Click for Amazing Phone Card








دوشنبه 12 اردیبهشت 1384

توکلي: پيام اين انصراف مي‌تواند اين باشد كه ديگران نيز تشويق شوند كه زودتر تعداد را كم كنند، ايسنا

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي گفت: پيام اين انصراف مي‌تواند اين باشد كه ديگران نيز تشويق شوند كه زودتر تعداد را كم كنند.


به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر احمد توكلي كه روز گذشته انصراف خود از كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري را اعلام كرد، امروز با حضور در نشست مطبوعاتي كه در خبرگزاري دانشجويان ايران برگزار شد، در خصوص انصراف از كانديداتوري‌اش گفت: حرف تازه‌اي در اين زمينه ندارم، اما همواره از تحول در شرايط كشور دفاع كرده‌ام و فكر مي‌كنم اين تحول در صورت پيروزي يك دولت اصولگرا اتفاق بيفتد به همين دليل براي بالا بردن پيروزي يك نامزد اصولگرا و تقويت تحول‌خواهي اين كار را انجام دادم و اميدوارم اين كار اثربخش باشد.


وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه خطر بزرگي كه در نامه‌ي انصراف خود به آن اشاره كرده‌ايد، چيست؟ اظهار داشت: خطر بزرگ را اين مي‌دانم كه دوباره قوه‌ي مجريه‌اي بر سر كار بيايد كه بخواهد همان سياست‌ها، نگاه‌ها و سلوك و رفتار حكومتي را كه در سال‌هاي گذشته پايدار شده است، ادامه بدهد و اميدوار هستم كه انصراف من، بتواند اين احتمال را به صفر نزديك كند.


وي در پاسخ به سخن يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه "گفته مي‌شود شما به عدم حضور هاشمي يقين داشتيد، پس انصراف داده‌ايد" گفت: من اصولا در عالم سياست به هيچ چيزي به راحتي يقين نمي‌كنم.


ريس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي اين اقدام خود را توصيه‌اي عملي به نامزدهاي ديگر براي سريع‌تر به تفاهم رسيدن عنوان و خاطرنشان كرد: پيام اين انصراف مي‌تواند اين باشد كه ديگران نيز تشويق شوند كه زودتر تعداد را كم كنند.


توكلي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه انتقاد شما به دولت‌ها و مجالس ‌١٦ سال گذشته كه در نامه‌ي انصراف خود به آن اشاره كرديد چيست؟ با توجه به‌اينكه اين دوران عمدتا از دو جناح متفاوت بوده‌اند، گفت: من مثل شما نگاه نمي‌كنم و معتقدم كه در اين ‌١٦ سال از نظر اقتصادي يك سياست تعقيب شد و كارگزاران آن تقريبا مشابه هم و يا عينا همان‌ها بودند و از نظر سلوك حكومتي تشابه‌هاي زيادي بين اين دو دولت وجود داشت، البته در سياست‌هاي فرهنگي و داخلي، تفاوت‌هايي داشتند كه در هريك از آنها خدماتي صورت گرفت.


به گزارش ايسنا وي با بيان اينكه در دوران سازندگي شاهد خدمات اقتصادي مثبت و نيز در دوره‌ي اخير گشايش‌هايي را در فضاي سياسي كشور شاهد بوديم، افزود: به اعتقاد من از جهت بي‌اعتنايي به امر عدالت و خارج شدن عموم مردم از كانون توجه دولت و از جهت سلوك اداري اشرافي و انحراف در توزيع و تخصيص منابع عمومي، تشابه‌هاي زيادي بين اين دو دولت وجود داشت.


توكلي در پاسخ به سؤال خبرنگاري در خصوص توضيح پيرامون انحراف در تخصيص منابع با بيان اينكه انحراف در تخصيص منابع معمولا در تنظيم و تصويب بودجه صورت مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: در سال‌هاي اول انقلاب، انجام اقداماتي براي اهداف اجتماعي مثل آموزش، بهداشت و ارتقاء زندگي روستاييان در اولويت بود. بهبود وضع مستضعفان سياست اصيل و پايدار دولت بود، به همين دليل ما حتي در دوره‌ي جنگ سهم بودجه‌ي دفاعي را از زمان رژيم گذشته به شدت پايين‌تر آورده بوديم و در عوض سهم هزينه‌هاي اجتماعي را بالا برده بوديم، چون عموم مردم در كانون توجه دولت بودند و عدالت اصل انگاشته مي‌شد، اما بعدها در تخصيص منابع انحرافاتي پيدا شد و گرچه در سخن و برخي از تلاش‌ها، مناطق محروم ياد مي‌شدند، اما عملا تخصيص منابع به گونه‌اي صورت مي‌گرفت كه تبعيض منطقه‌اي و تبعيض‌هاي ناروا در پرداخت‌هاي حكومتي به كاركنانش رشد كرد.


