جمعه 5 مهر 1387

البرادعی خواستار مذاکره مستقيم ايران و آمريکا شد، ردايو فردا


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی خواستار مذاکره مستقيم ميان ايران و ايالات متحده آمريکا بر سر پرونده هسته ای تهران شد.

آقای برادعی به روزنامه آلمانی « زويچه زايتونگ» گفته که «در باره اين موضوع، اروپايی ها مسئوليتی ندارند و آمريکا، طرف اصلی است.»

به گفته وی، «سريع ترين راه، مذاکرات مستقيم است که شانس بهتری را برای رسيدن به يک راه حل در اختيار طرفين قرار می دهد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مدير کل آژانس بين المللی انرزی اتمی در گزارش اخير خود نگرانی ها در باره ماهيت برنامه اتمی ايران را افزايش داده است و می گويد که تهران با بازرسان آژانس برای اثبات يا رد تلاش در زمينه فعاليت های نظامی – اتمی خود همکاری نکرده است.

آقای برادعی دوشنبه هفته جاری هشدار داد که او نمی تواند تضمين کند، ايران يک برنامه اتمی مخفی را دنبال نمی کند.

وی همچنين روز ۱۵ سپتامبر اعلام کرد: «متاسفانه قادر نشده است تا در زمينه مطالعات ادعايی و ساير مسائل باقی مانده در پرونده اتمی ايران که نگرانی های جدی ای را برانگيخته است، به پيشرفت واقعی دست يابد.»
مدير کل آژانس گفته است: «ايران در راستای همکاری خود بايد اطلاعات لازم را برای آژانس فراهم کند و به دانشمندان و اسناد مرتبط با برنامه اتمی خود اجازه دسترسی دهد.»

کشورهای غربی و بويژه ايالات متحده آمريکا، تهران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود که آن را صلح آميز می داند در پی دستيابی به سلاح اتمی است.

تهران اين ادعا را رد کرده و هدف از برنامه اتمی اش را تويد برق می داند.

مقايسه ايران و کره شمالی

محمد البرادعی در بخشی ديگر از گفت و گوی خود روش برخورد با ايران را با مورد کره شمالی مقايسه کرده و گفته است: «اگر آمريکا با کره شمالی بر سر يک ميز می نشيند، رژيمی که ملاحظات دمکراتيک ندارد و همچنين به سلاح اتمی مجهز است، من نمی دانم چرا نبايد با ايران مذاکره کند.»

ايالات متحده آمريکا بارها اعلام کرده که اگر تهران روند غنی سازی اورانيوم را تعليق کند، حاضر است با ايران مذاکره کند.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، حتی اعلام آمادگی کرد که در صورت تعليق اين فعاليت ها، حاضر است با همتای ايرانی خود در هر نقطه ای از جهان ديدار و گفت و گو کند.

اين در حالی است که جمهوری اسلامی ايران هر گونه پيش شرطی برای انجام مذاکره ميان تهران و واشينگتن را رد کرده است.

مقام های ايرانی روند غنی سازی اورانيوم را «خط قرمز» خود اعلام کرده و گفته اند که از اين برنامه دست نخواهند کشيد.

غنی سازی اورانيوم که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد، می تواند برای سوخت نيروگاه های اتمی و در مقياس بالاتر برای ساخت بمب اتمی مورد استفاده قرار گيرد.

آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد که ايران تعداد سانتريفوژها برای غنی سازی اورانيوم را به سه هزار و ۸۲۰ دستگاه افزايش داده که در مقايسه با ماه مه ۵۲۰ دستگاه بيشتر است. رقم اعلام شده جديد دو هزار سانتريفوژ بيش از زمانی است که نصب اين دستگاه ها در ايران آغاز شد.

آژانس همچنين گفته که ايران ۴۸۰ کيلوگرم اورانيوم با غلظت پايين انبار کرده است.

کارشناسان می گويند که ۱۵۰۰ کيلوگرم اورانيوم مورد نياز است تا برای غنی سازی با غلظت بالا مورد استفاده قرار گيرد و در نهايت بتوان از آن برای ساخت بمب اتمی استفاده کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'البرادعی خواستار مذاکره مستقيم ايران و آمريکا شد، ردايو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016