سه شنبه 3 بهمن 1385

من و دايی بهترين سوژه‌ روزنامه‌ها هستيم، نمی‌خواهم آلوده‌ی دنيای مربيگری شوم، گفتگوی ايسنا با خداداد عزيزی

- جام ملت‌ها مهم‌ترين آوردگاه قلعه‌نويی است

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشی - فوتبال


ابومسلم خراسان يکی از تيم‌های خبرساز نيم فصل نخست بود. استعفای ناگهانی ميثاقيان و حضور خداداد عزيزی در کنار اين تيم به تنهايی سرمنشاء بسياری از حاشيه‌های ابومسلم بود؛ اما, ابومسلم در پايان نيم فصل نخست در مکان ششم قرار گرفته و اکنون خداداد عزيزی که پس از علی دايی، دومين بازيکن سال‌های اخير تيم ملی است که به مربيگری در ليگ برتر مشغول شده، بايد اين تيم را در نيم فصل دوم به سرمنزل مقصود برساند. هر چند که حاشيه‌های بسياری پيش روی وی خواهد بود.

خداداد عزيزی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ی آخرين وضعيت ابومسلم، حاشيه‌های اين تيم و همچنين فوتبال ايران به تفصيل سخن گفته که در ادامه می‌آيد:

- در نيم فصل نخست به عنوان رييس سازمان فوتبال در کنار ابومسلم بوديد. عملکرد اين تيم را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

با توجه به تحولات و حاشيه‌های نيم فصل نخست توانستيم نتايج خوبی را به دست آوريم. در ابتدای فصل بازيکنان خوبی را از دست داديم. ضمن آن که سرمربی تيم نيز پس از يک بازی ابومسلم را ترک کرد. هماهنگی‌ بازيکنان جديد نيز به زمان نياز داشت؛ اما, تصور می‌کنم بازيکنان ما می‌دانستند که چه می‌خواهند و کادر فنی نيز اين توانايی را داشت تا انگيزه‌ی لازم را به بازيکنان تزريق کند. در نتيجه زمانی که تمامی مجموعه‌ی تيم برای يک هدف و خواسته متحد شدند, توانستيم بر خلاف آنچه که عده‌ای تصور می‌کردند که ابومسلم در انتهای جدول ليگ برتر دست و پا خواهد زد, بتوانيم در رده‌های ميانی قرار بگيريم. نکته‌ی مثبت ابومسلم علاقه‌ی بازيکنان اين تيم به پيشرفت است. آنها تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا تيم جايگاه بالاتری پيدا کند. نبايد فراموش کنيم که ابومسلم در اين فصل مديريت خصوصی را تجربه می‌کند و يکی از دلايل اصلی موفقيت تيم مديريت کامل شفق است.

- پس از استعفای ميثاقيان حاشيه‌هايی در اطراف تيم ابومسلم ايجاد شد؛ چگونه بر اين حاشيه‌ها غلبه کرديد؟

ما از ابتدا می‌دانستيم که با شرايط دشواری روبه‌رو می‌شويم. خوشبختانه حضور مهدی قياسی در پست سرمربيگری تيم باعث شد تا بتوانيم بر حاشيه‌ها غلبه کنيم. در هر صورت ما می‌دانستيم که منشاء حاشيه‌ها کجاست و همين موضوع به ما کمک کرد تا بتوانيم آنها را از ميان برداريم. در هر صورت از ابتدای فصل؛ من، شفق و قياسی درگير اين حاشيه‌ها شديم و اجازه نداديم تا مسايل غير فنی به تيم وارد شود؛ درصد بالايی از موفقيت تيم نيز به همين هماهنگی در مقابل حاشيه‌ها مربوط می‌شود.

- سرانجام پيشنهاد سرمربيگری ابومسلم را پذيرفتيد. تصور می‌کنيد می‌توانيد در سمت جديد موفق باشيد؟

نخستين دليلم برای قبول پست سرمربيگری حاشيه‌هايی بود که در اطراف تيم ايجاد شده بود؛ سعی کردم تا با حضورم به اين حاشيه‌ها پايان دهم. ضمن آن که وقتی اعتماد مديرعامل باشگاه ابومسلم را ديدم با خود فکر کردم که اگر بخواهم کار سرمربيگری را شروع کنم, در حال حاضر باشگاه ابومسلم بهترين انتخاب است.

