شنبه 6 مهر 1387

بيانيه دفتر تحکيم وحدت به مناسبت اول مهر و شروع به کار شورای مرکزی جديد، اميرکبير


خبرنامه اميرکبير: دفتر تحکيم وحدت در بيانيه ای به مناسبت اول ماه مهر و همچنين آغاز به کار شورای مرکزی جديد اين اتحاديه بيانيه ای صادر کرد. در اين بيانيه اهداف و اولويت های دفتر تحکيم وحدت در سال جاری بيان شده است. متن اين بيانيه به شرح زير است:


مقدمه

مهر، ماه شور است و شر در فصلی سوزناک به ياد نسل های آرمان دار مهردار و پای بر جای، به ياد مردانی اثر گذار و باورهای جاويدانشان. مهر، ماه آغازی دوباره است بر تلاشی پايان ناپذير در جهت اعتلای شعار بلند عدالت، آزادی و ترقی. مهر ماه آغاز فصلی جاودان است بر تارک جنبش دانشجويی ايران.

سال تحصيلی جديد را در حالی آغاز می کنيم که نگاه امنيتی حاکمان به دانشگاه و روحيه هماوردطلبی دولتمردان سبب شده بود تا تابستان و فرصت تعطيلی دانشگاه ها فضايی برای انتقام گيری از فعالان دانشجويی باشد. بيش از ۳۰ دانشجو در شهرهای مختلف کشور چون تهران، مشهد، تبريز، زنجان و… راهی زندان شدند تا تاوان اعتراضات دانشجويی به ناکارآمدی و سياست های نادرست حاکميت در قبال دانشگاه را بپردازند. دانشجويان شجاع زنجان که خود شاکی مديری انتصابی بودند که از قدرت خود در کميته انضباطی دانشگاه سوء استفاده نموده بود در جايگاه متهم پرونده نشستند و در تربيت معلم تهران صدور حکم انحلال انجمن اسلامی همراه با بازداشت و محروميت از تحصيل پاسخ اعتصاب غذا و تحصن بی نظير دانشجويان اين دانشگاه بود. دو عضو شورای مرکزی اتحاديه نيز روزهای گرم تابستان را چون سال قبل در بند ۲۰۹ اوين سپری کردند و برای عضو ديگر اين مجموعه نيز حکم ۳ سال حبس تعزيری صادر گرديد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در چنين شرايطی نمايندگان بيش از ۳۰ انجمن اسلامی دانشجويان از سراسر کشور گرد هم آمدند تا در نشستی که در ۴ سال اخير بی سابقه می نمود، به انتخاب اعضای جديد شورای مرکزی اتحاديه بپردازند و اين گونه خونی تازه در رگ های اين بزرگ ترين تشکل دانشجويی منتقد و حامی دموکراسی و حقوق بشر دميده شود. به ويژه که پاره ای از اختلافات درونی و برخی از شيطنت های بيرونی سبب نگرانی دلسوزان جنبش دانشجويی شده بود. به همين علت اعضای دفتر تحکيم وحدت کوشيدند تا در فضايی آرام و منطقی به انتخاب نمايندگان خود در شورای مرکزی جديد اتحاديه، همدلی و همبستگی خود را به نمايش بگذارند و نشان بدهند که همچنان بر سر آرمان ها و اصول اساسی خود چون آزادی، عدالت اجتماعی، دموکراسی و حقوق بشر محکم و استوار ايستاده اند.

تحليلی مختصر بر فضای سياسی کشور تاريخ معاصر ايران نشان دهنده دوره هايی از گشايش فضای سياسی و انسداد آن می باشد که در پی يکديگر می آيند. با شکست دوره اصلاحات اينک در دوره ای از انسداد سياسی به سر می بريم و به نظر می رسد که با قرار گرفتن روشنفکران و فعالان منتقد سياسی در وضعيت بن بست و با توجه به شکست سياست اصلاحات انتخابات محور، عامه مردم اميد چندانی به بهبود امور خود از مسير سياست نداشته و متاسفانه تاکنون راهکاری جايگزين و بديلی مناسب برای سياست های اصلاحات انتخابات محور ارائه نشده و مورد توافق جمعی نخبگان واقع نگرديده است. شناخت ويژگی های دوره انقباض سياسی موجب می شود تا با در نظر گرفتن ملاحظات خاصی چنين دوره ای به انتخاب راهبردها و تاکتيک فعاليت خود دست بزنيم.