وي در پاسخ به سؤالي در خصوص نوع متفاوت پرداخت‌ها در مجلس هفتم نسبت به مجلس ششم و بدتر شدن آن، با بيان اينكه به هيچ‌وجه اين گونه نيست، افزود: گرچه من نمي‌توانم از همه‌ي پرداخت‌هاي مجلس هفتم دفاع كنم، اما دو مثال مي‌آورم كه ثابت شود به هيچ‌وجه اينگونه نيست.


وي ادامه داد: در مجلس ششم به تمامي نمايندگان حق مسكن داده مي‌شد و صرف‌نظر از اينكه نمايندگان مسكن شخصي (در تهران) داشته يا نداشتند اين كار صورت مي‌گرفت، در صورتي‌كه در مجلس هفتم عليرغم اينكه حدود صد و اندي از نمايندگان در تهران نيز ساكن نبودند، از دريافت حق مسكن اجتناب كردند. در مورد خودرو نيز وضع به همين صورت است. در مجلس ششم براي همه‌ي نمايندگان از صدر تا ذيل خودرو تهيه مي‌شد، ولي در اين مجلس (مجلس هفتم) كساني حدود صد نفر داوطلب شدند كه خودرو نمي‌خواهند و آن را دريافت نكردند.


به گفته‌ي وي در گذشته پرداخت‌هاي غيرقابل توجيهي وجود داشت كه در اين دوره از مجلس، به همت هيأت رييسه و دقت رييس محترم مجلس، قطع شد.


وي در ادامه به بيان مثالي در اين باره پرداخت و گفت: در گذشته به همه كاركنان مجلس، پرداختي به عنوان حق كشيك داده مي‌شد و عجيب‌تر آنكه پرداختي به نام كشيك تشويقي به كاركنان داده مي‌شد و از آنجائيكه اين كار هيچ منطق مديريتي نداشت و لغو شد.


توكلي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايسنا، در خصوص علت استعفاي وي از دولت ميرحسين موسوي، به رغم همه‌ي محسنات اشاره‌شده در اين دولت، گفت: به رغم اينكه جهت‌گيري آن دولت را قبول داشتم و با آن شريك بودم اما از نظر روش به دولت وقت انتقاد داشتم، چراكه دوستان اصرار داشتند از طريق دولتي كردن امور، اهداف خود را تعقيب كنند، اما من هم دخالت بيش از اندازه‌ي دولت بر اقتصاد را براي سلامت سيستم نامناسب مي‌دانستم و هم از جهت ناكارآمد كردن سيستم با آن مخالف بودم و معتقد بودم كه نه اسلام و نه قانون اساسي اجازه‌ي چنين كاري را نمي‌دهد و معتقدم حتي ضرورت‌هاي عقلي نيز آن همه دخالت را در امور اقتصادي تأييد نمي‌كند. به همين دليل وقتي تفاهم امكان‌پذير نشد و چون دولت جاي تنازع وزراء نيست و براي اجتناب از اين كه اختلاف‌نظرها موجب كاهش قدرت اجرايي دولت نشود، ترجيح دادم كه ميدان در اختيار دوستاني باشد كه اكثريت آنها در دولت بود.


وي در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبني بر اينكه آيا كنار رفتن شما جزئي از توافق قبلي شما بوده يا دلايل شخصي داشته؟ اظهار داشت: اين كار جزئي از توافق انجام شده نبود، اما فكر مي‌كنم اين اثر را بگذارد كه دوستان با سهولت بيشتر بتواند براي صحنه‌ي حضور اصولگرايان تصميم بگيرند.


وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه "چرا شما كه پيش از قطعي شدن حضور آقاي هاشمي گفته بوديد حتي در صورت حضور هاشمي قطعا در صحنه حاضر خواهيد بود، اما حالا كه حضور ايشان در حال قطعي شدن است، كنار رفتيد" گفت: هرگاه اين امر قطعي شد شما مي‌توانيد اين طور محكم صحبت كنيد.


