سه شنبه 9 مهر 1387

سلطانيه در کنفرانس سالانه آژانس: وضعيت موجود آژانس رضايت بخش نيست، اجازه نمی دهیم آژانس به تهدید امنیت ملی ما ادامه دهد، ايسنا

علی‌اصغر سلطانيه در پنجاه و دومين نشست کنفرانس عمومی آژانس سکوت قدرت‌های غربی در قبال اذعان رژيم صهيونيستی به در اختيار داشتن تسليحات هسته‌يی و تجاوز‌های اخيرش عليه ديگر کشورهای عضو را شرم‌آور خواند و گفت: اين برخورد هيچ ترديدی در مورد ضرورت فوری اصلاحات در سازمان ملل متحد به ويژه شورای امنيت سازمان ملل متحد و هم‌چنين اتخاذ اقدامات مناسب در خصوص تحولات منفی اخير در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از جمله فضای مسموم حاکم بر شورای حکام، بجا نمی گذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) متن کامل سخنان علی‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم کشورمان در کنفرانس عمومی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به شرح زير است:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

«آقای رييس، نمايندگان محترم،

انتظار می رود کشورهای عضو، تحولات مهم کنفرانس عمومی قبلی را بررسی کنند و با مد نظر قرار دادن تحولات علمی، اقتصادی و سياسی، انتظارات خود و هم‌چنين پيشنهادهای ملموسی را به منظور ارتقای کاربردهای متنوع انرژی هسته‌يی در سراسر جهان اعلام نمايند.

وضعيت موجود آژانس رضايت بخش نيست. نبايد اين واقعيت را از نظر دور داشت که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيم قرن پيش همانگونه که در اساسنامه آن درج شده است با هدفی پيشروانه به وجود آمد و نه برای انجام وظايف عادی و راستی آزمايی. آژانس در برخی موارد با انگيزه‌های سياسی از سوی تعدادی از کشورهای غربی خصوصاً آمريکا با دخالت در فعاليت‌های دبيرخانه و با تضعيف اقتدار و بی طرفی آن مورد استفاده ابزاری قرار گرفته است.

آژانس در طول سال‌های گذشته در برخورد با مسايل هسته‌يی ايران با تبديل اقدامات داوطلبانه به يک تعهد حقوقی و داخل شدن در حوزه فعاليت‌های نظامی متعارف فراتر از وظايف خود طبق اساسنامه رفت و بر اين اساس به بهانه راستی آزمايی و به درخواست تعدادی از اعضای غربی شورای حکام، امنيت ملی را مورد تهديد قرار داده است. جمهوری اسلامی ايران اجازه نخواهد داد اين روند ادامه يابد.

جمهوری اسلامی ايران از همه کشورهای عضو همفکر که اکثريت را تشکيل می‌دهند، مصرانه می‌خواهد که با توجه به روند کنونی انحراف از روح و کلام اساسنامه، نهايت هشياری را از خود نشان دهند.

آقای رييس،

اجازه دهيد از سياست و فعاليت‌های هسته‌يی‌مان گزارش مختصری ارائه دهم. جمهوری اسلامی ايران در حال انجام يک برنامه انرژی هسته‌يی مشخص دراز مدت است. دولت در اجرای قانون مصوب مجلس موظف شده است طی بيست سال آينده اقدامات جدی را برای توليد ۲۰۰۰۰ مگاوات برق از طريق نيروگاه اتمی اجرا کند. با توجه به افزايش تقاضا برای انرژی به دليل رشد اقتصادی سالانه ۶ ـ ۸ درصدی و توسعه سريع صنعتی انتظار می رود که ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاوات برق، سالانه به شبکه ملی افزوده شود. مطمئناً بخشی از اين نيازها با توجه به ظرفيت محدود ساير منابع انرژی و مزايای انرژی هسته‌يی با عنايت به نگرانی‌های محيط زيستی بايد توسط نيروگاه هسته‌يی توليد شود. چند ماه پيش در پی يک مناقصه بين‌المللی برخی شرکت‌ها برای شروع مرحله گزينش سايت برای نيروگاه‌های هسته‌يی آتی انتخاب شدند. در کنار گزينش سايت، فعاليت وسيعی برای طراحی يک نيروگاه هسته‌يی آب سبک ۳۶۰ مگاواتی آغاز شد که برای زيربنای صنعتی ملی مفيد خواهد بود. بدين وسيله من از همه کارپردازان بالقوه می خواهم که از اين فرصت استفاده کنند و در مناقصات آينده برای هدف ۲۰۰۰۰ مگاواتی برق مشارکت نمايند. هيچ محدوديتی برای هيچ کشوری در جهان در اين زمينه وجود ندارد.

