چهارشنبه 3 مهر 1387

سلطانيه: به ساير سوالات تنها در صورت عادی شدن اجرای پادمان در ايران، پاسخ خواهيم داد، ايرنا


وين - "علی اصغر سلطانيه " روز چهارشنبه در شورای حکام اعلام کرد: تنها در صورتی که اجرای پادمان در ايران عادی شود، جمهوری اسلامی ايران بر اساس توافقنامه جامع پادمان و مانند بقيه کشورهای عضو به ساير سوالات پاسخ خواهد داد.

سفير جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين گفت: بر اساس برنامه عمل، مبحث "مطالعات ادعايی " پايان يافته و بنابراين بايستی اجرای پادمان در ايران به صورت عادی انجام پذيرد.
وی افزود: با توجه به پاسخهای مشروح ارايه شده از سوی ايران، آژانس هم اکنون در موقعيتی هست که بتواند عدم اصالت، بی اساس و ساختگی بودن مدارک منسوب به مطالعات ادعايی را اعلام و مساله را خاتمه يافته اعلام کند و مطابق با برنامه عمل، اجرای پادمان در ايران را عادی کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در ادامه با طرح اين سوال که با روند کنونی احتمالا چه هدفی دنبال می شود، گفت: بديهی است که هيچ سند موثق و واقعی وجود ندارد و در مقابل ايران تعهدات خود را کاملا اجرا کرده است.
وی افزود: از سويی ديگر، اطمينان و اعتماد متقابل در ميان کشورهای عضو و نيز ميان کشورهای عضو و دبيرخانه واقعا در خطر است و براين اساس اعتبار و يکپارچگی آژانس در مخاطره ای جدی قرار دارد.
سلطانيه همچنين با طرح اين مساله که چه کاری بايد کرد تا همه چيز در جايگاه درست خود قرار گيرد، افزود: آژانس در موقعيتی است که بايد آخرين بخش از برنامه کاری را که خواهان بازگشت اجرای پادمان در ايران به حالت عادی است، اجرا نمايد زيرا همه اقدامات مندرج در برنامه کاری کاملا اجرا شده است.
سفير ايران همچنين با اشاره به اينکه "چگونه يک ديدار ساده مدير کل که به دعوت ايران صورت گرفت، به يک بحران سياسی تبديل شد"، افزود: در پی ديدار وی از تاسيسات غنی سازی نطنز در سال ۲۰۰۳ نمونه برداری Swipe انجام شد.
وی با يادآوری آلودگی ذرات اورانيوم با غنای بالا و پايين که در ايران پيدا شده بود، افزود: ايران اعلام کرد که اين آلودگی ناشی از غنی سازی در ايران نيست و منشا خارجی دارد و برای آنکه به آژانس فرصتی برای راستی آزمايی فنی بدهد، داوطلبانه با يک تعليق کوتاه مدت موافقت کرد.
سلطانيه خطاب به سفرای حاضر در نشست شورای حکام افزود: آژانس پس از تحليلها و تحقيقات سخت اعلام کرد که آلودگی منشا خارجی داشته و در نتيجه فعاليت غنی سازی در ايران نبوده است و در اين زمينه اظهارات سال ۲۰۰۳ ايران را تاييدکرد و براين اساس انتظار می رفت که مساله سريعا از دستور کار شورای حکام خارج شود.
وی با اشاره به تلاشهای آمريکا و طرح اتهامات جديد در آغاز هر نشست که به منظور حفظ مساله در شورای حکام انجام می شد، گفت: اگر چه مدير کل گزارش کرده است که همه ادعاها و اتهامات، حتی آنهايی که درباره سايتهای نظامی بود، بی پايه و اساس است اما هربار، وقت و منابع بسياری از آژانس تلف و خسارات مالی و سياسی چشمگيری بر ايران تحميل می شد.
وی افزود: با اين حال در پی يک تصميم عالی سياسی از سوی جمهوری اسلامی ايران ، درباره يک برنامه کاری برای حل و فصل همه مسايل باقيمانده گذشته و حال با آژانس بين المللی انرژی اتمی توافق و مقرر شد که مساله ديگری باقی نماند.
به گفته سلطانيه، آژانس در طول مذاکرات از ايران خواست تا ادعاهای آمريکا درباره "مطالعات ادعايی " شامل سه موضوع يعنی نمک سبز، آزمايشهای انفجاری قوی و موشک با قابليت برگشت را مورد توجه قرار دهد که ايران اعلام کرد موضوع دوم و سوم خارج از چارچوب اساسنامه آژانس است.
وی همچنين به درخواست دبيرخانه از ايران برای رفع ابهام اشاره کرد و گفت: به خوبی قابل درک بود که اين موضوع در مقوله های ۶ مساله باقيمانده نمی گنجد و بنابراين در يک دسته بندی جداگانه منعکس شد.
سفير ايران تاکيد کرد: با توجه به ويژگی اين موضوع، هيچ جلسه ای هم برای بحث ، مصاحبه و يا هيچگونه ديداری از محلها و هيچگونه نمونه برداری نيز مقرر نشده بود، بلکه همانگونه که در بند سوم برنامه کاری منعکس شد، توافق گرديد که آژانس اسناد را تحويل دهد و ايران صرفا بررسی کند و ارزيابی خود را به آژانس اطلاع دهد.
وی در ادامه به اظهارات آژانس مبنی بر اينکه "هيچ موضوع باقی مانده و ابهام ديگری درباره برنامه و فعاليت هسته ای گذشته ايران وجود ندارد"، پرداخت و گفت: در همين زمينه اگر قرار بود به غير از مطالعات ادعايی، موضوع ديگری به نام "ابعاد احتمالی نظامی " نيز وجود داشته باشد، بايستی در برنامه کاری ، صريحا ذکر می شد.
سلطانيه افزود: آژانس صريحا و کتبا در تاريخ ۱۳ مه ۲۰۰۸ اعلام کرد که "هيچ سندی دال بر ارتباط اداری داخلی ميان نمک سبز و دو موضوع ديگر مطالعات ادعايی به ايران نشان داده نشده يا تحويل نشده است ".
وی گفت: متاسفانه اين اعلام صريح آژانس که در گزارش مدير کل منعکس نشده، بيانگر آن است که بر خلاف آنچه در گزارش بيان شده است اسناد مربوط به اين مساله در مطالعات ادعايی فاقد انسجام داخلی فيمابين اسناد است.
وی افزود: همانگونه که مدير کل در گزارشهای قبلی و فعلی خود ذکر کرده است ، آژانس نتوانسته تعهدات خود را که تحويل اسناد به ايران بوده است، انجام دهدو لذا با بيان تاسف عميق خود از ايران خواست تا از خود انعطاف نشان دهد و گزارش پاور پوينت را بجای اسناد بپذيرد.
سفير ايران همچنين گفت: همانگونه که در گزارش خلاصه فنی بخش پادمان مورخ سه شنبه ۱۶ سپتامبر منعکس شد، هيچ دليلی برای اصالت اسناد مربوط به مطالعات ادعايی وجود ندارد و هيچ سند اصلی نيز دربين نيست.
وی در خاتمه گفت : هفت دور نشست فنی در تهران و ۱۱۷ صفحه روشنگری و پاسخ به آژانس در اين زمينه ارايه شده است که اثبات می کند همه اطلاعات مربوط به مطالعات ادعايی جعلی و ساختگی است .

Copyright: gooya.com 2016