به گزارش ايسنا در ادامه اين خبرنگار اين پرسش را مطرح كرد كه اگر حضور هاشمي قطعي شود شما به صحنه برمي‌گرديد؟ و توكلي تصريح كرد: حدس مي‌زنم چنين اتفاقي نمي‌افتد.


وي با بيان اينكه آحاد جامعه مجاز هستند كه با قواعد صحيح عقلي و اخلاقي، رفتار سياستمداران را تفسير كنند، گفت: آنچه من مي‌گويم اين است كه به راحتي نمي‌توانم يقين كنم، عرصه‌ي سياست سيلان دارد و فكر مي‌كنم و حدس مي‌زنم كه چنين اتفاقي نمي‌افتد.


اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه آيا از هاشمي براي وحدت در جبهه‌ي اصولگرايان دعوت شده است؟ گفت: من اطلاعي ندارم.


وي در خصوص اين تحليل كه برخي معتقدند كه گروه‌هاي طرفدار هاشمي به كانديداهاي اصولگرا براي كناره‌گيري به نفع يكديگر به گونه‌اي كه در نهايت برآيند اين امر به نفع هاشمي باشد، فشار آورده‌اند، گفت: فكر نمي‌كنم چنين اتفاقي به نفع ايشان باشد، زيرا وقتي اصولگرايان به وحدت برسند طبعا نظرشان با رأي بيشتري پيش مي‌افتد. در نظرسنجي‌ها نيز همين‌طور است يعني وقتي تعداد نامزدهايي كه براي يك اردوگاه تلقي مي‌شوند، همراه با ديگر كانديداها به مردم عرضه مي‌شوند، طبعا نظراتي كه براي تك تك افراد اين اردوگاه ذكر مي‌شود، كم جلوه مي‌كند.


وي در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار ايسنا، در خصوص احتمال معرفي شدن قاليباف به عنوان كانديداي نهايي اصولگرايان عليرغم اينكه ابراز مي‌شود لاريجاني درصدر نظرسنجي‌ها قرار دارد، گفت: اگر منطق تفاهم تعقيب شود، ممكن است به نتيجه‌اي مغاير با منطق نظرسنجي برسيم و ضمن اينكه همه نظرسنجي‌هاي مختلف در زمان‌هاي متفاوت بوسيله‌ي دستگاههاي مختلف به صورت يك‌شكل نتيجه نشان نداده‌اند، به هر حال خود جديد بودن نيز منطقي است كه ممكن است برخي آراء را به اين ترتيب جلب كنند.


وي افزود: ممكن است برخي به تجربه‌ي متنوع تكيه كنند و به گونه‌اي ديگر نظر دهند.


رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه رقابت نهايي را بين چه كساني پيش‌بيني مي‌كنيد؟ گفت: براي اظهارنظر عجله نمي‌كنم. چون در اين انتخابات همانطور كه شاهد هستيد به خاطر سيلان شرايط، غيرواقع‌بينانه شد. لذا براي اظهارنظر تعجيلي ندارم و اميدوارم كه صحنه به گونه‌اي باشد كه مردم يك بار ديگر اعتماد خود را به اصولگرايان نشان دهند.


وي افزود: چون آرايش هنوز مشخص نيست نمي‌توان بين رقيبان فرضي، نظر مشخص داد.


توكلي در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار ايسنا در خصوص تحليل و ارزيابي از رفتار و عملكرد شوراي هماهنگي، گفت: من در اين زمينه اظهارنظرهاي مناسب كرده‌ام و تكرار آن را لازم نمي‌دانم چون كمكي به شرايط كشور و حضور حداكثري و پيروزي يك نامزد اصولگرا نمي‌كند.


وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا به حفظ وحدت جبهه‌ي اصولگرايان اميد داريد؟ اظهار اميدواري كرد كه كار آقاي حدادعادل به نتيجه برسد.


وي در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه‌ي اقبال مبني براينكه آيا ممكن است تصميم نهايي شوراي هماهنگي شخصي، غير از دكتر لاريجاني باشد، گفت: من نمي‌دانم تصميم نهايي اين شورا چيست، اما بستگي به ‌٥ نامزد باقيمانده دارد، آقاي حدادعادل نيز در واقع سامان‌دهي و كمك مي‌كند به اين ‌٥ تن تا خودشان تصميم بگيرند.


