پنجشنبه 4 مهر 1387

رحيم صفوی: آمريکا ظرفيت اقتصادی، سياسی و نظامی برای گشودن چهارمين ميدان جنگ را ندارد، ايسکانيوز

تهران- خبرگزاری ايسکانيوز: مشاور ارشد مقام معظم رهبری در رابطه با تهديدات آمريکايی ها اظهار داشت: آمريکا ظرفيت سياسی، اقتصادی و نظامی برای گشودن ميدان جنگ چهارم را به روی خود ندارد.


به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجويی ايران "ايسکانيوز"، سردار رحيم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مشاور ارشد مقام معظم رهبری در امور نظامی در سومين نشست تخصصی بررسی نقش شهيد حسن باقری در شناسايی، طرح ريزی و اجرای عمليات ثامن الائمه (شکست حصر آبادان) با بيان اينکه سياست زور اساس حرکت آمريکاست اظهار داشت: امروز آمريکا در افغانستان و عراق مرتکب جنايات بی شماری می شود و انسان های غير نظامی را می کشد و اگر ما آمادگی دفاع از انقلاب و ميهن را داشته باشيم آسيب نخواهيم ديد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی ادامه داد: نيروهای مسلح ايران امروز در توان نظامی بالايی بسر می بردند و سپاه امروز نيز با سپاه اوايل انقلاب بسيار فرق کرده است.
سردار صفوی ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز يک قدرت بزرگ نظامی در خاورميانه بوده و می تواند در معادلات امنيتی منطقه ايفای نقش کند.
وی در ابتدای اين نشست که به منظور بررسی نقش شهيد باقری در شناسايی و طرح ريزی و اجرای عمليات ثامن الائمه برگزار شده بود در اين رابطه گفت: بعد از نوزدهم مهرماه که عراقی ها که بعد از عبور از رودخانه کارون و انسداد جاده اهواز به آبادان و حرکت در رودخانه ماهشير همه راه های زمينی را به آبادان قطع کردند و تنها از راه های هوايی و دريايی راه به آن شهر وجود داشت، آبادان در محاصره ۲۸۰ درجه ای قرار گرفت.
وی با اشاره به فرمان امام مبنی بر اينکه حصر آبادان بايد شکسته شود اذعان داشت: امام (ره) در طول جنگ هشت ساله تنها دو يا سه بار از کلمه بايد در فرمان های خود استفاده کرد که يک مورد ديگر آن نيز حفظ جزاير مجنون بود.
مشاور نظامی فرماندهی کل قوا اظهار داشت: عراقی ها به ايران يک هدف حداکثری و يک هدف حداقلی داشتند، هدف حداکثری سقوط جمهوری اسلامی ايران بود و هدف حداقلی شان تصرف بر اروند رود و تصرف آبادان بود.
وی با بيان اينکه فرمان امام برای پاسداران حکم تکليف را داشت گفت: ما سه ماه قبل از عمليات نيروهای عراقی و خودی را آزموديم سپس عملياتی با ۳۴۰ نفر پاسدار و بسيجی که فرماندهی عمليات با بنده بود و سردار رشيد، سردار باقری جاشين و معاون اطلاعات عمليات بودند را طراحی کرد.
سردار صفوی ادامه داد: صبح روز عمليات با لشکر ۳۴۰ نفری به لشکر پنج هزار نفری عراقی که حدود ۴۰۰ تانک در اختيار داشت حمله کرديم و توانستيم سه کيلومتر پيشروی کنيم.
صفوی اضافه کرد: بالاخره توانستيم گردان صلاح الدين عراق را منهدم و برای اولين بار از عراقی ها تانک به غنيمت بگيريم و اين حمله مبدا اولين دست و پنجه نرم کردن با عراقی ها در اين زمينه بود.
وی در ادامه از طرحی که برای شکستن حصر آبادان در شورای عالی دفاع مطرح کرده بودند ياد کرد و گفت: اين طرح با مشکلات بسياری که در آن زمان وجود داشت تصويب شد و اولين اقدام نيز برای عمليات شکست حصر آبادان، ايجاد راه زمينی به اين شهر بود که نام آن را نيز راه وحدت گذاشتيم.
سردار صفوی در ادامه با بيان اينکه در همان روز اول عمليات، مناطق بسياری از تصرف دشمن خارج شد نقش شهيد باقری را در اجرای عمليات موثر ارزيابی کرد و گفت: شهيد باقری در تمام مراحل عمليات و جنگ مسووليت های خطير و بالايی را عهده دار بودند.
مشاور نظامی فرماندهی کل قوا تصريح کرد: شهيد باقری همچنين در قانع کردن و توجيه فرماندهان، قدرت بالايی داشت.
وی از ديگر خصوصيات سردار شهيد باقری را شجاعت و خردمندی عنوان کرد و افزود: اين شهيد هميشه آخرين فردی بود که در سنگر به خواب می رفت و هر شب گزارشی را به عنوان عملکرد روزانه تهيه می کرد.
سردار صفوی در پايان اظهار داشت: شهيد باقری بسيار منظم و دقيق بود و در سازمان دهی جنگ تاثير بسزايی داشت، وی دارای روح بسيار لطيف و همين طور ارتباطات عاطفی خوبی با بسيجيان بود.

Copyright: gooya.com 2016