Click for Amazing Phone Card








دوشنبه 23 خرداد 1384

سخنگوى شوراى نگهبان: بسيجيان در انتخابات نظامى تلقى نمى شوند، شرق

گروه سياسى: در حالى كه تنها پنج روز به زمان برگزارى انتخابات رياست جمهورى باقى است، مصاحبه هفتگى «غلامحسين الهام» سخنگوى شوراى نگهبان كاملاً انتخاباتى بود.الهام ديروز همان طور كه با اطمينان تضمين داد انتخابات بدون فشار و تقلب برگزار شود و نه تنها تخلف كه تقلبى نيز صورت نگيرد، از حضور بسيجيان به عنوان ناظر در صندوق هاى اخذ راى نيز دفاع كرد.وى گفت: «اگر منظور از نيروهاى مسلح، بسيج باشد، با توجه به اينكه بسيج يك نيروى مردمى است و به عبارتى كل كشور بسيجى هستند و تعبيرى عام است، نمى توان حضور بسيجيان در انتخابات را به معناى حضور نظاميان تلقى كرد.»سخنگوى شوراى نگهبان اين اظهارات را در پاسخ به پرسشى در خصوص اعتراض برخى نامزدهاى رياست جمهورى به حضور نيروهاى نظامى به عنوان ناظر در صندوق هاى اخذ راى ابراز داشت.الهام خاطرنشان كرد: «اعتراضى به اين معنا كه ناظرين شوراى نگهبان از نيروهاى مسلح باشند، از نامزدها نديده ايم و البته ناظرين شوراى نگهبان هنوز مشخص نشده اند.»
• بنايى بر ردصلاحيت هيچ كانديدايى نيست
خبرنگارى از سخنگوى شوراى نگهبان پرسيد، اگر شوراى نگهبان در اين مرحله به اسنادى در مورد نامزدهاى انتخابات دست يابد و بخواهد صلاحيت نامزدى آنان را رد كند، آيا حكم حكومتى مقام معظم رهبرى، مانع از اين كار خواهد شد، الهام در پاسخ گفت: بنايى بر رد هيچ تاييد صلاحيت شده اى از سوى شوراى نگهبان نيست. وى با بيان اينكه بحث شوراى نگهبان در مورد نامزدهاى رياست جمهورى رد صلاحيت نيست و احراز صلاحيت مطرح است، افزود: تنها موردى كه در قانون از رد صلاحيت صحبت شده، ماده ۵۸ قانون انتخابات رياست جمهورى است. الهام خاطرنشان كرد: بر اساس اين ماده قانونى اين حق به شوراى نگهبان داده شده است كه بعد از اعلام اسامى نامزدهاى احراز صلاحيت شده، اگر سند و مدركى دال بر عدم صلاحيت نامزد رياست جمهورى به دست آيد، پس از بررسى و اعلام عدم صلاحيت وى، مراتب را به اطلاع عموم برساند. سخنگوى شوراى نگهبان در عين حال با بيان اينكه تاكنون در انتخابات رياست جمهورى چنين موردى سابقه نداشته است، تاكيد كرد: هر تصميمى در مورد حكم حكومتى، به صورت حكم حكومتى انجام خواهد شد و شوراى نگهبان هيچ گاه احكام حكومتى را نقض نمى كند. الهام كه عضو هيات مركزى نظارت بر انتخابات نيز است، در پاسخ به سئوالى در خصوص موارد نقض قانون انتخابات و تخلفات انتخاباتى نامزدها و برخورد با اين تخلفات از سوى هيات مركزى نظارت بر انتخابات گفت: در هر استان از جمله تهران هيات هاى نظارت به اين موضوع نظارت مى كنند. وى افزود: مسئولان اجرايى انتخابات نيز وظايف خود را طبق قانون انجام مى دهند و در خصوص موارد تخلف مى توانند بر اساس اختيارات قانونى خود ، به نيروى انتظامى دستور محو اين تخلفات را بدهند. سخنگوى شوراى نگهبان تصريح كرد: به جرائم انتخاباتى دستگاه قضايى رسيدگى مى كند و اين گونه موارد تاكنون موجبى براى بررسى در هيات مركزى نظارت بر انتخابات نداشته و ضرورتى هم براى دخالت مستقيم ما نبوده است.
• اعلام جرم كنيد