- فکر می‌کنيد بتوانيد در عرصه‌ی مربيگری موفق شويد؟

در دنيای مربيگری نخستين هدف من آن است که آلوده نشوم و کاری که درست است را انجام دهم. تلاش من داشتن صداقت با مديريت و بازيکنان باشگاه است؛ سعی می‌کنم بتوانم شرايط را برای پيشرفت تيم تغيير دهم. در هر صورت ممکن است عده‌ای از تصميمات من ناراحت شوند و برخی خوشحال؛ اما, در هر صورت من کار درست را انجام می‌دهم و آنچه که از فوتبال تجربه کرده‌ام را در اختيار باشگاه و بازيکنان می‌گذارم. در فوتبال امروز شايد بازيکنانی که فاصله‌ی خداحافظی‌شان از دنيای بازيگری تا مربيگری کوتاه‌تر باشد, بهتر بتوانند در جريان مسايل روز فوتبال باشند. به همين دليل سعی می‌کنم در مباحث روانی و فنی تيم با توجه به شناختی که از فوتبال ايران داشته‌ام, کار کنم. البته تجربه نيز بحث بسيار مهمی در مربيگری است؛ به همين دليل است که مهدی قياسی را نيز در کنار کادر فنی نگه داشته‌ايم. در مورد نتيجه‌گيری نيز وعده و وعيد نمی‌دهم, چرا که در فوتبال هيچ چيز قابل پيش‌بينی نيست و تنها رده‌بندی پايان فصل واقعيت تيم‌ها را مشخص می‌کند. با اين حال اميدوارم در پايان فصل, ابومسلم در جايگاهی بالاتر از مکان ششم نيز قرار بگيرد.

- شما معجون مربيان ابومسلم را راز موفقيت اين تيم دانستيد؛ در رابطه با گروه فنی بيشتر توضيح دهيد؟

ما در باشگاه ابومسلم تجربه‌ی معجون جوانی و تجربه را داشته‌ايم؛ اميدوارم در پايان فصل معجون خوبی از کار دربيايد. در هر صورت اعضای کادر فنی همواره حامی يکديگر بوده و هيچ گاه يکديگر را تخريب نکرده‌اند. من شاگرد مهدی قياسی بودم و اکنون نيز در کنار وی به همراه حنطه و برگی‌زر تيم را هدايت می‌کنيم. شايد در نام‌ها تغييری پيدا شده باشد؛ اما, همچنان هر چهار نفر ما در کنار يکديگر هستيم. به خصوص آن که جايگاه قياسی همچنان بالاست.

- روز پنجشنبه به مصاف پرسپوليس می‌رويد. نظرتان راجع به اين بازی حساس چيست؟

آرزو داشتم تا بازی روز پنجشنبه در حضور تماشاگران پرسپوليسی برگزار شود؛ خيلی متاسفم که آنها نمی‌توانند به ورزشگاه بيايند. پرسپوليس تيم بزرگی است و نياز به تعريف و تمجيد من ندارد. ضمن آن که بازی در تهران برای اين تيم شرايط مخصوص به خود را دارد؛ اما, ابومسلم نيز تيمی آماده و منسجم در اختيار دارد. خوشبختانه در اين فصل فاصله‌ی ميان بازيکنان ذخيره و اصلی ما بسيار اندک است و گاهی نفرات جايگزين بهتر از نفرات اصلی کار می‌کنند. ما برای کسب نتيجه و حتی پيروزی به تهران می‌آييم. البته اين ديدار حساس غير قابل پيش‌بينی است؛ اما, اميدوارم با دست پر از تهران بازگرديم.

- در برخی رسانه‌ها انتقاداتی از دنيزلی به شما نسبت داده شده است، نظر شما چيست؟

دنيزلی مربی من بوده است و هيچ مشکلی با وی ندارم؛ از اين صحبت‌ها نيز هيچ اطلاعی ندارم. ضمن آن که پرسپوليس تفاوتی با ساير تيم‌های ليگ برتر ندارد و من برای تمامی تيم‌ها و مربيان ليگ برتر احترام قائلم.

- تيم سايپا در ليگ برتر با تجربه‌ی مربيگری علی دايی موفق بوده است. نظر شما در رابطه با اين تيم چيست؟

از اين که سايپا با علی دايی موفق بوده است، بسيار خوشحالم. دايی در دوران فوتبال خود نيز همواره با تعصب و غيرت بازی کرده است و تصور می‌کنم همين تعصب باعث موفقيت وی در فوتبال کشور شد. اکنون وی با همين قدرت سايپا را هدايت می‌کند و اميدوارم بتواند در پايان ليگ با سايپا موفق شود.

