جمعه 1 مهر 1384

ادامه‌ي بن‌بست سياسي در آلمان: ديدار شرودر با مركل بي‌نتيجه ماند ، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


گرهارد شرودر و آنگلا مركل با يكديگر ديدار كردند؛ اما حاصل اين ديدار بر طرف شدن بن‌بست‌هاي ناشي از نتايج انتخابات پارلماني آلمان نبود و مشخص نشد كه اگر احزاب آنها تشكيل ائتلاف دهند، كدام يك بايد صدراعظمي آلمان را در اختيار بگيرند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، گرهارد شرودر صدراعظم آلمان و آنگلا مركل رهبر اتحاديه‌ي دموكرات مسيحي اين كشور، پس از اولين ديدار و گفت‌وگوهايشان قرار گذاشتند كه چهارشنبه‌ي هفته‌ي جاري مجددا با يكديگر ملاقات داشته باشند.

مهمترين ابهامي كه اكنون در آلمان وجود دارد، اين است كه صدراعظم بعدي آلمان با توجه به اكثريت بسيار ضعيف حزب مركل، چه كسي خواهد بود. ائتلاف دو اتحاديه‌ي دموكرات مسيحي و سوسيال مسيحي به رهبري مركل، فقط توانست ‌٢/٣٥ آرا را به دست آورد. اين در حالي است كه حزب سوسيال دموكرات ‌٣/٣٤ درصد آرا را از آن خود كرده است.

شرودر از اعتراف به شكست در مقابل مركل امتناع كرده است؛ چرا كه وي مطمئن است مركل با ائتلاف با حزب دموكرات‌هاي آزاد ليبرال (FDP) نمي‌تواند اكثريت كرسي‌ها را براي تشكيل كابينه احراز كند و مجبور است كه با حزب سوسيال دموكرات دست به تشكيل ائتلاف بزند.

تشكيل ائتلاف بزرگ ميان دو حزب بزرگ آلمان، از نظر اكثر كارشناسان بهترين گزينه است. از جمله گزينه‌هاي ديگر تشكيل ائتلاف حزب مركل با احزاب FDP و سبزها يا تشكيل ائتلاف بين حزب سوسيال دموكرات با FDP و سبزها است. هر دو اين ائتلافها مي‌تواند منجر به تشكيل حكومتي بي‌ثبات در آلمان شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد كه مركل با سبزها ديدار و گفت‌وگو داشته است. سبزها كه در هفت سال گذشته در دولت شرودر حضور داشته‌اند، اظهار داشته‌اند كه اميد چنداني براي رسيدن به توافق با دموكرات مسيحي‌ها براي تشكيل كابينه ندارند. سبزها در بسياري از اهداف و برنامه‌هاي خود از همسويي و هماهنگي لازم با دموكرات مسيحي‌ها برخوردار نيستند.

كلوديا روث، معاون رييس حزب سبزها، اظهار كرده است كه ملاقات با دموكرات مسيحي‌ها فقط براي بحث بر سر مشتركات بوده است.

وي ادامه داده است: من كاملا درباره‌ي كار با حزب دموكرات مسيحي بدبين هستم.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26285

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ادامه‌ي بن‌بست سياسي در آلمان: ديدار شرودر با مركل بي‌نتيجه ماند ، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016