سه شنبه 10 آبان 1384

گفتگوی الشرق الاوسط با جلال طالبانی: نيروهاي ائتلاف ‌١٥/١٠/٢٠٠٧ از عراق مي‌روند، ايسنا

- با حمله به سوريه از عراق مخالفيم
- از صدام بيشتر از نيروهاي خارجي متنفرم
- فدراليسم يك ملت را متحد مي‌سازد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


رييس جمهور عراق تاكيد كرد كه مخالف استفاده‌ از خاك عراق براي حمله‌ي نظامي عليه سوريه است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ي الشرق الاوسط - چاپ لندن - جلال طالباني رييس جمهور عراق، در گفت‌وگو با اين روزنامه اظهار داشت كه مخالف استفاده از خاك عراق به عنوان پايگاه نظامي براي حمله به سوريه است.

شرح كامل مصاحبه به شرح ذيل است:


سوال: برخي جنا‌ح‌هاي عراقي نمي‌خواهند شاهد نقش عربي موثر و فعالي در عراق باشند. به نظر شما چه طور مي‌توان به منظور تحقق اهداف عراق با اين مساله مبارزه كرد؟


طالباني: معتقدم كه تمام جناح‌هاي سياسي فعال در عراق نقش عربي عراق را ضروري مي‌دانند و اين نقش عربي عراق بايد در خدمت عراق جديد و رهايي آن از مشكلات باشد. در واقع هيچ نفعي در مخالفت با نقش عربي عراق نيست و مصلحت ما در وجود نقش عربي عراق براي حل مشكلات ملت آن پيشرفت و بازسازي عراق است.


سوال: آيا در سفر عمرو موسي دبيركل اتحاديه‌ي عرب به عراق، ترديد داشتيد، به ويژه اين كه يك هيات ديپلماتيك نيز براي فراهم كردن مقدمات سفر موسي به عراق سفر كرده بود؟


طالباني: من هرگز در صحت سخنان موسي شك نداشته‌ام. مطمئن بودم كه وي به قول خود عمل خواهد كرد. در تماس‌ها و ديدارهايي كه با وي در برزيل و نيويورك داشتم، وي تاكيد كرده بود كه حتما به عراق سفر خواهد كرد؛ اما انتظار نداشتم من را در سليمانيه ببينند، چرا كه طبيعتا من بايد در بغداد حضور داشتم. البته من دوست داشتم كه برادران مسوول عربي به كردستان عراق آمده و از نزديك مي‌ديدند كه ملت كردستان عراق دوستدار برادران عرب هستند.


سوال: چرا سفر موسي همزمان با محاكمه‌ي صدام صورت گرفت؟


طالباني: موسي هر زماني كه به عراق وارد مي‌شد، ما از وي استقبال مي‌كرديم. عراق عضوي از اتحاديه عرب است و موسي مي‌تواند هر زماني كه اراده كند به عراق سفر كند.


سوال: تظاهرا‌ت‌هايي در بغداد عليه دولت كنوني برپا شده است و در اين تظاهرات دولت متهم به ضعف و نداشتن سياست روشن شده است، در اين باره چه نظري داريد؟


طالباني: ما داراي كشوري دموكرات هستيم و تظاهرات آزادانه در اين كشور بر پا مي‌شود. مردم مي‌توانند تظاهرات كنند و هر چه مي‌خواهند اعلام كنند، به ويژه اين كه ملت عراق براي نخستين بار است كه از دموكراسي برخوردار است و هر كس مي‌تواند در هر فرصتي هر خواسته‌اي را بيان كند.


سوال: سرنوشت شبه نظاميان وابسته به احزاب چه خواهد شد؟


طالباني: با تصويب قانون اساسي و تحقق امنيت و ثبات در عراق، شرايط فرق خواهد كرد و بر اساس قانون اساسي، هيچ شبه نظامي در عراق باقي نخواهد ماند.


سوال: درباره‌ي اين كه برخي شبه نظاميان غير نظاميان را مورد هدف قرار مي‌دهند، چه مي‌گوييد؟


طالباني: شايد اين امر درست باشد؛ اما دولت تلاش خود را براي حل اين مشكلات خواهد كرد.


سوال: بسياري از مردم عراق مي‌گويند كه از صدام متنفرند؛ در حالي كه به نظر مي‌رسد بيشتر از وجود نيروهاي خارجي منتفرند. نظر شما چيست؟


طالباني: هر كس نظري دارد، اما من از صدام بيشتر از نيروهاي خارجي متنفرم؛ چرا كه معتقدم رنج‌هايي كه از زمان صدام كشيده‌ايم بدتر و دردناك‌تر از رنج‌هاي استعمار است. بايد بگويم كه عراق در زمان صدام اوضاع خيلي بدي داشت كه هيچ كس نمي‌تواند تصور كند. عراق در زمان صدام تبديل به بازداشتگاه‌ها و گورهاي دسته جمعي شده بود و اين كشور از خفقان رنج مي‌برد. مردم عراق تنها مي‌خواستند از شر صدام رهايي يابند. حال مي‌خواهم اين سوال را بكنم كه ديكتاتوري ‌٣٠ ساله بعد از صدام پايان يافته و نيروهاي خارجي چند سال حضور خواهند داشت. خود نيروهاي خارجي نيز مي‌خواهند كه عقب نشيني كنند. ما در حال حاضر انتخابات را پيش رو داريم و بعد از يك سال يا دو سال ديگر به آنها خواهيم گفت خداحافظ برويد! اما چه كسي جرات مي‌كند به صدام بگويد خداحافظ برو!


