جمعه 2 اردیبهشت 1384

كوايزومي، نخست وزير ژاپن از مردم چين به خاطر اقدامات ژاپن در گذشته، عذرخواهي كرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

نخست وزير ژاپن در اقدامي تبليغاتي براي فروكش ساختن موج تظاهرات ضدژاپني در چين و كره‌ي جنوبي، امروز (جمعه) به خاطر اقدامات نظامي نظاميان اين كشور در گذشته كه لطمات قابل توجهي را به مردم آسيا وارد ساخته بود، عذرخواهي ‌كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، عذرخواهي امروز جونيشيرو كوايزومي نخست وزير ژاپن كه با ارايه‌ي يك سخنراني در كنفرانس آسيا - آفريقا در جاكارتاي اندونزي بود، در حالي صورت گرفت كه وي در نظر دارد با برگزاري نشستي با هو جين تائو، رييس جمهور چين به تقويت مناسبات اقتصادي و سياسي تضعيف شده با اين قدرت آسيايي بپردازد.

انتشار اين خبر انعكاسي از عذرخواهي ديگر رهبران ژاپني طي روزهاي گذشته خواهد بود؛ اما اين اقدام در يك كنفرانس بين‌المللي با حضور رهبران كشورهاي جهان امري بي‌سابقه گزارش شده است.

عذرخواهي رسمي كوايزومي در حالي صورت گرفت كه طي روزهاي گذشته هزاران چيني با برپايي تظاهرات گسترده، اعمال تغييراتي در كتب تاريخي ژاپن عليه آن چه كه از سوي نظاميان ژاپني در گذشته برسر مردم چين روي داده است و نيز تلاش مورد حمايت آمريكا براي عضويت دايم ژاپن در شوراي امنيت سازمان ملل را محكوم كرده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در متن سخنراني جونيشيرو كوايزومي آمده است: در دوران گذشته ژاپن به واسطه‌ي نظام ظالمانه‌اش، لطمات شديدي را عليه بسياري از مردم كشورهاي جهان روا داشته بود.

با اين حال نخست وزير ژاپن افزوده كه اين كشور همواره در تصورات خود روح عميق عذرخواهي را داشته است.

تحليلگران سياسي مي‌گويند كه روابط و مناسبات سياسي چين و ژاپن در حال حاضر در بدترين وضعيت خود قرار دارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21441

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كوايزومي، نخست وزير ژاپن از مردم چين به خاطر اقدامات ژاپن در گذشته، عذرخواهي كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016