چهارشنبه 19 دي 1386

رييس بيست و پنجم، داستان روسای فدراسيون ۶۱ ساله، اصغر زارعی، ايران ورزشی

در سال ۱۹۴۸ مسابقات المپيک قرار بود در لندن برگزار شود وايران برای اولين بار جهت شرکت در المپيک اعلام آمادگی کرد اما پيش شرط حضور در اين مسابقات داشتن فدراسيون های ورزشی مستقل بود و بنابراين فدراسيون ها و از جمله فدراسيون فوتبال در سال ۱۳۲۵ تشکيل شد. يک سال بعد در ژانويه ۱۹۴۸ فدراسيون فوتبال ايران به عضويت فيفا در آمد. در ۶۱ سالی که از عمر فدراسيون فوتبال ايران می گذرد، ۲۴ نفر در ۳۲ دوره مديريتی مختلف بر اين فدراسيون پر سر و صدا رياست کرده اند و امروز پس از گذشت ۵۷۰ روز که اين فدراسيون به صورت سرپرستی اداره می شود، بيست و پنجمين رييس خود را خواهد شناخت.

روسای فدراسيون فوتبال از ابتدا تاکنون
<علی کنی (۱۳۲۵-۱۳۲۹
<هدايت گيلانشاه (آبان ۲۹ - دی ۳۱)
<محسن حداد (بهمن ۳۱ - خرداد ۳۲)
<حسين سياسی (تير ۳۲- دی ۳۳)
<محسن حداد (بهمن ۳۳ - آبان ۳۴)
<حسين سياسی (آبان ۳۴ - بهمن ۳۴)
<علی کنی (بهمن ۳۴ - مهر ۳۵)
<مصطفی سليمی (آبان ۳۵- ارديبهشت ۳۶)
<حسين مبشر(خرداد ۳۶ - شهريور ۳۷)
<مصطفی مکری (مهر ۳۷ - مرداد ۳۹)
<ذبيح الله خبيری (شهريور ۳۹ - آبان ۴۰)
<حسين سرودی (آبان ۴۰ - آبان ۴۱)
<حسين مبشر (آبان ۴۱- دی ۴۵)
<حسين سرودی ( دی ۴۵- بهمن ۴۶)
<مصطفی مکری (اسفند ۴۶- خرداد ۵۱)
<کامبيز آتابای (تير ۵۱ - شهريور ۵۷)
<ناصر نوآموز (فروردين ۵۸ - مهر ۵۹)
<هادی طاووسی (مهر ۵۹ - مرداد ۶۰)
<حسين آبشناسان (مرداد ۶۰ - بهمن ۶۰)
<حسين راغفر (اسفند ۶۰ - شهريور ۶۱)
<حسين آبشناسان (شهريور ۶۱ - ۱۳۶۲)
<بهروز صحابه (۱۳۶۲ - شهريور ۶۳)
<نصرالله سجادی (مهر ۶۳ - آبان ۶۵)
<علی محمد مرتضوی ( آذر ۶۵ - آبان ۶۶)
<محمدرضا پهلوان ( آبان ۶۶ - شهريور ۶۸)
<ناصر نوآموز ( شهريور ۶۸ - تير ۷۲)
<محمد صفی زاده (مرداد ۷۲ - فروردين ۷۳)
<امير عابدينی ( فروردين ۷۳ - آبان ۷۳)
<داريوش مصطفوی (آبان ۷۳ - آذر ۷۶)
<محسن صفايی فراهانی (آذر ۷۶ - شهريور ۸۱)
<محمد دادکان (شهريور ۸۱ - خرداد ۸۵)
<کيومرث هاشمی (تير ۸۵ - دی ۸۶)
<<<
عمر متوسط مديريت فدراسيون فوتبال در ايران ۵/۲ سال است که در مقايسه با کشورهايی مثل انگلستان و آلمان دوره بسيار کوتاهی است. بيشترين دوره مديريت درفدراسيون فوتبال مربوط به مصطفی مکری است که ۶ سال و ۳ ماه ( در مجموع دو دوره) بر فوتبال ايران مديريت کرد. پس از مکری، فدراسيونهای آتابای، مبشر و نوآموز نيز بيش از ۵ سال تداوم داشته اند. کوتاهترين دوره مديريت نيز متعلق به فدراسيون حسين راغفر است که فقط ۶ ماه رياست فدراسيون را بر عهده داشت.
<<<
از نظر تداوم و استمرار، مديريت آتابای بيشترين استمرار را داشته است . وی از تير ۵۱ تا شهريور ۵۷ به مدت ۵ سال و ۲ ماه متوالی رييس فدراسيون بود . دوره دوم مديريت حسين سياسی نيز کوتاهترين دوره مديريت فدراسيون به لحاظ تداوم و استمرار است که فقط ۳ ماه طول کشيد. سياسی در آبان ۳۴ به رياست منصوب و در بهمن همان سال برکنار شد.
<<<
حسين راغفر جوانترين رييس تاريخ فدراسيون فوتبال است. راغفر که سابقه قهرمانی جوانان آسيا را با تيم ملی جوانان نيز دارد، در اسفند ۱۳۶۰ و زمانی که فقط ۲۸ سال سن داشت به اين سمت منصوب شد و در شهريور ۶۱ نيز به دليل حضور در يک رده مديريتی ديگر، پست رياست را به آبشناسان تحويل داد.
<<<
فدراسيون فوتبال در دو دوره بدون رييس بوده و توسط سرپرست اداره شده است. پس از کناره گيری صفايی فراهانی در شهريور ،۸۱ دادکان به مدت ۳ ماه به عنوان سرپرست فدراسيون انجام وظيفه کرد تا در دی ماه همان سال به رياست انتخاب شد. پس از جام جهانی ۲۰۰۶ نيز دادکان برکنار و از آن زمان تاکنون نيز فدراسيون فوتبال تحت سرپرستی کيومرث هاشمی اداره می شود.
<<<
از بين ۲۴ رييس قبلی فدراسيون، برخی از آنها سابقه فوتبالی به عنوان بازيکن نداشتند از قبيل محسن حداد، حسين سياسی، کامبيز آتابای، محمد صفی زاده، محسن صفايی فراهانی و کيومرث هاشمی. نکته ديگر اينکه ۳ تن از روسای سابق فدراسيون بازيکن تيم پرسپوليس بودند : هادی طاووسی، امير عابدينی و محمد دادکان، در حاليکه از بازيکنان اسبق استقلال فقط داريوش مصطفوی به رياست رسيد که البته وی سابقه بازی در پرسپوليس را نيز داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

