دوشنبه 28 شهریور 1384

نتيجه انتخابات پارلماني، آلمان را وارد يك بن بست سياسي كرد، ايرنا و ايسنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۶/۲۸‬
خارجي. سياسي. آلمان. انتخابات
"آنگلا مركل" رهبر حزب محافظه كار "دمكرات مسيحي" آلمان با اختلاف تنها ‪ ۱/۱‬درصد در انتخابات پارلماني اين كشور پيروزي شد، اما اين پيروزي فاصله زيادي با اكثريت مطلق آراء دارد و آلمان را در يك بن بست سياسي گرفتار كرد.

به گزارش روز دوشنبه پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي، بر اساس نتايج موقت انتخابات آلمان حزب دمكرات مسيحي به رهبري مركل ‪ ۳۵/۲‬درصد آراء را بدست آورده و صاحب ‪ ۲۲۵‬كرسي در پارلمان آلمان شده است.

حزب "سوسيال دمكرات" به رهبري "گرهارد شرودر" صدراعظم كنوني آلمان ‪۳۴/۳‬ درصد آراء را به خود اختصاص داد.

نتايج انتخابات آلمان نشان مي‌دهد كه يك دولت ائتلافي در اين كشور بر سركار خواهد آمد.

مركل و شرودر مدعي هستند كه حكم صدراعظمي آلمان در دست دارند.

نتيجه انتخابات خلاف پيش بيني‌هاي بود.

نظرسنجيها پيش از انتخابات در آلمان پيروزي قاطع خانم مركل را پيش بيني كرده بودند.

به نظر نمي‌رسد مركل قادر باشد دولت ائتلافي خود را به تنهايي تشكيل دهد و ناچار است با حزب چپهاي سوسيال دمكراتها يك ائتلاف بزرگ تشكيل دهد.

از آنجائيكه اين دو حزب داراي اختلاف نظرهاي عميق در مورد مسايل اقتصادي هستند، به نظر مي‌رسد ائتلاف اين دو در دولت آينده آلمان منجر به بي‌ثباتي و يا حداقل به يك بن بست سياسي منتهي شود.

مركل گفته است: طبيعتا انتخابات مي‌توانست نتيجه بهتري داشته باشد.

مع‌الوصف وي مدعي است كه اولين صدراعظم زن آلمان خواهد بود.

در مقابل هم شرودر از قبول شكست امتناع مي‌كند و دستانش را در جمع هوادارانش به نشانه يك قهرمان بالا گرفت.

وي در مورد حزب رقيب خود گفت: من نمي‌فهمم چرا حزب دمكرات مسيحي كه با غرور و اطمينان انتخابات را آغاز كرد با اين نتيجه نامشخص همچنان مدعي رهبري سياسي كشور است.

شرودر تصريح كرد كه فقط در صورتي حضور در دولت ائتلافي را مي‌پذيرد كه رهبر دولت باشد.

هنوز مشخص نيست چه احزاب ديگري در دولت ائتلافي آلمان حضور خواهند داشت.

حزب دمكراتهاي آزاد ‪ ۹/۸‬درصد آراء را بدست آورده و صاحب ‪ ۶۱‬كرسي در پارلمان آلمان شده، اما با اين نتيجه قادر نخواهد بود در دولت ائتلافي حضور داشته باشد.

حزب چپهاي جديد آلمان ‪ ۸/۷‬درصد، حزب سبزها ‪ ۸/۱۹‬درصد و كمونيستها هم ‪ ۸/۷‬درصد آراء شهروندان اين كشور را كسب كرده اند.

اين انتخابات به درخواست شرودر شش هفته زودتر از موعد برگزار شد.

ميزان شركت مردم در انتخابات ‪ ۷۷/۷‬درصد اعلام شده است.

نتيجه انتخابات ايالت "درسدن" به علت فوت نماينده اين شهر، دوم اكتبر اعلام خواهد شد.

با توجه به رشد ضعيف اقتصادي و نرخ بيكاري كه در بالاترين سطح خود قرار در آلمان قرار دارد، هردو حزب مهم عمده اين كشور يعني سوسيال دمكراتها و دمكرات مسيحي‌ها در مورد لزوم ايجاد اصلاحات اقتصادي در كشور با هم موافق هستند، اما اختلاف نظر اصلي دو حزب شيوه اجراي اصلاحات است.