- تجربه‌ی حضور در ليگ‌های اروپايی و آمريکا تا چه اندازه به شما در مربيگری کمک می‌کند؟

اکنون که سرمربی يک تيم هستم، بايد هر چه در طول ساليان گذشته اندوختم و به ذهنم می‌رسد، به کار گيرم تا بتوانم موفق شوم. طبيعی است که حضور در فوتبال جهان و آشنايی با افکار مختلف می‌تواند در اين راه به من کمک بسياری کند.

- تحليل شما از فوتبال ايران پس از جام جهانی چيست؟

تصور می‌کنم پس از جام جهانی، فوتبال ما نتوانسته است شرايط مطلوب خود را پيدا کند. نخستين دليل آن نامشخص بودن رييس فدراسيون فوتبال است. چرا که بدون رييس هيچ تصميم‌گيری محکمی وجود ندارد. در حال حاضر حتی مصطفوی به عنوان دبير موقت نيز از ثبات کاری برخوردار نيست. بهتر است که هر چه سريع‌تر اين موضوع حل شود و ساختار فوتبال ما رو به سامان برود. چرا که ماندن فوتبال ايران در تعليق عاقبت خوشايندی نخواهد داشت.

- تيم ملی ايران آماده‌ی رقابت‌های جام ملت‌های آسيا می‌شود. به نظر شما آيا اين تيم می‌تواند موفق شود؟

در زمان گذشته پس از جام‌جهانی تيم ايران هنوز آوردگاه دشواری را تجربه نکرده است و نمی‌توانم به طور قطع در مورد اين تيم اظهار نظر کنم؛ اما، قلعه‌نويی مربی بسيار جوان و خوبی است که توانست در استقلال موفق شود. در هر صورت بايد عملکرد اين مربی را در جام ملت‌ها ببينيم، چرا که تيم ملی ايران با شرايط جديد در جام ملت‌های آسيا محک جدی خواهد خورد.

- تيم المپيک ايران آماده‌ی رقابت‌های مقدماتی المپيک پکن می‌شود و يک بار ديگر استراليا يکی از حريفان ماست. تصور می‌کنيد يک بار ديگر راه موفقيت ايران از استراليا بگذرد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين موضوع مهم نيست که چه تيم‌هايی حريفان ما هستند. اگر قصد داريم در المپيک موفق شويم، بايد توانايی شکست دادن هر حريفی را داشته باشيم؛ اما، موضوع نگران کننده از دست دادن زمان است. ما روزهای خوبی را از دست می‌دهيم و بهتر است هر چه سريع‌تر بگوويچ کار خود را آغاز کند و بازيکنان اين تيم نيز مشخص شوند. مهم‌ترين نکته اين است که نبايد به دليل ترس از باخت ديدارهای تدارکاتی تيم اميد را برگزار نکنيم. بهتر است اين تيم به مصاف تيم‌های بزرگ برود و حتی شکست بخورد, چرا که تجربه‌ی حضور در ميادين بين‌المللی به کار ما می‌آيد. حتی پيشنهاد می‌کنم در ديدار مقابل بلاروس به بازيکنان اميد فرصت حضور در ميدان داده شود.

- خداداد عزيزی را به عنوان پرحاشيه‌ترين بازيکن فوتبال ايران در سال‌های اخير می‌دانند. آيا اکنون به عنوان يک مربی مشکلی با اين حاشيه‌ها نداريد؟

متاسفانه يکی از نکات منفی فوتبال ما وجود يک سری مطالب در نشريات است که هيچ کدام از آنها واقعيت ندارد. بسياری از صحبت‌هايی که از قول من در نشريات چاپ می‌شود و يا اخبار مربوط به من واقعی نيست. من حتی روزنامه نمی‌خوانم که بدانم در مورد من چه می‌نويسند؛ اما, زمانی که قرار است حاشيه ايجاد شود من و علی دايی بهترين سوژه‌ها هستيم. اميدواريم تا با نظارت بيشتر بر کار اين نشريات شرايط بهتر شود. در حال حاضر من در فوتبال ايران با هيچ کس مشکلی ندارم و اين را از اين طريق اعلام می‌کنم.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32626

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'من و دايی بهترين سوژه‌ روزنامه‌ها هستيم، نمی‌خواهم آلوده‌ی دنيای مربيگری شوم، گفتگوی ايسنا با خداداد عزيزی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016