جمعه 1 آبان 1383

"ليلا زانا" قبل از سومين حضورش در دادگاه: حزب سياسي جديدي تشكيل داده‌ايم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي
ليلا زانا فعال كرد و نماينده‌ي سابق مجلس تركيه كه به تازگي پس از گذراندن 10 سال دوران محكوميت از زندان آزاد شده، قبل از سومين حضورش در دادگاه به اتهام ارتباط با جدايي طلبان مسلح كرد اعلام كرد كه يك حزب سياسي جديد ايجاد كرده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، زانا به خبرنگاران گفت: ما از نمايندگان سابق مجلس مي‌خواهيم كه صلح و دموكراسي برقرار شود. به همين دليل حزب دموكراتيك خلق را تشكيل داديم.
زانا تنها زن كرد است كه به پارلمان تركيه راه يافته است. زانا هفته‌ي گذشته جايزه‌ي زاخاروف پارلمان اروپا در زمينه‌ي حقوق بشر را كه در سال 1995 و در زندان به وي تعلق گرفت دريافت داشت.
وي امروز (جمعه) به همراه هاتپ دكلي، اورهان دوگان و سليم صادق، سه نماينده‌ي ديگر كردها در پارلمان تركيه كه نظير وي در سال 1994 به 10 سال زندان محكوم شده بودند، اين خبر را اعلام كرد. قرار است اين افراد امروز بعداز ظهر به اتهام ارتباط با جدايي طلبان مسلح كرد در دادگاهي در آنكارا محاكمه شوند.
زانا گفت: اصول اساسي اين حزب كه البته روي نامش هنوز تصميم گيري نشده، حمايت از روند اروپايي شدن تركيه و دسترسي به راه حلي دموكراتيك و صلح آميز براي دستيابي‌ كردها به حقوق سياسي و فرهنگي‌شان خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رهبران اتحاديه‌ي اروپا 17 دسامبر درباره‌ي آغاز مذاكرات با آنكارا جهت پيوستن به اين اتحاديه تصميم گيري خواهند كرد.
به گفته‌ي زانا، نه وي و نه سه همكارش، در پست رياست حزب جديد نخواهند بود. اين حزب قرار است بر روي تغيير قانون اساسي جهت به حساب آمدن اقوام مختلف قومي و فرهنگي كشور فعاليت ‌كند.
زانا گفت: هيچ حزب سياسي قادر به پاسخگويي به درخواست‌هاي مردم براي انجام تغييرات اجتماعي نيست. جهان تغيير كرده و تركيه نمي‌تواند جداي از اين تغييرات باشد.
زانا و همكارانش دو بار در سال‌هاي 1994 و 2004 در دادگاهي با نظارت اتحاديه‌ي اروپا محاكمه شدند و به دليل عضويت در حزب كارگران كردستان عراق به 10 سال زندان محكوم شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13410

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"ليلا زانا" قبل از سومين حضورش در دادگاه: حزب سياسي جديدي تشكيل داده‌ايم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016