وي در پاسخ به پرسشي كه به بيانات روز گذشته‌ي مقام معظم رهبري در خصوص ويژگي‌هاي رييس جمهور اشاره داشت، نوع جهت‌گيري را مهم دانسته و تأكيد كرد: به هر حال نامزدهاي اصولگرا همچون هر نامزد ديگري، همه چيزدان نيستند، اما اگر جهت‌گيري‌هاي مناسب داشته باشد، مي‌تواند با تشكيل كابينه‌ي مناسبي از تخصصهاي متفاوت و مورد نياز، اهدافي را كه رهبر معظم انقلاب در واقع به نمايندگي از خواست عموم بيان مي‌فرمايند، به خوبي تعقيب كنند.


وي افزود: مثلا ايشان بر اصلاح معيشت و اقتصاد كشور،‌ مبارزه با فساد و تبعيض و رشد علوم و فناوري تأكيد داشتند و اين تأكيدات اموري است كه جهت‌گيري‌هاي اصولگرايان در آنها قابل قبول و قابل تقدير است.


وي تصريح كرد: تفاهمات عمومي يكسان در اين دوستان تا اندازه‌ي قابل قبولي وجود دارد، لذا فكر مي‌كنم هريك از اينها (رييس جمهور شوند) مي‌توانند با تفاوت‌هايي و با حفظ جهت‌گيري و تشكيل كابينه‌ي عقلاني كه به كشور، استقلال، اعتلا، مردم و دين مردم اين كشور باور داشته باشد، توفيقات خوبي بدست بياورند.


وي با بيان اينكه آينده اميدواركننده است، در ادامه‌ي جلسه به پرسش‌هاي خبرنگاران كه عمدتا مسائل اقتصادي كانديداها را دنبال مي‌كرد، پاسخ گفت.


به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، دكتر احمد توكلي در ادامه‌ي جلسه‌ي مطبوعاتي خود كه در محل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار اين خبرگزاري مبني بر اينكه آيا بيان ديدگاه‌هاي اقتصادي كانديداها دير نشده و به درازا نكشيده است، اظهار داشت: بخشي از اين مشكل (يعني دير شدن زمان بيان برنامه‌هاي اقتصادي) مربوط به قانون و شرايط سياسي كشور است. البته اين دو، هر دو از ثمرات خوب پايان دوره‌ي دولت آقاي خاتمي كه به توسعه‌ي سياسي تأكيد داشت، گرچه مشاركت در اين ‌‌٨ سال، سير نزولي داشت اما فضاي مثبتي ايجاد شد كه نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري زودتر از عادت گذشته وارد صحنه شوند و با مردم صحبت كنند، ولي به دليل اينكه قانون نسبت به اين فعاليت‌ها ساكت است و فعاليت‌هاي رسمي را محدود به روزهاي نزديك رأي‌گيري مي‌كند حمايت زيادي از طرف حاكميت نمي‌شوند انشاءالله بايد اين امر را در مجلس اصلاح كنيم كه فرصت گفت‌وگوي نامزدها و بيان برنامه‌هاي آنها فراهم شود.


وي ضمن تشكر از صدا و سيما كه در حال فراهم كردن تسهيلاتي در اين زمينه است به فعاليت رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها اشاره كرد و با تأكيد بر لزوم شفاف شدن برنامه‌هاي كانديداها در حوزه‌هاي مختلف گفت: البته طبيعي است كه نبايد در رقابت‌هاي انتخاباتي انتظار بيان برنامه‌هاي تفصيلي را داشت.


وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا مسائل مالي در انصراف شما از كانديداتوري دخيل بوده است يا نه، تصريح كرد: من اگر دليل قوي‌اي كه ارائه كردم پيش نمي‌آمد، انصراف نمي‌دادم زيرا. از فقر براي انجام وظيفه‌ام نمي‌ترسم و هر مقداري كه قادر باشم تكليفم را انجام مي‌دهم، شاهد آن نيز دفعات گذشته است.


توكلي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا در خصوص مرز تخريب و انتقاد در كار اطلاع‌رساني رسانه‌ها و نيز تبليغات نامزدهاي انتخابات، با بيان اينكه مرز بين تخريب و تنقيد مقداري خاكستري است، گفت: اگر نقد به معناي صحيح آن يعني جدا كردن سره از ناسره، يا اخلاق صحيح انساني كه اسلام توصيه كرده همراه باشد بهترين راه براي كمك به انتخاب صحيح مردم است، اما اگر انسان انصاف را از دست بدهد و بدون استدلال، دعاوي را مرتب تكرار كند و قبل از پرداختن به عملكردها به نيات اشخاص بپردازد، به تخريب نزديك شده است.


