جمعه 28 اسفند 1383

تاجر هلندي فروشنده‌ي مواد شيميايي به صدام، امروز محاكمه مي‌شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل

يك تاجر هلندي متهم به فروش عناصر سازنده‌ي سلاح‌هاي شيميايي استفاده شده عليه كردهاي عراق به صدام، امروز (جمعه) به اتهام مشاركت در جنايات جنگي و نسل كشي در دادگاه حاضر مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري رويتر، دادستانان اعلام كردند، فرانس ون انرعت، تاجر هلندي 62 ساله، هزاران تن عنصر گاز سمي براي دولت سابق عراق تهيه كرده است كه در سال‌هاي 1980 تا 1988 از آن‌ها در جنگ عليه ايران و شهروندان كردي‌اش از جمله حمله به حلبچه در سال 1988 استفاده كرده است.

آژانس‌هاي بازرسي تسليحات سازمان ملل، ون انرعت را يكي از مهم‌ترين دلالان در دستيابي مواد خام تسليحات شيميايي عراق مي‌دانند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يكي از اين دادستانان اظهار داشت: اين مطلب روشن شده كه در اواسط دهه‌ي 80 دولت عراق گازهاي سمي را در جنگ عليه ايران و مردم خودش استفاده كرد.

قرار است صدام، ديكتاتور معزول عراق و علي حسين الماجد پسرعمويش به اتهام جناياتي از جمله حمله به حلبچه محاكمه شوند.

ون انرعت كه اولين هلندي است كه به نسل كشي و اتهام مرتبط با جنايات جنگي روبه‌روست در صورت محرز شدن حكمش به حبس ابد محكوم مي‌شود.

هر كدام از قربانيان عراقي و ايراني حملات شيميايي، در نظر دارند دادخواست پرداخت غرامت 10 هزار يورو از ون انرعت را دنبال كنند.

حدود ده‌ها كرد در خارج از دادگاه عالي امنيت با در دست داشتن پلاكاردي كه در روي آن به حمله‌ي حلبچه اشاره شده بود، تجمع كردند.

يكي از اعضاي اتحاديه‌ي دانشجويان كرد اعلام كرد: اين واقعه برگ سياهي در تاريخ كرد بود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19481

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاجر هلندي فروشنده‌ي مواد شيميايي به صدام، امروز محاكمه مي‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016