شرودر مي‌گويد كه تغييرات در وضعيت معيشتي و رفاه كارگران كه وي در دوره هفت سال حضورش در مسند قدرت انجام داده به تازگي وارد مرحله عمل شده و معتقد است كه پيشنهادهاي مركل در مورد مالياتها و اصلاحات در خصوص معيشت كارگران دور از واقعيت است.
---------------------------------------

ايسنا:

*پيروزي مركل در انتخابات پارلماني آلمان با 3 كرسي بيشتر
*آلمان در انتظار تشكيل دولت ائتلافي
*شرودر: مركل نمي‌تواند با حزب من ائتلاف تشكيل دهد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


حزب آنگلا مركل بيشترين آرا را در انتخابات زودهنگام پارلماني آلمان به دست آورد؛ اما براي تشكيل دولت از اكثريت كافي برخوردار نيست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشتيدپرس، انتخابات زودهنگام باعث شده حكومت هفت ساله‌ي گرهارد شرودر، صدر اعظم آلمان پايان يابد؛ اما جانشين وي هنوز مشخص نشده است.

نتايج انتخابات نشان مي‌دهد كه دولت آينده‌ي آلمان ضعيف خواهد بود؛ زيرا آراء احزاب به هم نزديك است و تشكيل دولت ائتلافي سخت است.

در رقابت‌هاي انتخاباتي رقيبان اصلي ديدگاه‌هاي متفاوتي داشتند. شرودر نقش آلمان را به عنوان يك رهبر اروپايي و در مقابل آمريكا مي‌دانست؛ اما آنگلا مركل قول داده بود تا اصلاحات اقتصادي انجام دهد و روابط آلمان را با واشنگتن تقويت كند.

اما حركت مركل به سمت اين كه اولين صدر اعظم زن آلمان شود، اين اصلاحات را در شبهه قرار داده است. وي بايد اكثريت را در ائتلافي پيدا كند كه احتمال دارد اصلاحات وي را قبول نداشته باشند.

نتايج انتخابات شكست بزرگي براي مركل به حساب مي‌آيد كه تا قبل از انتخابات در نظر سنجي‌ها ‌٤٢ درصد آراء را به خود اختصاص داده بود.

مركل گفت: چيزي كه در حال حاضر مهم است، تشكيل يك دولت با ثبات براي مردم آلمان است و ما براي انجام اين كار كاملا اختيار داريم.

اما شرودر خاطر نشان كرد: من نمي‌فهم كه حزب دموكرات مسيحي با توجه به اين نتايج فاجعه بار انتخابات چگونه ادعاي رهبري سياسي را مي‌كند؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: چهار سال دولت باثبات را تحت رهبري خودم پيش بيني‌ مي‌كنم.

شمارش آراء ‌٢٩٨ حوزه از ‌٢٩٩ منطقه‌ي راي‌گيري نشان مي‌دهد كه حزب دموكرات مسيحي به رهبري مركل ‌٢/٣٥ درصد آراء و حزب سوسيال دموكرات به رهبري شوردر ‌٣/٣٤ درصد آراء را به دست آورده است.

انتخابات در "درسدن"، آخرين منطقه، به دليل مرگ كانديداي آن تا دوم اكتبر به تعويق افتاده است.

حزب مركل ‌٢٢٥ كرسي را در پارلمان به دست آورده است كه سه كرسي بيشتر از حزب سوسيال دموكرات است.

دموكرات‌هاي آزاد ‌٦١ كرسي، حزب چپ ‌٥٤ كرسي و حزب سبزها ‌٥١ كرسي به دست آورده‌اند.

در اين انتخابات ‌٧/٧٧ درصد واجديدن شرايط راي دادن شركت كرده بودند.

مركل و شرودر هر دو گفته‌اند كه با تمام احزاب به جز حزب چپ جديد كه تركيبي از كمونيستي‌هاي سابق و سوسيال دموكرات‌هاي شورشي است، براي تشكيل دولت ائتلافي صحبت مي‌كنند.

شرودر از اعتراف به شكست خودداري كرده است و گفت: اگر مذاكرات با احزاب ديگر موفقيت آميز باشد، از لحاظ نظري هنوز در قدرت هستم.

با توجه به نتايج انتخابات به نظر مي‌رسد كه طرح‌هاي مركل براي آسان‌تر كردن اخراج كارمندان از سوي شركت‌ها و كاهش ماليات بر درآمدها كنار رود.

طرح‌هاي سياست خارجي وي نيز كه يكي از آنها مخالفت با عضويت تركيه در اتحاديه‌ي اروپا است، معلق مي‌ماند.

شرودر يكشنبه شب با حضور مركل در تلويزيون گفت: مركل به هيچ وجه و تحت هيچ معامله‌اي انتظار نداشته باشد كه حزب سوسيال دموكرات در دولت ائتلافي حضور داشته باشد.

وي خاطر نشان كرد: اگر خانم مركل مي‌خواهد كه با دموكرات‌هاي آزاد و حزب سبزها ائتلاف تشكيل دهد، من هيچ چيزي نمي‌توانم بگويم؛ اما تحت رهبري حزب من هرگز نمي‌تواند ائتلاف كند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26227

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نتيجه انتخابات پارلماني، آلمان را وارد يك بن بست سياسي كرد، ايرنا و ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016