توكلي با بيان اينكه "برخي از ترس تخريب، اجازه‌ي تنقيد به كسي نمي‌دهند" افزود: برخي به محض صورت گفتن تنقيد، نگران مي‌شوند و مي‌گويند كه استوانه‌هاي نظام مي‌لرزند، من اين را اصلا قبول ندارم و معتقدم كه عرصه‌ي انتخابات، بدون نور انداختن بر گذشته روشن نمي‌شود و انسان بايد از گذشته براي آينده چراغ بسازد.


وي با بيان اينكه مجيزگويي و تمجيد و تعريف‌هاي رايج را قبول ندارد، گفت: فكر مي‌كنم چون سياستمداران ذاتا در معرض خطر تكبر هستند بايد بيشتر عيب‌هايشان براي رفع شدن مورد بررسي قرار گيرد. البته براي تقويت روحيه و پشتيباني صحيح حتما بايد از محاسن آنها نيز ياد شود.


به گزارش ايسنا نماينده تهران توصيه كرد كه مبادا كه از ترس اينكه شخصيت‌هاي سياسي كشور آسيب ببينند، حوزه‌ي بررسي و انتقاد را تنگ كنيم.


اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه آيا اين نظريه را كه برخي معتقدند سمت سوي مجلس هفتم به سمت كمرنگ كردن بخش خصوصي است، قبول داريد يا خير؟ اظهار داشت: روزگاري بود كه برخي سياستمداران در دولتي كردن افراط مي‌كردند ما به آنها مي‌گفتيم آنقدر به جلوي پشت‌بام نياييد كه مي‌افتيد؛ بعد دوراني شد كه اين افراد عقب عقب رفتند، ما مجبور شديم بگوييم كه خيلي عقب نرويد كه از آن سوي پشت بام مي‌افتيد.


وي با بيان مثالي تصريح كرد: ما نه طرفدار دولتي كردن هستيم و نه طرفدار رها كردن اقتصاد به دست بازار هستيم منطق اقتصادي و قانوني كه از قانون اساسي منبعث مي‌شود و نگاه ديني كه از احكام اسلامي به دست مي‌آيد به ما مي‌گويد كه ما بايد تناسبي را در تنظيم مدل بازار - دولت رعايت كنيم، البته اصل بر آزادي انتخاب مردم است. كمااينكه در همان دوره كه در دولت اختلاف نظر بود؛ امام (ره) مكرر سخنراني فرمودند (از سال ‌‌١٣٦٢) و از آزادي مردم دفاع كردند و دخالت‌هاي دولت را بنا بر انجام وظايف مصرح قانوني و بنا بر ضرورت قبول داشتند.


وي با بيان اينكه از سياست و الگوي بازار - دولت دفاع كرده و مي‌كند، افزود: الان سياست «دولت كوچك» مد نظر است د رحالي‌كه در بسياري از كشورهاي جهان سوم شكست‌خورده و دولت كارآمد و متناسب هدف است.


توكلي با انتقاد از نوع عملكرد دولت در روند خصوصي‌سازي، گفت: هدف رايج اقتصادي از خصوصي‌سازي، افزايش كارآيي است. يعني حجم حاكميت دولت از منابع محدود ملي كم شود و بخش بيشتري از منابع ملي در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد، چون كارآيي در بخش خصوصي بالاتر است، پس به طور نسبي كل اقتصاد كاراتر عمل مي‌كند.


وي با تأكيد بر ضرورت اجتناب از غفلت در تحقق هدف عدالت در امر خصوصي‌سازي، گفت: از سال ‌‌١٣٧٠ تا ‌‌١٣٨٢ دولت هر ساله بخشي از سهام شركت‌هاي دولتي را در جهت كاهش مالكيت دولت عرضه كرده و فروخته است و در طول هريك از اين سال‌ها، شركت‌هاي دولتي سرمايه‌گذاري نيز كرده‌اند. كمترين نسبت اين دو ‌‌٤ / ‌‌١٠ و بيشترين نسبت آن پانصد و اندي بود يعني بيش از ‌‌١٠ برابر آنچه واگذار كرده‌اند را سرمايه‌گذاري جديد انجام داده‌اند و پانصد برابر آنچه سهام عرضه كرده‌اند، سرمايه‌گذاري جديد انجام داده‌اند. يعني در اين روند داريم دولت را بزرگتر مي‌كنيم و شاهد آن نيز اين است كه نسبت بودجه كل كشور به GDP در طول سال‌هاي دولت‌هاي اخير، زياد شده و اين به آن معناست كه دولت بزرگتر شده است.