از نگاه دفتر تحکيم وحدت با توجه به اين که پارامترهای بسياری در شکل گيری فضای بسته سياسی نقش داشته اند که بسياری از آن ها از کنترل نيروهای منتقد سياسی خارج می باشند. گشايش دوره ای جديد از انبساط سياسی به وسيله نگاه اراده گرايانه امکان پذير نيست. با اين حال اين مساله نافی مسئوليت دموکراسی خواهان در اين دوران نبوده و بايد به اين روزها به چشم دوره تجهيز و آمادگی برای فرصت مناسب بعدی (که دير يا زود از راه می رسد) نگرسيت و کوشيد تا با شناخت عوامل اصلی شکست تحول خواهان و ناکامی آن ها در تثبيت حداقلی از استانداردهای دموکراتيک در فرصت های تاريخی پيشين به برطرف کردن اين نقاط ضعف همت گماشت.

دفتر تحکيم وحدت با تجديد ميثاق با آرمان بلند جنبش دانشجويی و وظيفه خطير آگاهی بخشی اجتماعی راه حل خروج از دوران انفعال را تقويت موثر جامعه مدنی می داند و تلاش خود را در جهت ايجاد ارتباط موثر با بخش اجتماعی می داند و خود را پلی محکم در جهت ارتباط روشنفکری و دانشگاه با اجتماع دانسته تا با ارائه راهکار از سوی اين در بخش بتواند گفتمان قطع شده بين اين دو بخش را ترميم کند.


نگاهی به وضعيت مجموعه دفتر تحکيم وحدت

دفتر تحکيم وحدت به عنوان بزرگترين تشکيل منتقد دانشجويی و تنها شبکه سراسری دانشجويان دموکراسی خواه در سال های اخير تهديدهای فراوانی را پشت سر گذاشته است. در کنار محدوديت های فراوان اعمال شده از سوی حاکميت که در قالب تلاش برای انحلال انجمن ها و جلوگيری از فعاليت های آن ها صورت می گيرد، برخی از نيروهای سياسی نيز که اميد چندانی به همراهی دانشجويان تحول خواه با پروژه ها و برنامه های خود ندارند سعی در ناديده گرفتن و کمرنگ نمودن فعاليت های سال های اخير دفتر تحيکم وحدت داشته اند. با اين حال مقاومت و پايداری اعضای اتحاديه و گذار نسبتا موفق از پاراديم وابستگی به پارادايم استقلال مانع زمينگير شدن اين تشکل دانشجويی شده است. به نظر می رسد توجه هر چه بيشتر به مسائل داخلی اتحاديه و تعريف برنامه های دقيق برای رفع مشکلات مالی به همراه تقويت همبستگی درونی می تواند موجب سازگاری هر چه بيشتر مجموعه با شرايط دشوار شده و ضامن بقا و ارتقای دفتر تحکيم وحدت در سال آينده باشد.


اهداف و اولويت های دفتر تحکيم وحدت در سال جاری

شورای مرکزی جديد دفتر تحکيم وحدت با در نظر گرفتن نظرات فعالان اتحاديه و با بررسی نقاط قوت و ضعف مجموعه همراه با فرصت ها و تهديدهای پيش رو سر فصل سياست ها و خط مشی سالانه خود را به شرح زير اعلام می نمايد:

۱- نگاهی گذرا به مسايل رخ داده در سال های اخير نشان دهنده اين مطلب است که پرداختن به مسايل و مشکلات بيرونی موجب شده تا توجه کافی به مسايل تشکيلاتی انجمن های اسلامی صورت نگيرد. اين در حالی است که شايد بتوان يکی از بزرگترين مشکلات نيروهای منتقد را در عدم سازماندهی مناسب و نداشتن ظرف تشکيلاتی مناسب بيان نمود.

کاهش ارتباطات درون تشکيلاتی به دليل مشکلات مالی و امنيتی موجب فاصله ميان مرکزيت مجموعه و ساير اعضا می گردد و به همين دليل تاکيد بر برگزاری منظم و مستمر جلسات و نشست ها و يافتن راهی برای ارتباط برنامه ريزی شده شورای مرکزی با انجمن ها و انجمن ها با يکديگر از اهميت خاصی برخوردار است.

۲- نهاد دانشگاه در تاريخ کوتاه مدت خود در اين سرزمين همواره مورد هجمه نيروهای سنت پرست و خشونت محوری قرار داشته که آرزوی جامعه ای تک صدا را در سر داشته اند. امروزه اکثريت فعالان دانشجويی دريافته اند که پيش نياز تحقق وظايف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی نهاد دانشگاه استقلال کامل اين مرکز علمی و فرهنگی از حکومت است. اگر چه بسترسازی برای انديشه دانشگاه مستقل از قدرت و ترويج اين گفتمان در صدر افق ديد فعالان اتحاديه است اما در شرايط فعلی بايد به دفاع از آزادی های آکادميک پرداخت.

متاسفانه نقض حق تحصيل دگرانديشان و منتقدان به طور گسترده، مخالفت با برپايی تشکل ها و نشريات دانشجويی مستقل و آزاد و نيز مانع تراشی در مقابل حضور اساتيد آزادانديش در اين محيط علمی به رويه ای عادی برای حکومتگران بدل شده است.