<<<
حسين آبشناسان در سال ۶۱ برای دومين بار به رياست فدراسيون منصوب شد و در همين زمان حکم سرمربيگری تيم ملی را به نام خود زد! تيم ملی با مربيگری آبشناسان در بازيهای آسيايی ۱۹۸۲ دهلی شرکت کرد و البته روی نيمکت تيم ملی جلال چراغپور جوان حضور داشت ولی سرمربی واقعی تيم ملی همان رييس فدراسيون بود. مصطفی سليمی ديگر رييس فدراسيون فوتبال بود که سابقه هدايت تيم ملی را نيز داشت.
<<<
پرافتخارترين دوره فوتبال ايران در فاصله سالهای اواخر دهه چهل و دهه پنجاه رقم خورد که تيمهای ملی و باشگاهی ايران در آسيا افتخار آفرين شدند. در دوره دوم رياست مکری، تيم ملی دو بار در سالهای ۴۷ و ۵۱ قهرمان آسيا شد و يک بار نيز به المپيک ۱۹۷۲ مونيخ راه يافت. همچنين تيم استقلال نيز قهرمان باشگاههای آسيا شد. در دوره آتابای نيز تيم ملی يک بار حضور در جام جهانی ۱۹۷۸ و المپيک ۱۹۷۶ را تجربه کرد و يک بار نيز قهرمان آسيا شد. ضمن آنکه تيم ملی جوانان ۴ بار قهرمان آسيا شد و برای اولين بار به جام جهانی جوانان راه يافت.
<<<
محسن حداد و حسين سياسی در فاصله سالهای ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۴ هر کدام دو بار رياست فدراسيون فوتبال را تجربه کردند که از اين دوران به عنوان دوره سکوت در تاريخ فوتبال ايران ياد می شود، چرا که در فاصله اين سالها هيچ گونه فعاليت فوتبالی از جمله انجام مسابقات دوستانه در سطح ملی انجام نشد و ايران در بازيهای آسيايی ۱۹۵۴ جاکارتا نيز شرکت نکرد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35529

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس بيست و پنجم، داستان روسای فدراسيون ۶۱ ساله، اصغر زارعی، ايران ورزشی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016