وي با بيان اينكه واگذاري بخش‌هاي دولتي به خصوص بايد رقابت را افزون كند، گفت: در اين سال‌ها نه‌ تنها اين رقابت افزون نشده بلكه انحصارگر را بين دولت و بخش خصوصي جابجا كرده است.


توكلي با بيان اينكه بخش ديگر واگذاريها، واگذاري فعاليت‌هاي دولتي بوده كه تصدي‌گري دولت را كاهش مي‌داده، افزود: واگذاري در اين بخش، معمولا به شركت‌هايي انجام شده كه خود دولتي‌ها در تأسيس آن شريك بوده‌اند.


وي اين شركت‌ها را "خصولتي" ناميد و گفت: زماني كه به اين شركت‌ها بگوييم چرا از امكانات دولتي استفاده مي‌كنيد مي‌گويند دولتي هستيم، اگر به آنها بگوييم چرا امتياز مي‌خواهيد و دستور گوش نمي‌دهيد، مي‌گويند خصوصي هستيم.


رييس مزركز پژوهش‌هاي مجلس با بيان اينكه اين شركت‌ها بسيار ظالمانه با كارمندانشان رفتار مي‌كنند، گفت: اين شركت‌ها بخشي از فعاليت‌هاي دستگاههاي حكومتي را انجام مي‌دهند مثلا نظافت و خدمات يك وزارتخانه را بر عهده مي‌گيرند كارمندان قبلي اين بخش بازخريد مي‌شوند و بخشي از اينها از بيرون براي شركت‌هاي جديد استخدام مي‌شوند، علي‌القاعده اين كار بايد هزينه دستگاههاي حكومتي را پايين آورد. آن وزارتخانه با اين شركت‌ها قرارداد مي‌بندد، چند برابر بيشتر از آنكه خود پيش از اين براي همان خدمت به كارمندانش پرداخت مي‌كرد، با آن شركت قرارداد مي‌بندد. پس هزينه‌ي دستگاه دولتي پايين نيامد و كارآيي افزايش پيدا نكرد.


توكلي تصريح كرد: ما خصوصي‌سازي را با منطق صحيحي كه از آن دفاع مي‌كنيم، قبول داريم و از آن دفاع مي‌كنيم.


وي در خصوص طرح تثبيت قيمتها با اشاره به ماده‌ي ‌‌٥ قانون برنامه‌ي سوم، گفت: دولت‌ها مكلف بودند كه سالانه ‌‌١٠ درصد قيمت كالاها و خدمات را بالا ببرند و هزينه‌هايشان را پايين آورده و بهره‌وري را افزايش دهند، مطالعه ما نشان داد كه دولت‌ها هر سال آن ‌‌١٠ درصد افزايش را استفاده كرده و از آن تكليف شانه خالي كردند. حالا اگر مجلس به شركت‌هاي انحصار دولتي گفت كه حق نداريد هزينه‌ي ناكارآمدي خود را از جيب ملت برداريد - كه اين امر در جهت تأمين عدالت بهتر و افزايش كارآيي سيستم است - مي‌گويند اين كار دستوري است؛ در صورتي كه پيش از اين نيز كار اينها دستوري بود فقط اين بار مجلس گفت حق نداريد قيمت‌ها را بالا ببريد و ناكارآمدي را تأمين كنيد، برويد كارآمدي را افزايش دهيد.


وي با اشاره به قرارداد ترك‌سل، انتقال فناوري را هدف قانوني دولت عنوان كرد و اين پرسش را مطرح كرد كه تنظيم شرايط مزايده به نحوي كه شركت‌هاي ايراني حذف شوند، با كدام مدل رشد اقتصادي سازگار است؟


وي همچنين به اشاره به بهره‌ي مالكانه، اين پرسش را مطرح كرد كه كدام مدل اقتصادي به دولت اجازه مي‌دهد كه با يك شركت صددرصد انحصاري دولتي مشابه يك بنگاه اقتصادي خصوصي رقابتي رفتار كند.


توكلي افزود: خود آقاي وزير نفت نيز در كميسيون پذيرفت كه ساختار بهره‌ي مالكانه موجب كارآيي بيشتر نمي‌شود.


