چهارشنبه 11 آبان 1384

"به سوي عراق دمكراتيك، فراگير و فدرال"، سخنان مسعود بارزاني در موسسه سلطنتي روابط بين‌الملل لندن، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۰‬
خارجي. سياسي. انگليس. بارزاني.

..."مسعود بارزاني" كه با عنوان " رئيس منطقه كردستان عراق" براي انجام يك ديدار رسمي به لندن سفر كرده است، در "موسسه سلطنتي روابط بين‌الملل" لندن (چتم‌هاوس) با عنوان "به سوي عراق دمكراتيك، فراگير و فدرال" سخنراني كرد و در پايان به پرسش‌هاي حاضران پاسخ گفت.

در سخنراني و جلسه پرسش و پاسخ بارزاني در "چتم‌هاوس" كه با شركت وزير برنامه‌ريزي عراق و سفير اين كشور در لندن برگزار شد، جمعي از خبرنگاران و شبكه‌هاي خبري و كارشناسان امور خاورميانه حضور داشتند.

بارزاني درباره احتمال تسري فعل و انفعال‌هاي كردستان عراق به ديگر مناطق كردنشين در كشورهاي همجوار عراق گفت: اميدوارم هيچ شرايط ناگواري براي اين مناطق و يادولت‌هاي همسايه به واسطه تحولات سياسي در كردستان عراق ايجاد نشود.

وي افزود:ما معتقديم كه درحال حاضر هريك از مناطق كردنشين در كشورهاي چهارگانه بايد مسائل خود را در چارچوب ملي آن كشور حل و فصل كنند." دراين نشست بارزاني با عنوان رئيس جمهوري "منطقه كردستان عراق" معرفي شد.

رهبر حزب دمكرات كردستان عراق با تاكيد بر اين موضوع كه "روند دموكراتيزه شده در عراق ادامه خواهد يافت" افزود: عراق كليد منطقه خاورميانه است.

وي تاكيد كرد: هيچ مصالحه‌اي در عراق با نيروهاي شورشي مخالف دموكراسي قابل تصور نيست يا پيروز مي‌شويم يا شكست مي‌خوريم.

وي گفت: "امنيت در منطقه كردستان در مقايسه با بقيه مناطق عراق بيشتر است با اين حال كسي نمي‌تواند بگويد كه جايي در عراق بطور كامل امن است." بارزاني با ذكر سوابقي از جنايت‌هاي رژيم صدام حسين در كردستان عراق گفت كه در خيزش سال ‪ ۱۹۹۱‬ميلادي بيش از چهار هزار و ‪ ۵۰۰‬روستا نابود و هزاران تن از كردها نيز به شيوه‌هاي گوناگون وازجمله استفاده‌ازسلاح شيميايي به قتل رسيدند.

وي گفت: كردستان همواره از وجود نفت در منطقه خسارت ديده و سود نبرده است ولي بر اساس قانون اساسي جديد مديريت نفت بر عهده دولت فدرال خواهد بود.

وي افزود: نفت و گاز متعلق به كل مردم عراق است و براساس منافع ملي توزيع خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بارزاني يكي از معيارهاي احتمالي براي توزيع درآمدهاي نفتي بين ايالت‌هاي مختلف عراق را ملاك جمعيتي توصيف كرد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا در كنار خود در محل سخنراني فقط پرچم كردستان عراق را گذاشته و از پرچم عراق استفاده نكرده است؟ گفت: پرچمي كه درحال حاضر به عنوان پرچم عراق استفاده مي‌شود در سال ‪ ۱۹۶۳‬توسط بعثي‌ها طراحي شده است.

"كردها هرگز اين پرچم را نمي‌پذيرند زيرا آن را سمبل جنايت‌هاي صورت گرفته توسط بعثي‌ها در كردستان مي‌دانند."
"ما حاضريم از پرچمهاي قبلي عراق قبل از روي كار آمدن بعثي‌ها استفاده كنيم و در هر حال افتخار مي‌كنيم پرچم جديدي را كه براي نظام فدرال عراق طراحي شود در كنار پرچم كردستان قرار دهيم."
بارزاني درباره كركوك گفت: براساس اصل ‪ ۵۸‬قانون اساسي جديد عراق يك سرشماري در منطقه صورت خواهد گرفت و بعد از معلوم شدن تركيب دقيق جمعيت، مردم اين منطقه در همه‌پرسي نظر خود را نسبت به تعيين سرنوشت آينده آن اعلام مي‌كنند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27033

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"به سوي عراق دمكراتيك، فراگير و فدرال"، سخنان مسعود بارزاني در موسسه سلطنتي روابط بين‌الملل لندن، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016