سوال: آيا مشاركت صدام در انتخابات از داخل زندان درست است؟


طالباني: صدام در انتخابات گذشته شركت كرد. نمي‌دانم چه رايي داد. آيا به نظر شما اين دموكراسي نيست؟ من به اين ديپلماسي افتخار مي‌كنم. آيا جهان نديد كه صدام در زمان محاكمه اعلام كرد "من رييس جمهور عراق هستم". ما اجازه داديم در دادگاه هر چه مي‌خواهد بگويد. درست در جاييكه گورهاي دسته جمعي و كشتار وحشيانه‌ي مردم بيگناه را صورت داده بود.


سوال: اما ما شنيده‌ايم كه نيروهاي خارجي نيز بيگناهان و غير نظاميان را مي‌كشند. آيا اين ترويسم نيست؟


طالباني: من اجازه نمي‌دهم و تاكنون نشنيده‌ام نيروهاي خارجي شهروندان غير نظامي را هدف قرار دهند.


سوال: آيا تصور نمي‌كنيد عدم تعين جدول زماني براي خروج نيروهاي خارجي رهبري سياسي را تضعيف كرده و آن را با مشكلاتي روبرو مي‌سازد؟


طالباني: جدول زماني براي خروج نيروهاي خارجي وجود دارد و آنها در تاريخ ‌١٥/١٠/٢٠٠٧ خارج خواهند شد. ما اعلام كرديم زماني كه نيروهاي امنيتي عراق توانايي رويارويي با ناامني‌ها را داشته و بتواند با تروريسم روبرو شوند، نيروهاي خارجي از عراق خارج خواهند شد. نيروهاي چند مليتي بر اساس قطعنامه‌ي شوراي امنيت در عراق حضور دارند و تنها شوراي امنيت مي‌تواند مدت حضور آنها را تغيير دهد. در حال حاضر ما در ديگر امور كشور مثل تعيين تاريخ انتخابات، نظارت مستقيم داريم.


سوال: برخي بر اين باورند كه محاكمه‌ي صدام، محاكمه‌ي اهل سنت در عراق است. نظر شما چيست؟


طالباني: اين مساله غلط است. صدام بسياري از اهل سنت را نيز كشته است. جنايت‌هاي زيادي عليه شيعه و سني مرتكب شده است و حتي در حق كردهاي سني نيز جنايت‌هاي وحشتناكي صورت داده است. محاكمه بر اساس مسايل طايفه‌يي صورت نخواهد گرفت؛ چرا كه برخي كردهاي عراق نيز كه مرتكب جنايت شده‌اند، محاكمه خواهند شد.


سوال: منظورم اين است كه سني‌هاي عراق به علت سني بودن صدام احساس مي‌كنند كه وي به اهل سنت ضرر زده است.


طالباني: اين مساله نيز درست نيست. اهل سنت در روند سياسي عراق مشاركت دارند و معاون رييس جمهور و رييس مجمع ملي عراق سني هستند. اغلب كردها نيز سني هستند. پس مي‌بينيد كه اهل سنت نيز همانند ديگران در روند سياسي مشاركت دارند و كنار گذاشته نشده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سوال: آيا درست است كه سوريه تهديدي عليه شماست و نفوذ شبه نظامين به عراق را هموارتر مي‌سازد؟


طالباني: من هرگز عليه سوريه حرفي نمي‌زنم و اگر مساله‌اي وجود داشته باشد، مستقيما به بشار اسد رييس جمهور سوريه اعلام مي‌كنم و هيچ حرفي را از طريق رسانه‌هاي گروهي مطرح نمي‌كنم.


سوال: با توجه به تهديدات آمريكا عليه سوريه، آيا اجازه خواهيد داد تا از عراق به عنوان پايگاه نظامي عليه سوريه استفاده شود؟


طالباني: من هرگونه سوء ‌استفاده از خاك عراق را رد مي‌كنم. در واقع مخالف استفاده از خاك عراق براي حمله عليه سوريه يا هر كشور ديگري هستم؛ اما در كل قدرت من در رويارويي با قدرت آمريكا محدود است و من نمي‌توانم نظرم را القا كنم.


سوال: برخي تصور مي‌كنند نظام فدراليسم در عراق مقدمه‌اي براي جدايي منطقه‌ي كردستان عراق است. نظر شما چيست؟


طالباني: نظام فدرالي مناطق و بخش‌ها و قوميت‌هاي مختلف را متحد مي‌سازد. نظام فدراليسم يك ملت را متحد مي‌سازد، همانطور كه در آلمان شاهد هستيم. آلمان يك دولت فدرالي است؛ اما داراي ملت و فرهنگي متحد است. نظام فدرالي با دموكراسي، قدرت زيادي براي بقا خواهد داشت. كساني كه موافق نظام فدرالي هستند، مي‌دانند كه نظام فدرالي در خدمت وحدت ملي و ثبات عراق است و نظام فدرالي و شرايط ما استثنا است و ما از هيچ كس تقليد نمي‌كنيم.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27025

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوی الشرق الاوسط با جلال طالبانی: نيروهاي ائتلاف ‌١٥/١٠/٢٠٠٧ از عراق مي‌روند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016