آقای رييس،

بايد يادآور شوم و به ثبت برسانم که نيروگاه اتمی بوشهر قرار بود عمليات خود را تقريباً سه سال پيش آغاز کند، اما به سبب سياست‌های غير مسوولانه کارپردازان غربی که به قرارداد و تعهدات حقوقی خود پايبند نبودند اين پروژه نه به اتمام رسيد و نه خسارت‌های عظيم آن جبران شد.

آقای رييس،

يکی ديگر از مسايلی که موجب نگرانی است، دسترسی مطمئن به سوخت هسته‌يی برای نيروگاه‌ها است.

فقدان هر گونه سند الزام‌آور حقوقی برای اطمينان از عرضه سوخت واقعيتی است که هيچ کس نبايد آن را انکار کند. هيچ کس نمی‌تواند خود را به خطر بياندازد و ميلياردها دلار را در نيروگاهی که هيچ تضمينی برای سوخت ندارد، سرمايه گذاری کند، در حالی که ارزش سوخت در مقايسه با سرمايه گذاری کلان برای يک نيروگاه هسته‌يی مقدار اندکی است. در واقع اين يکی از تفاوت‌های عمده آن با نيروگاه‌های فسيلی است.

آقای رييس،

دولت با توجه به کمبود اعتماد در برابر کارپردازان بالقوه سوخت هسته‌يی، مجبور بود انتظارات مردم را که از طريق نمايندگان مجلس تبديل به قانون شده بود برآورده سازد. بنابراين سازمان انرژی اتمی ايران مجبور بود برای اجرای بخشی از نياز به سوخت نيروگاه‌های هسته‌يی آب سبک خود به ساخت کارخانه‌های غنی‌سازی بومی برای توليد اورانيوم با غنای پايين مبادرت ورزد. به همان دليل فقدان اعتماد به کارپردازان خارجی بالقوه، ايران اقدامات جدی را در تمام بخش‌های چرخه سوخت انجام داد که از معادن اورانيوم از قبيل معدن ساغند و گچين شروع می شد، کارخانه صنعتی تبديل اورانيوم که همان UCF است، غنی سازی اورانيوم، کارخانه غنی سازی نطنز و کارخانه توليد سوخت که تقريباً مراحل نهايی ساخت خود را طی می‌کند.

جناب آقای رييس

در سال‌های اخير پيشنهادهايی درباره ترتيبات چند جانبه عرضه سوخت هسته‌يی مطرح شده‌اند. يک بررسی دقيق نشان می‌دهد که تقريبا تمامی آنها هيج توجهی به ملاحظات و نگرانی‌های کشورهای در حال توسعه با در نظر گرفتن محروميت تاريخی آنان از دسترسی به فن‌آوری و سوخت هسته‌يی، مبذول نداشته‌اند. تقريبا تمامی آنها فاقد معيارهای عملی امکان پذيری و غير تبعيض آميز منطبق با اساسنامه آژانس هستند. هر گونه بحث و بررسی آتی پيرامون رهيافت چند جانبه عرضه سوخت هسته‌يی بايد بر پايه مشارکت کامل تمامی کشورهای عضو در مذاکرات و تصميم مبتنی بر اجماع و بدون خدشه دار ساختن حق انکار ناپذير کشورهای عضو برای انتخاب گزينه سوخت هسته‌يی بومی و ملی استوار باشد. ملاحظات و نظراتی که به روشنی در مواضع کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و گروه ۷۷ و چين منعکس شده‌اند، از حمايت کامل دولت متبوع من برخوردار هستند.