در چنين فضايی کمپين دفاع از آزادی های آکادميک می تواند مبنای حداقلی مناسبی برای ايجاد اتحاد در ميان فعالان دانشجويی بوده و اين مساله را به مطالبه اصلی دانشگاه از نهاد قدرت تبديل نمايد.

۳- تمرکز صرف دفتر تحکيم وحدت بر فعاليت های سياسی و بی توجهی به مسايل فرهنگی و اجتماعی موجب نقصان و تک ساحتی شدن ديدگاه های دانشجويان فعالان و دموکراسی خواه اين گروه دانشجويی شده است. ارتباط گيری با هنرمندان حوزه های مختلف همچون سينماگران، نويسندگان، موسيقی دانان و… در تلطيف فضای يکسره سياسی اين تشکل مفيد بوده و موجب جذب نيروهای جديد با علايق متنوع شده و از سوی ديگر انعکاس مقاومت دانشجويی کم نظير سال های اخير در آثار هنری را سبب می شود.

دغدغه مندی به آسيب های اجتماعی چون فقر، اعتياد، فحشا، وضعيت کودکان و سالمندان بی سرپرست و… نيز موجب ارتباط نزديک تر دانشجويان و جامعه می شود. همچنين تلاش برای ارتباط با ساير جنبش های اجتماعی و شناخت مطالبات بر حق آن ها و پيوند اين جنبش ها در سپهر عام جنبش دموکراسی خواهی از وظايف جنبش دانشجويی است. در اين ميان می توان به جنبش زنان، جنبش های صنفی، کارگران، معلمان، و نيز جنبش های اقوام اشاره نمود.

۴- در دوره گذشته بر رويکرد مدنی به حوزه سياست تاکيد شده، در اين رويکرد که حاصل بازنگری تجربيات ۱۰ سال اخير دفتر تحکيم وحدت بود با نفی ايفای نقش به منزله يک حزب تمام عيار و يا اپوزسيون بر نقش آفرينی در فضای سياسی و مطالبه گری از سياستمداران به منزله فعالان جامعه مدنی تاکيد گرديد. از نظر ما اگر چه دفتر تحکيم وحدت مهم ترين شکاف امروز جامعه را شکاف دموکراسی و اقتدارگرايی می داند و خود را کارگزار گذار مسالمت آميز به دموکراسی تعريف می کند اما جايگاه خود را نه در حوزه سياسی که در جامعه مدنی و عرصه عمومی می داند.

از اين منظر انتقاد مستمر احزاب و جريان های سياسی همراه با ارزيابی عادلانه ميزان پايبندی آن ها به آرمان های اصيل ملت يعنی آزادی، دموکراسی، عدالت و حقوق بشر از وظايف فعالان دانشجويی است.

در اين ميان يکی از مسايل مهم سياسی در سال آينده انتخابات رياست جمهوری است که حجم وسيعی از تلاش فعالان سياسی را به خود اختصاص می دهد. از نظر ما دولت نهم در ۳ سال اخير موجب عقبگردی بی سابقه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده و اين امری غيرقابل انکار است. با اين حال اصلاح طلبان و تحول خواهان نيز تاکنون از ارائه مدلی برای گشودن مسير دموکراسی و توسعه ناتوان بوده اند و به نظر می رسد که همچنان بی توجه به برنامه، نقشه راه و کادرمناسب برای پاسخگويی به مطالبات جامعه بر طبل شخصيت گرايی نواخته و دعوای انتخاباتی را به سطح منازعات اشخاص و چهره های سياسی فروکاسته اند.

۵- دفاع از حقوق بشر و ترويج اين مفهوم در ميان دانشجويان و دانشگاهيان يکی از الويت های سال های اخير اين اتحاديه بوده است. متاسفانه افزايش اعدام ها، عدم رعايت حقوق متهمين و زندانيان، بازداشت های خودسرانه و… نشان دهنده روند نزولی ميزان پايبندی حاکمان به حقوق بشر بوده و از اين منظر افشای موارد نقض حقوق بشر و دفاع از قربانيان آن را وظيفه اين تشکل دانشجويی می دانيم.

در آستانه سال تحصيلی جديد ياد می کنيم از شهدای جنبش دانشجويی (قندچی، بزرگ نيا، شريعت رضوی، ابراهيم نژاد، محمدی) و آرزومند آزادی دانشجويان در بند و همه زندانيان سياسی هستيم. از اين روزهای تلخ و تاريک اين سرزمين با پيگيری زخم خورده از تازيانه های استبداد و دلی همچنان سرشار از اميد به استقبال سال تحصيلی جديد می رويم چرا که سراپا اگر زرد و پژمرده ايم، ولی دل به پاييز نسپرده ايم.

دفتر تحکيم وحدت
۶ مهر ۱۳۸۷

Copyright: gooya.com 2016