سه شنبه 16 مهر 1387

متن کامل نامه جليلی به سولانا، مهر


دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران در نامه ای به نماينده عالی اتحاديه اروپا در سياست خارجی و نماينده شش کشور ، تاکيد کرد که رفتار غيرمنطقی غرب ، در قضاوت جامعه جهانی گواه نداشتن پاسخ روشن به پرسش‌های اصولی جمهوری اسلامی ايران است .
به گزارش خبرگزاری مهر، متن نامه سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی که عصر دوشنبه توسط خاجی سفير ايران در بروکسل تحويل خاوير سولانا شد، به اين شرح است :

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با توجه به گفتگوهای ژنو وتأکيد طرفين برارائه پاسخ شفاف به يکديگر، جمهوری اسلامی ايران در نامه مورخ ۱۵/۵/۸۷ آمادگی خود را برای ارائه پاسـخ شفاف در قبال دريافت پاسخ روشن به پرسش‌ها اعلام نمود.

متعاقب آن شما در تماس تلفنی مورخ ۲۱/۵/۸۷ با استقبال از اين رويکرد خواهان آن شديد که معاونين ما در نشستی درباره اين ابهام‌ها و سؤال‌ها گفتگو نمايند که عليرغم آمادگی جمهوری اسلامی ايران، معاون شما تا ۱۷ روز پس از آن تاريخ آمادگی لازم را برای اين گفتگو پيدا ننمود.

پس از انجام گفتگو که از سوی شما جدی، محتوايی و موفق ناميده شد، نماينده شما اظهار داشت که سؤال‌های جدی جمهوری اسلامی ايران را با ساير اعضاء طرح خواهد کرد و ۱۰ روز پس از آن در تماس تلفنی اعلام کرد قرار است در جلسه مديران ۶ کشور در واشنگتن و سپس وزرای خارجه آنها در نيويورک پرسش‌های جمهوری اسلامی ايران بررسی و سپس پاسخ ارائه شود.

اکنون برای جامعه جهانی جالب است که در روند گفتگو آنگاه که سؤالی منطقی طرح می‌شود، طرف گفتگو به جای ارائه پاسخ و رفع ابهام از ابزار فشار استفاده می‌نمايد. اين رفتار غيرمنطقی در قضاوت جامعه جهانی گواه نداشتن پاسخ روشن به پرسش‌های اصولی جمهوری اسلامی ايران است و اين شبهه را تقويت می‌نمايد که نگاه برخی قدرت‌ها به گفتگو صرفاً تاکتيکی و مقطعی است. فقدان تمدن گفتگو در برخی قدرت‌ها که می‌خواهند با ملت‌ها با تکيه بر اهرم‌های فشار به جای استدلال سخن بگويند، از نظر جامعه جهانی پوشيده نيست.

نزديک به ۶ ماه پيش جمهوری اسلامی ايران با تکيه بر ظرفيت‌های واقعی خود با ارائه بسته پيشنهادی، بستری را برای گفتگو حول نگرانی‌های مشترک با تعهدات دسته جمعی برای نيل به جهانی مبتنی بر عدالت، صلح و آرامش پيشنهاد نمود. به خوبی واقف هستيد از مهمترين محورهای اين بسته همکاری برای جهانی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و تلاش دسته جمعی برای خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه بود که ظاهراً برای قدرت‌هايی که سال‌ها در جهت انباشت سلاح هسته‌ای و اشاعه آن عمل نموده‌اند، خوشايند نيست.

بدون شک استقبال از اين پيشنهاد، از دست ندادن زمان و فرصت‌ها و پرهيز از رفتارهای غيرمنطقی می‌توانست مبنای مناسبی برای همکاريهای سازنده باشد.

به گزارش مهر رونوشت اين نامه برای يانگ جيچی وزير امور خارجه جمهوری خلق چين ، برنارد کوشنر وزير امور خارجه و اروپايی جمهوری فرانسه ، فرانک والتر اشتاين ماير معاون صدر اعظم و وزير امور خارجه جمهوری فدرال آلمان ، سرگئی لاوروف وزير امور خارجه فدراسيون روسيه ، ديويد ميلی بند وزير امور خارجه و مشترک‌المنافع انگليس و کاندوليزا رايس
وزير امور خارجه ايالات متحده فرستاده شد .

گفتنی است نامه وزير خارجه آمريکا از طريق سفارت سوئيس در تهران ارسال خواهد شد و نامه ساير وزرای خارجه را سفرای ايران در کشورهايشان تحويل خواهد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن کامل نامه جليلی به سولانا، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016