نماينده تهران با بيان اينكه اقتصاد ديكته‌اي بوده است، افزود: ما گفته‌ايم كه ديكته‌اي كه شما در اقتصاد نوشته‌ايد پر غلط است و بايد ديكته‌ي ديگري بنويسيد.


نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به توضيح خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه در اصل ‌‌٤٤ قانون اساسي، دولت موظف به سرمايه‌گذاري در برخي زمينه‌ها بوده است، و ناچارا بخش خصوصي نم‌توانسته در اين بخش ها وارد شود بنابراين نسبت سرمايه‌گذاري‌هاي دولت را به واگذاري‌هاي ان عكس كرده است، گفت:


شركت هاي نسل دو، سه و چهار و پنجمي كه تشكيل شده چند تاست؟ البته من آمار را ندارم، ولي با احتياط سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در گزارش خود نوشته است كه تعداد آنها ‌‌٢٥٠٠ شركت است.


وي با طرح اين پرسش كه چرا از تشكيل شركت‌هاي جديد دست برنمي‌داريم؟ گفت: براي كوچك كردن دولت اولين اقدام اين است كه دولت را از اين ميزاني كه هست بزرگتر نكنيم و تعداد شركت‌ها را زيادتر نكنيم، الان شركت‌ها به گونه‌اي هستند كه طبق مقرراتي كه براي خود وضع مي‌كنند، شركت‌هاي جديدي از درون آنها بيرون مي‌آيد و من اين را مضر مي‌دانم.


توكلي افزود: ذيل اصل ‌‌٤٤ چهار تا قيد گذاشته كه دست قانونگذار و مجريان را باز مي‌كند كه حسب زمانه، تغييراتي در رفتار و حوزه‌ي مالكيتشان ايجادكنند، تمسك به اين ذيل مفيد است.


وي با بيان اينكه البته سر و ته كردن اصل را قبول ندارم، ادامه داد: اين كار بدان معناست كه اصل را بر اين بگذاريم كه دولت نبايد اصلا دخالت كند، حالا اثبات كنيم كه در كجاها بايد دخالت كند.


وي در بيان عقيده‌ي خود در اين باره گفت: قانون اساسي محترم است من مي‌گويم شما به ذيل متمسك شويد به صدر قيد بزنيد. در تمام حوزه‌هايي كه در صدر اين اصل ذكر شده جز بانكداري و بيمه، دولت هم مي‌تواند رقيب بپذيرد و هم شريك، به شرطي كه خود مديريت و نظارت اين حوزه‌هاي تعيين‌كننده را از دست ندهد.


وي با بيان اينكه مجمع تشخيص مصلحت نظام اصل ‌‌٤٤ را با نگاه متداول ‌‌١٦ سال گذشته تفسير كرده، گفت: اين سياست‌ها خدمت مقام معظم رهبري ارائه شده كه ايشان نظر بدهند تا به سياست كلي تبديل شود. البته اينها هنوز در جريان رفت و آمد بين اين دو نهاد است و اينطور كه من مي‌دانم، قيدهاي زيادي به مصوبات خورده است.


وي افزود: اگر قانون اساسي گفته باشد كه حوزه‌اي بايد دولتي بماند و سرمايه‌گذاري جديد بخواهد اين امر مي‌تواند آن استدلال را توضيح بدهد.


توكلي در پاسخ به پرسش خبرنگار سايت انتخاب ‌‌٩، مبني بر اينكه "شاكله‌ي جناح راست با توجه به اينكه اختلافات ميان سنت‌گرايان و اصولگرايان راست افزايش يافته، پس از انتخابات چه وضعي خواهد داشت و چرا شما كه هميشه از سياست‌هاي هاشمي و خاتمي انتقاد كرده‌ايد از سياست‌هاي اقتصادي سنت‌گرايان راست يا چپ انتقاد نمي‌كنيد؟" گفت: بدون اينكه تقسيم‌بندي شما را تأييد كنم، مي‌گويم كه كداميك از آنچه كه ما تعقيب كرده يا مي‌كنيم از نظر عقل غلط است.