جناب آقای رييس

جمهوری اسلامی ايران به مبادی عدم اشاعه و خلع سلاح کاملا پايبند بوده است. به نمايندگی از دولت متبوعم در خصوص عدم پايبندی کشورهای دارنده تسليحات هسته‌يی در قبال وظايف‌شان به موجب ماده ۶ پيمان عدم اشاعه و در قبال روح و مفاد اساسنامه آژانس اعلام نگرانی جدی می‌کنم. اشاعه تسليحات هسته‌يی در کشورهای ديگر نتيجه چنين تخلفاتی و همچنين اعمال سياست‌های مبتنی بر معيارهای دوگانه در قبال اعضای پيمان عدم اشاعه است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بايد آخرين وضعيت درباره عدم پايبندی آمريکا، انگلستان و فرانسه در قبال وظايف ناشی از ماده يک پيمان عدم اشاعه را که ناظر بر عدم انتقال هرگونه تسليحات هسته‌يی يا ديگر وسايل انفجاری هسته‌يی به ديگر دريافت کنندگان و کنترل مستقيم و غير مستقيم بر اين گونه تسليحات و عدم مساعدت، تشويق و ترغيب آنها به چنين اقدامی است، گزارش کند. همکاری کامل و بلاانقطاع اين کشورها همراه با مساعدت در زمينه فن‌آوری تسليحات هسته‌يی، رژيم صهيونيستی را قادر به دستيابی به تسليحات هسته‌يی ساخته است.

هيات نمايندگی جمهوری اسلامی ايران طی نشست قبلی کنفرانس عمومی و نشست‌های متعاقب شورای حکام از مديرکل درخواست کرده است تا با اعزام بازرسان در قالب يک ماموريت حقيقت‌يابی پيرامون توانمندی هسته‌يی اسراييل گزارش کند. کنفرانس عمومی بعنوان عالی ترين مرجع آژانس بايد به دبيرخانه برای تحقيق و بازرسی و گزارش يافته‌هايش در اسرع وقت ممکن ماموريت دهد. سکوت شرم آور قدرت‌های غربی در قبال اذعان رژيم صهيونيستی اسرائيل به در اختيار داشتن تسليحات هسته ای و در قبال تجاوزات اخيرش عليه ديگر کشورهای عضو هيچ ترديدی را در مورد ضرورت فوری اصلاحات در سازمان ملل متحد بويژه شورای امنيت سازمان ملل متحد و همچنين اتخاذ اقدامات مناسب در خصوص تحولات منفی اخير در آژانس بين المللی انرژی اتمی از جمله فضای مسموم حاکم بر شورای حکام، بجا نمی گذارد.

جناب آقای رئيس

بدنبال بازرسی های بسيار شديدی که در ايران به انجام رسيد، مديرکل همواره به تمامی جهان گزارش داده است که هيچ نشانه ای دال بر انحراف مواد و فعاليتهای هسته ای ايران به سوی مقاصد ممنوعه، نيافته است. جمهوری اسلامی ايران برای ادامه همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی منطبق با موافقتنامه جامع پادمان عزم راسخ دارد، در عين حال اينجانب اعلام می نمايم مداخله غير قانونی و توجيه ناپذير شورای امنيت سازمان ملل متحد در موضوع هسته ای ايران که صرفا می بايستی در آژانس بين المللی انرژی اتمی که تنها سازمان بين المللی ذی صلاح فنی است مورد بررسی قرار گيرد، بر عزم ملی ما در پيگيری فعاليتهای صلح آميز هسته ای از جمله غنی سازی، هيچ تاثيری نداشته و نخواهد داشت. قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد در خصوص اقدامات تنبيهی از قبيل تحريم با هدف محروم ساختن ملت بزرگ ايران، عزم اين ملت را در پيگيری مسير حقيقت طلبانه اش قوت خواهد بخشيد و مطمئنا شرايط را پيچيده تر خواهد نمود. قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد در مورد اقدامات تنبيهی از قبيل تحريمها با هدف محروم ساختن ملت بزرگ ايران عزم آن را برای پيگيری مسير بحق خود محکم تر خواهد نمود و قطعاً شاريط را پيچيده تر خواهد ساخت. قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد همچنين فضای منفی را ايجاد خواهد نمود و محدوديتهايی را برای مذاکرات سازنده مورد انتظار فراهم خواهد ساخت. مذاکراتی که در آغاز به ابتکار جمهوری اسلامی ايران آغاز شده و همواره از سرگيری بدون هيچ پيش شرط و تاخير بيشتر آنرا به طرفهای ديگر توصيه کرده است. »

Copyright: gooya.com 2016