پنجشنبه 27 اسفند 1383

گزارشي از اولين نشست مجمع ملي عراق، ايرنا

بغداد، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۳/۱۲/۲۷‬

اولين نشست مجمع منتخب ملي عراق روز چهارشنبه با وجود همه تدابير شديد امنيتي كه بكار گرفته شده بود، خالي از ناآرامي نبود.

به‌گزارش خبرنگار ايرنا از بغداد، اين رويداد سياسي عراق همچون همتايان سابق خود همزمان با صداي چند انفجار كه هنوز از جزييات آن گزارشي منتشر نشده، آغاز به كار كرد.

نشست مجمع ملي عراق مانند ديگر رويدادهاي مهم سياسي عراق از جمله اعلان دولت موقت اياد علاوي، مراسم امضاي قانون‌اساسي موقت وتشكيل نخستين پارلمان موقت عراق با تاخير برگزار شد با اين تفاوت كه اين تاخير در مراسم روز چهارشنبه به نيم ساعت تقليل يافت در حالي كه زمينه چيني براي برگزاري نشست، بيش از رويدادهاي سابق سياسي ‪ ۴۵‬روز به طول انجاميد.

از نكات توجه برانگيز دراين نشست، تاكيد هر هفت سخنران مراسم بر اتحاد و وحدت ملي بين همه ملت عراق و عدم به حاشيه راندن هيچ يك از قشرهاي اين كشور از روند سياسي بود.

با توجه به اينكه مراسم روز چهارشنبه با سالگرد حمله شيميايي حلبچه همراه شده بود، به طور مشهودي سخنرانان از اين حادثه به عنوان يكي از حوادث تلخ تاريخ معاصر عراق ياد كرده و اقدام رژيم صدام را در كشتار كردهاي حلبچه به شدت محكوم كردند.

سخنرانان عراقي در اين مراسم به طور حساسيت برانگيزي از تاريخ معاصر عراق به بدي ياد كردند و شرايط دمكراسي و آزادي كه اينك عراق شاهد آن است را در تاريخ معاصر اين كشور بي‌سابقه دانستند.

محكوميت جرايم رژيم بعث و مقابله با دهشت افكنان و محكوميت اقدام اخير خانواده اردني تبار "رائد منصور البنا" و اعلام مظاهر شادي كه نشانه تاييد عمل دهشت افكنانه وي است، از نقاط مشترك بين سخنراني "جلال طالباني" رييس ائتلاف كردهاي عراق و "عبدالعزيز حكيم" رهبر ائتلاف ملي عراق متحد بود.

در اين مراسم عبدالعزيز حكيم به طور مستقيم دولت اردن را در قبال انفجارهاي حله و موصل مسوول دانست و جلال طالباني تلويحا اين كشور عربي و برخي رسانه‌هاي عرب را كه براي افزايش عمليات دهشت افكني در عراق ترويج مي‌كنند، مورد حمله شديداللحن خود قرار داد.

دفاع "اياد علاوي" از دستاوردهاي دولت خود در طول ماه‌هاي گذشته، يكي ديگر از نكات توجه برانگيز مراسم بود و چنين انتظاري نيز از وي مي‌رفت.

اصرار او بر اينكه دولت موقت در تاسيس نهادهاي نظامي و امنيتي موفق بوده، به ذهن اين نكته را متبادر مي‌كرد كه علاوي كه با ‪ ۴۰‬كرسي بعد از ائتلاف و كردها درمرتبه سوم گروه‌هاي پيروز انتخاب قرار دارد، چشمش همچنان به دنبال نهادهاي نظامي و امنيتي عراق است و نمي‌خواهد آنها را از دست دهد.

تاكيد "غازي عجيل الياور" رييس جمهور دوره انتقالي عراق بر عدم به حاشيه راندن عرب‌هاي سني كه به دلايل مختلف نتوانستد در انتخابات شركت كنند نيز از نكات بارز در اين مراسم بود.

وي تصريح كرد كه تضمين حقوق كساني كه از روند سياسي عراق محروم شده و يا خود را محورم كرده‌اند، بايد وجه توجه نمايندگان مجمع ملي عراق باشد.

از ديگر مظاهر اتفاق و همدلي نخستين نشست مجمع ملي عراق, اصرار نخبگان سياسي مجمع بر تضمين حقوق همه ملت عراق بويژه عرب‌هاي سني بود كه به دليل ترس از دهشت افكنان و يا دلايل ديگر نتوانستند در انتخابات شركت كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين نشست اظهارات "غازي عجيل الياور" ، "اياد علاوي"، "عبدالعزيز حكيم" و جلال طالباني درمورد تضمين حقوق همه اقشار مردم عراق در قانون اساسي كه مهمترين وظيفه مجمع تدوين آن است، از نكات مهم توجه برانگيز بود.

بخش تقدير و تشكرها نيز جالب توجه بود. در حالي كه اياد علاوي و جلال طالباني به طور چشمگيري بيشترين و گرم‌ترين تشكرات را نثار طرف‌هاي خارجي از جمله آمريكا و انگليس و كشورهايي كه در نيروهاي چند مليتي با نيروهاي عراقي در تامين امنيت همكاري دارند، كردند، عبدالعزيز حكيم و "شيخ ضاري الفياض" رييس مجمع ملي سنن، تقدير و تشكرات خود را متوجه ملت عراق و مراجع عظام و در راس آن آيت‌الله سيستاني كردند.

حضور چهره‌هاي خارجي از جمله نماينده "كوفي عنان" در امور عراق و سخنراني وي در جمع ‪ ۲۷۵‬نماينده منتخب عراق از نكات جالب توجه ديگر بود.

وي بر حمايت سازمان ملل از روند دمكراسي در عراق تاكيد كرد.

پايان كار مجمع ملي عراق هر چند با اداي سوگند قانوني عملا هيچ تصيم گيري خاصي را در پي نداشت اما احساس مي‌شود اظهارات سخنرانان جوي از اميد و خوشبيني را در فضاي مجمع ملي و بين افكار عمومي عراق پراكنده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19425

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از اولين نشست مجمع ملي عراق، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016