وي با بيان اينكه اين تقسيم‌بندي‌ها موجب انحراف تحليل مي‌شود، در پاسخ به اينكه به طيف فكري او به انقلاب دائمي به جاي اصلاحات معتقدند، گفت: مثلا من مي‌گويم شركت‌هاي دولتي ملزم به افزايش بهره‌وري هستند، اين را مجلس پنجم در برنامه‌ي سوم تصويب كرد، دولت فعلي لايحه‌اش را داد، مجلس ششم در برنامه‌ي چهارم آورد و من نيز در مجلس هفتم بر آن اصرار دارم، حالا بايد بگويم اين كار انقلاب دائمي است يا اصلاحات؟ قانون وجود دارد. قانون بر حداكثر استفاده از توان ساخت تجهيزات داخلي تصريح كرده است، اگر در بررسي قرارداد ترك‌سل ببينيم كه قوانين نقض‌شده و از بخش خصوصي ايراني دفاع كردم، اسم اين كار را چه مي‌گذاريد؟ اصلاحات؟ انقلاب دائمي؟ راست؟ چپ؟ من نمي‌فهم اين عناوين چيست، اين عناوين باعث اشكال مفاهمه مي‌شود.


وي با بيان اينكه با دسته‌بندي‌هايي كه اكثر آنها موهوم است، كار به جايي نمي‌بريم، خاطرنشان كرد: ما مخالف مدل‌هاي نو كلاسيك سرمايه‌داري ليبرال كه در ايران مدافعين جدي دارد و بخشي از كساني كه شما به آنها اشاره كرديد، مدافعان همين مدلها هستند، هستيم.


وي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايسنا در خصوص اعتقاد برخي مبني بر احتمال افزايش نفوذ بيگانگان در صورت كنار گذاشته شدن يك جريان يا جناح از گردونه،‌ گفت: آيا اين برخي‌ها همان كساني نيستند كه زماني مي‌گفتند همه‌ي صدر تا ذيل كشور بايد دست ما باشد؟


توكلي افزود: برخي از كساني كه امروز اين حرفها را مي‌زنند در گذشته حرف ديگري مي‌زدند و مي‌گفتند تمام حكومت بايد يك دست شده و دست ما باشد.


وي ادامه داد: اين افراد مي‌توانند به افكار عمومي مراجعه كنند و بگويند اي افكار عمومي شما كه در شوراها و مجلس يك تيپ را سر كار آورديد، به اين دلايل، مصلحت نيست كه در رياست جمهوري به همان تيپ رأي بدهيد. اگر مردم قبول كردند كه رأي نخواهند داد.


وي با بيان اينكه اقتضاي دموكراسي، باور به رأي مردم است، گفت: بايد استدلال عقلاني مردم‌پسند ارائه شود و مردم بفهمند كه اين كار {رأي دادن به اين تيپ فكري} خيلي خطرناك است - كه تا ديروز اصلا خطرناك نبود و داروي نجات‌بخش تلقي مي‌شد- به آنها رأي نمي‌دهند.


توكلي طرد نيروهاي لايق توسط دولت‌ها بر مبناي جناح‌بازي را منفي دانست و گفت: فرض كنيد اگر من رييس جمهور مي‌شدم به صراحت هم ‌گفتم در پست‌هاي سياسي غيراصولگرا نمي‌گذارم. و براي آن منطق ارائه كردم البته ممكن است كسي به منطق من ايراد وارد كند، اشكالي ندارد من استماع مي‌كنم و اگر وارد باشد رفتارم را عوض مي‌كنم. اما همان‌جا نيز گفتم كه در پست غيرسياسي آدم اجرايي و لايق باشد. ضمن آنكه در پست‌هاي سياسي نيز جناحي برخورد نمي‌كنم، اصولگرايي فراتر از قبيله‌گرايي سياسي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي اظهار داشت: فكر مي‌كنم به جاي اينكه فضايي بسازيم و فكر كنيم كه فاجعه‌اي در حال وقوع است و فكر كنيم اگر مردم به اصولگرايان رأي بدهند دولت و مجلس و نيز شوراها همسو مي‌شوند و كار خيلي وحشتناك مي‌شود، به مردم بگوييم كه به اين دلايل شما به اصولگرايان رأي ندهيد چون خطر بزرگ، تهديد خواهد كرد. البته من فكر مي‌كنم مردم پاسخ ديگري به گوينده خواهند داد.


توكلي در پايان در جمع خبرنگاران با تأكيد بر لزوم عقلانيت سياسي و ضرورت خدشه‌دار نشدن باور مردم به اصولگرايان كه بر اساس دو انتخابات اخير در حال ترميم بود، اين امر را يكي از دلايل انصراف خود از كانديداتوري عنوان كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21885

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'توکلي: پيام اين انصراف مي‌تواند اين باشد كه ديگران نيز تشويق شوند كه زودتر تعداد را كم كنند، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005