رواج شايعه اى مبنى بر همسو شدن هيات مركزى نظارت بر انتخابات با يك كانديداى خاص و احتمال تقلب در انتخابات محور سئوال ديگرى بود كه سخنگوى شوراى نگهبان از آن اظهار بى اطلاعى كرد و گفت: «اين كار جرم است. اگر موردى داريد معرفى كنيد تا ما به عنوان اعلام جرم پيگيرى كنيم.»الهام افزود: در آموزش هاى مكرر و متوالى كه در كار نظارت در حال انجام است، همه مفاد نظارت بر انتخابات را آموزش مى دهيم و تاكيد مى كنيم كه ناظرها بايد از حق شخصى خود در امر انتخابات و تبليغات، چشم پوشى كرده باشند تا بتوانند به عنوان ناظر فعاليت كنند. وى در خصوص تاريخ برگزارى مرحله دوم انتخابات درصورت احتمال كشيده شدن انتخابات به مرحله دوم، اظهار داشت: براساس قانون مرحله دوم انتخابات رياست جمهورى بايد در اولين جمعه بعد از انتخابات برگزار شود. سخنگوى شوراى نگهبان اضافه كرد: در انتخابات قبلى هم كه به مرحله دوم كشيده شده، معمولاً به اين شكل بوده كه ظرف يكى دو روز پس از انتخابات، نتيجه شمارش آرا مشخص شده و در اولين جمعه بعد از انتخابات مرحله اول، مرحله دوم انتخابات برگزار شده است.
• شرايط راى دادن براى ايرانيان خارج از كشور
سخنگوى شوراى نگهبان ديروز همچنين اعلام كرد امكان راى دادن همه ايرانيان خارج از كشور فراهم شده است.وى در اين باره توضيح داد: شوراى نگهبان با استقرار صندوق هاى راى در شهرهاى مختلف به جز محل نمايندگى جمهورى اسلامى در كشورهاى ميزبان مخالفتى ندارد. وى در عين حال خاطرنشان كرد: به شرطى كه مراكز مورد نظر براى استقرار صندوق هاى راى در كنترل نمايندگى جمهورى اسلامى باشند و كشور مورد نظر نيز مخالفتى با آن نداشته باشد. سخنگوى شوراى نگهبان به استقرار صندوق هاى راى در شهرهاى مكه و مدينه در كشور عربستان اشاره كرد و اظهار داشت: زائران ايرانى در اين شهرها مى توانند در روز انتخابات با مراجعه به محل استقرار صندوق هاى راى در ستاد حج و صندوق هاى سيار در هتل ها، راى بدهند. الهام تصريح كرد: اين موضوع در كشورهاى ديگر نيز قابل تحقق است منوط به اينكه محل استقرار صندوق راى در كنترل و ملحق به نمايندگى جمهورى اسلامى ايران باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

• سانسور فيلم هاى تبليغاتى
آخرين پرسش اعتراض برخى كانديداها به سانسور فيلم هاى تبليغاتى از سوى صدا و سيما بود كه غلامحسين الهام در اين باره پاسخ داد: نماينده شوراى نگهبان به عنوان ناظر بر فعاليت كميته تبليغات نامزدهاى رياست جمهورى در صدا و سيما است. اگر كسى اشكالى به كار اين كميته دارد مى تواند به ناظر شوراى نگهبان مراجعه كند اما من در اين خصوص از نماينده ناظر شوراى نگهبان چيزى نشنيده ام.»سخنگوى شوراى نگهبان در عين حال افزود : صدا و سيما براى پخش برنامه هاى خود براساس قانون تكاليفى دارد و برخى موارد را بايد رعايت كند زيرا در برخى موارد قانونگذار پخش برنامه هايى را جرم دانسته و صدا و سيما اجازه پخش آنها را ندارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24351

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوى شوراى نگهبان: بسيجيان در انتخابات نظامى تلقى نمى شوند، شرق' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005