جمعه 13 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


در همين زمينه
18 اسفند» ايرج افشار درگذشت، ايسنا
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دکتر ايرج افشار در بيمارستان بستری شد، مهر

دکتر ايرج افشار از بزرگان عرصه ادب و ايران‌شناسی در بخش آی سی يو بستری شد.
به گزارش خبرنگار مهر، ايرج افشار از پژوهشگران صاحب‌نام و پيشکسوت کشورمان که از شامگاه پنجشنبه ۱۲ اسفندماه در بيمارستان جم تهران بستری شده است، حال مساعدی ندارد.

مسئول شيفت عصرگاهی جمعه آی سی يو بيمارستان جم در گفتگو با خبرنگار مهر وضعيت جسمانی وی را مساعد ارزيابی نکرد و از تلاش گروه پزشکی و پرستاران برای ارائه بهترين خدمات پزشکی به وی خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی همچنين اشاره کرد ايرج افشار در حال حاضر در آی سی يو بستری است و زمان انتقال وی به بخش عمومی مشخص نيست.

ايرج افشار محقق، ايران‌شناس و کتاب‌شناس است که در تاريخ ۱۶ مهر ۱۳۰۴ در تهران متولد شد. او فرزند دکتر محمود افشار بنيادگذار موقوفات دکتر محمود افشار يزدی و يکی از استادان مدرسهٔ دارالفنون است. اسکندرنامه، پرونده صالح، گاهشماری در ايران قديم، رياض‌الفردوس و جستارها درباره نسخه خطی از جمله نزديک به ۳۰۰ عنوان کتاب منتشرشده‌ او در زمينه‌های تصحيح، تأليف و ترجمه هستند.

وی در سال ۱۳۱۲ آموزش دبستانی را در دبستان زرتشتيان آغاز کرد. تحصيلات خود را در رشته حقوق به پايان رساند و دوره دکتری را نيز ديده است.

افشار پس از آن در مدرسه شاهپور تجريش و در دبيرستان فيروز بهرام تحصيلات متوسطه را پی‌گرفت و با اتمام اين دروه در سال ۱۳۲۴ وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۲۸ تحصيلات خود را با گرايش قضايی به پايان برد.
افشار از ذخاير ادبی و علمی کشور شمرده می‌شود و در فن کتاب‌شناسی و کتابداری بی‌مانند است.

وی زبان انگليسی و فرانسه را خوب می‌داند. ده سال کتابدار دانشکده حقوق بود و سپس رئيس کتابخانه دانش‌سرای عالی شد. يک سال نيز رياست کتابخانه ملی را بر عهده داشت و چهار سال هم رئيس اداره کل انتشارات دانشگاه بود.

افشار مدتی به عنوان کتابدار وارد کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و با کسب تجربيات اين دوره مدتی رياست کتابخانه ملی را به عهده گرفت.

وی عضو انجمن ايرانشناسی، عضو انجمن کتابداران ايران، عضو هيات اجرايی انجمن تاريخ نيز هست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016