دوشنبه 15 مهر 1387

هشدار برنارد کوشنر درباره احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران، بی بی سی

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، در گفتگو با روزنامه اسرائیلی "ها آرتص" گفته است که اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران است.

آقای کوشنر این گفتگو را در آستانه دیدار با مقام های اسرائیلی انجام داده است. وی هشدار داده است که در اسرائیل و ارتش آن، افرادی راه حل نظامی و احتمالا یک حمله را برنامه ریزی می کنند.

وزیر خارجه فرانسه گفته است که اسرائیل با یک ایران اتمی کنار نخواهد آمد و افزوده که "همه می دانند که قبل از آنکه ایرانی ها اولین بمب خود را شاهد باشند، اسرائیل به آنها حمله خواهد کرد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقای کوشنر گفته "خطر اینجا است که اسرائیل پیش از رسیدن ایران به بمب اتم به این کشور حمله پیشگیرانه کند."

اسرائیل در اواخر بهار سال جاری دست به یک رشته مانور نظامی زد که گفته شد احتمالا برای کسب آمادگی جهت بمباران بالقوه تاسیسات اتمی ایران بوده است.

هرچند مقام های اسرائیلی به طور رسمی این مانور را در ارتباط با برنامه اتمی ایران توصیف نکردند اما شائول موفاز وزیر حمل و نقل و اهود باراک وزیر دفاع این کشور گفته اند که اسرائیل گزینه نظامی را در برابر ایران راهکارهایی "مشروع" می داند و هیچ احتمالی را حذف نمی کند.

پیشنهاد ادامه گفتگو و افزایش فشار ها به ایران

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران بدون اشاره مستقیم به این مانور اسرائیل گفته بود "پیش از آنکه آنها (دشمنان) فرصت اجرای طرح هایشان را پیدا کنند، ایرانی ها هر دستی را که به طرف این کشور دراز شود قطع خواهند کرد."

با این همه ایران می گوید که قطعنامه های سازمان ملل را که از این کشور می خواهد غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد به رسمیت نخواهد شناخت.

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران روز یکشنبه در تهران گفته است که کشورش غنی سازی اورانیوم را حتی در صورتی که برای دریافت سوخت اتمی تضمین دریافت کند، تعلیق نخواهد کرد.

شورای امنیت سامان ملل به تازگی در چهارمین قطعنامه خود از ایران خواسته بود تا برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

در همین حال وزیر خارجه فرانسه گفتگو به طرف های مذاکره با ایران پیشنهاد داده تا همزمان به ادامه فشارها و وضع تحریم های جدید، به گفتگو ها با ایران ادامه دهند.

به گفته آقای کوشنر ارزیابی فرانسه این است: "ایران بین دو تا چهار سال دیگر تا تولید اولین بمب اتم فاصله دارد، اما در آن زمان نیز فقط توانایی تولید یک بمب اتم خواهد داشت."

آقای کوشنر در گفتگو با ها آرتص لحن خود را نسبت به گذشته ملایم تر کرده است.

وی یک سال پیش در چنین روزهایی گفته بود که "اتمی شدن ایران قابل قبول نیست و در صورتی که ایران به اسلحه اتمی دست یابد، ما باید برای بدترین حالت آماده باشیم، بدترین حالت هم جنگ است."

وزارت خارجه ایران اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در مورد آمادگی جهان برای احتمال درگرفتن جنگ بر سر برنامه هسته ای ایران را با سیاست اتحادیه اروپا در قبال این کشور ناهمخوان دانسته و از آن انتقاد کرده بود.

فرانسه از زمان به قدرت رسیدن نیکولا سارکوزی، لحن خود را در قبال ایران تغییر داده و موضع سخت تری در برابر این کشور گرفته است.

کارشناسان مسائل دیپلماتیک می گویند که این سیاست دولت آقای سارکوزی با هدف ترمیم روابط سرد فرانسه و آمریکا در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک است.

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، تاکنون چندین بار گفته است که اگر ایران به تعهدات بین المللی خود پایبند نباشد و برنامه اتمی خود را مهار نکند، احتمال حمله نظامی به آن کشور وجود دارد.

فرانسه یکی از کشورهای گروه ۱+۵ است که بیش از یک سال پیش با ارائه مشوق های سیاسی و اقتصادی به ایران، خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم در این کشور شده است.

ایران می گوید که برنامه های اتمی اش از جمله غنی سازی اورانیوم در این کشور صرفا مصارف صلح آمیز دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هشدار برنارد کوشنر درباره احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016