چهارشنبه 18 آبان 1384

به رغم اعمال حكومت نظامي؛ فرانسه هم‌چنان درگير ناآرامي‌ است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


جوانان ناراضي فرانسوي در سيزدهمين شب متوالي با ناديده گرفتن قوانين حكومت نظامي دولت، با پرتاب كوكتل مولوتوف به سوي نيروهاي پليس، چندين خودرو را در نقاط و شهرهاي مختلف فرانسه به آتش كشيدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، پليس فرانسه اعلام كرد كه حداقل 190 خودرو طي سه‌شنبه شب به آتش كشيده شد و 70 تن در اين رابطه دستگير شدند؛ اما به گفته‌ي يك مقام دولتي حوادث پراكنده بودند و به نظر مي‌رسيد كه از شدت خشونت‌ها و درگيري‌ها نسبت به روزهاي قبل كاسته شده است.

دومينيك دوويلپن، نخست وزير فرانسه، با اعلام اجراي قانون 1955 وضعيت اضطراري براي آرام كردن تنش‌ها، سعي كرد تا جوانان سفيدپوست و شهروندان عرب يا آفريقايي الاصل فرانسه را در خانه‌ها نگاه دارد.

در چندين شهر فرانسه مقررات حكومت نظامي از نيمه شب به اجرا گذاشته شد.

دوويلپن در مجلس عوام پارلمان گفت: فرانسه زخمي است و نمي‌تواند شاهد خيابان‌ها و مناطق تخريب شده در حومه‌هايي كه شاهد نفرت و درگيري و قتل بودند، باشد.

اين درگيري‌ها فشارهاي فزاينده و جدي‌اي بر دوويلپن و ژاك شيراك، رييس جمهور فرانسه ايجاد كرد و نگراني مقام‌هاي اروپايي بر گسترش ناآرامي‌ها به ديگر كشورهاي اروپايي را به دنبال داشت.

نيكولاس ساركوزي، وزير كشور فرانسه، در بازديد از جنوب غرب تولوز گفت: البته فقر وجود دارد، بي كاري هست، بسياري از مردم در اين مناطق با سختي زندگي مي‌كنند؛ اما اين‌ها هيچ دليل قانع‌كننده‌اي براي چنين اقدامات كوركورانه‌ و بيهوده‌اي نظير آنچه شاهدش بوديم، نمي‌شود.

يك سخنگوي پليس گفت: اوايل سه‌شنبه شب كاهش چشمگيري در سطح درگيري‌ها ديده مي‌شد؛ اما بقيه‌ي شب اوضاع تغيير كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دوويلپن گفت كه 1500 نيروي پليس با حمايت 8000 نيروي ديگر در مناطق پرتنش مستقر شده‌اند.

براساس قانون 1955، دولت به مقام‌هاي محلي قدرت اعمال حكومت نظامي و بازرسي‌هاي شب هنگام بدون دستور قاضي را مي‌دهد.

در تعدادي از شهرهاي فرانسه نظير "امي‌ين" در شمال، جوانان اجازه‌ي حضور در خيابان‌ها تا ساعت شش صبح و اجازه‌ي خريد سوخت را ندارند در شهرهاي اورلئان و ساويني سوراورگ، واقع در جنوب پاريس و ريسني در شمال شرق مقررات حكومت نظامي اعمال شد. در حومه‌ي بوردو، واقع در جنوب غرب پاريس، يك اتوبوس گازسوز به دليل اصابت يك كوكتل مولوتف آتش گرفت.

در جنوب شرق فرانسه پس از پرتاب يك كوكتل مولوتوف به يك واگن قطار در ليون، شبكه‌ي حمل و نقل عمومي كاملا تعطيل شد. حدود 50 جوان نيز سعي كردند وارد سوپر ماركتي در شهر مارسي شوند.

اقدام قاطع دولت در اعمال حكومت نظامي با حمايت‌هاي گسترده‌ي مردمي روبرو بود. حدود 73 درصد از مردم فرانسه از تصميم حكومت نظامي حمايت كرده‌اند؛ اما بر اساس نظرسنجي‌هاي انجام شده، تعدادي از مردم نيز از اين اقدام به عنوان زنده كردن بدترين لحظات در تاريخ كشور مدرن انتقاد كرده‌اند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27273

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به رغم اعمال حكومت نظامي؛ فرانسه هم‌چنان درگير ناآرامي‌ است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016