دوشنبه 27 مهر 1383

ليلا زانا؛ سياستمدار كرد تركيه: راهي طولاني بايد براي اجراي اصلاحات در تركيه طي شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - فرامنطقه‌يي
ليلا زانا، سياستمدار و نماينده‌ي سابق مجلس تركيه روز پنجشنبه‌ي گذشته به منظور دريافت جايزه‌ي حقوق بشر زاخاروف، به بروكسل سفر كرد. پارلمان اروپا اعطاي اين جايزه را به زانا، نماينده‌ي سابق مجلس تركيه در سال 1995، يعني 9 سال پيش، تصويب كرده ولي او تا بحال نتوانسته بود خود براي دريافت جايزه به بروكسل سفر كند. شش ماه پيش اين زن مبارز كرد از زندان ده‌ ساله در تركيه آزاد گشت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) شبكه‌ي خبري دويچه‌وله با بيان اين مطلب افزوده است: او در سال 1994، بعد از ايراد سخنراني خود در مجلس اين كشور به زبان كردي، به دليل اتهام ”حمايت از ياغيان كرد“ به 15 سال زندان محكوم شده بود.
ليلا زانا در سخنراني روز پنجشنبه‌ي خود در پارلمان اروپا در بروكسل كمبود دموكراسي را در تركيه مورد انتقاد قرار داد و تلاش‌هاي اين كشور را در انجام اصلاحات در قانون جزا، ناكافي خواند. وي اعلام داشت كه اين اصلاحات از اهميت زيادي برخوردارند ولي مي بايد راه طولاني در به اجرا درآوردن آنها طي شود. وي گفت كه دولت آنكارا نبايد فقط در حرف از انجام اصلاحات سخن گويد و مي‌بايد آن را به اجرا نيز درآورد.
زانا در سخنراني خود درباره‌ي حل اختلافات از طرق مسالمت آميز، درباره فرهنگ گفت‌وگو و صلح سخن راند.
وي هم‌چنين از جدايي‌طلبان كرد خواست كه اسلحه‌ي خود را به زمين گذارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين در حالي است كه دادسراي تركيه حكم دستگيري ارين كسكين، زن مبارز ديگر كرد و مدافع حقوق بشر را صادر كرده است. وي متهم به اهانت به مقامات نظامي شده است. به اين دليل دادستاني تركيه تقاضاي زندان وي از شش ماه تا سه سال را كرده است. به وي اتهام زده مي شود كه در سخنراني خود در دو سال پيش درشهر كلن آلمان از نيروهاي نظامي به عنوان عامل سوء استفاده جنسي و تجاوز به زندانيان زن سياسي نام برده است.
خانم ارين كسكين، مسوول بخش استامبول اتحاديه‌ي حقوق بشر تركيه و وكيل مدافع زندانيان زن شكنجه شده در زندان هاي تركيه است. وي در ماه گذشته جايزه صلح شهر آخن آلمان را دريافت كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13254

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ليلا زانا؛ سياستمدار كرد تركيه: راهي طولاني بايد براي اجراي اصلاحات در تركيه طي شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016