويچه وله


شيرين عبادی و نسرين ستوده، دو وکيل مدافع ايرانی به خاطر فعاليت‌هايشان در دفاع از حقوق بشر، به‌ويژه حقوق زنان، برنده‌ی دو جايزه‌ی بين‌المللی شده‌اند: خانم عبادی برنده‌ی جايزه‌ی رواداری و خانم ستوده برنده‌ی جايزه‌ی بين‌المللی حقوق بشر زودتيرول ايتاليا.


جايزه‌ی رواداری به شيرين عبادی

شيرين عبادی، حقوقدان و مدافع حقوق بشر در ايران، جايزه رواداری (تولرانس) آکادمی اوانگليک توتسينگ آلمان را دريافت می‌کند. هيات داوری جايزه‌ی تولرانس، علت انتخاب شيرين عبادی را مبارزه وی برای حقوق بشر و دموکراسی در ايران اعلام کرده است. به گفته‌ی آنها، خانم عبادی با وجود ممنوعيت شغلی، بازداشت و تهديدهای جانی عليه وی، به عنوان وکيل مدافع در دادگاه‌‌ها از منتقدان و مخالفان رژيم ايران دفاع می‌کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جايزه تولرانس به شخصيت‌هايی اعطا می‌شود که در سطح جهان برای حل و فصل مدنی و روادارانه‌ی تنش‌های فرهنگی، دينی و سياسی تلاش می‌کنند. رومان هرتسوگ، رئيس‌جمهور پيشين آلمان، دانيل بارنبويم، آهنگساز و سفير صلح سازمان ملل، و هنينگ مانکل، نويسنده‌ی آلمانی، برندگان پيشين جايزه‌ی رواداری هستند.

خانم شيرين عبادی به ويژه از اين نظر مورد توجه هيئت داوری جايزه رواداری قرار گرفته که وی در ايران برای برابرحقوقی زنان و حقوق کودکان تلاش می‌کند و به عنوان يک مسلمان براين باور است که تناقضی ميان "اسلام واقعی" و حقوق بشر وجود ندارد.


جايزه برای نسرين ستوده

جايزه حقوق بشر بنياد زودتيرول (منطقه‌ای در شمال ايتاليا) در سال ۲۰۰۸ به خانم نسرين ستوده، حقوقدان و وکيل مدافع شمار زيادی از فعالان حقوق زنان در ايران تعلق می‌گيرد. اعطای اين جايزه به نسرين ستوده، از سوی شيرين عبادی پيشنهاد و توصيه شده است.

خانم عبادی در ماه ژوئن گذشته به هنگام سخنرانی در مراسم گشايش کنگره‌ی موزه‌های زنان پيشنهاد کرد که جايزه امسال بنياد بين‌المللی حقوق بشر زودتيرول به زنان ايران تعلق گيرد تا به اين ترتيب از آنها در برابر فشارهای حکومتی حمايت شود.

در ميان مهمانان اين کنگره، آدولف فيچر، بنيان‌گذار بنياد بين‌المللی حقوق بشر زودتيرول نيز حضور داشت. وی توصيه‌ی خانم عبادی را پذيرفت و به اتفاق همکارانش تصميم گرفت که جايزه‌ی امسال بنياد تحت سرپرستی خود را به خانم نسرين ستوده، حقوق‌دان مدافع برابرحقوقی زنان ايران اعطا نمايد.

چند روز پيش از تصميم‌گيری بنياد بين‌المللی حقوق بشر زودتيرول، نسرين ستوده که به عنوان وکيل مدافع، به کمک شماری از موکلان بازداشت شده‌‌اش رفته بود، خود نيز برای ساعاتی بازداشت گرديد. خانم ستوده که دارای کودکی شيرخواره است، در حال حاضر به قيد ضمانت آزاد است. شيرين عبادی متعقد است که به خاطر اعطای چنين جايزه‌ای، اتهام‌های وارده به نسرين ستوده منتفی خواهند شد.

خانم ستوده ازاعطای جايزه‌ی حقوق بشر به وی خشنود است و از طريق ای‌ميل از بنياد بين‌المللی حقوق بشر زودتيرول قدردانی کرده است. او در ای‌ميل خود نوشته است، اين جايزه او را تشويق خواهد کرد، فعال‌تر از پيش به کارهايش ادامه دهد. به گفته‌ی نسرين ستوده، چنين کمک‌هايی از خارج برای فعاليت‌های حقوق بشری در ايران بسيار مهم و اساسی هستند. خانم ستوده نوشته که، اميدوار است بتواند حضورا جايزه خود را دريافت کند.

جايزه خانم ستوده در روز ۱۲ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، در شهر مران، مرکز ايالت زودتيرول ايتاليا به وی اعطا خواهد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دو جايزه به، شيرين عبادی و نسرين ستوده، دو حقوقدان ايرانی، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016