شنبه 14 آبان 1384

ناآرامي و اعتراضات مردمي سراسر شهرهاي فرانسه را در برگرفت، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۴‬

ناآراميها و اعتراضات خشونت آميز مردم فرانسه از مرز پاريس و شهركهاي حومه آن فراتر رفت و جمعه شب در نهمين شب خشونتها از شمال تا جنوب فرانسه شامل شهرهاي "روآن، ليل، نيس، مارسي و تولوس" را هم در بر گرفت.

به گزارش روز شنبه پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي، پليس در مجموع اين ناآراميها ‪ ۵۰‬نفر را در شهرهاي مختلف دستگير كرد.

جمعه شب برغم آنكه پليس به صورتي گسترده در خيابانها صف آرايي كرده بود، جوانان خشمگين در اعتراض به موج تبعيض‌هاي عميق اجتماعي در پاريس و شهركهاي حومه آن كه اغلب مهاجرنشين است، ‪ ۲۲۰‬خودرو را به آتش كشيدند.

"دومينيك دو ويلپن" نخست وزير فرانسه براي فرو خواباندن خشونتها، با جمعي از جوانان مناطق آشوب زده ديدار و گفت و گو كرد.

دو ويلپن جهت رفع مشكل يك برنامه عملي براي مناطق محروم و فقير مهاجرنشين شهركهاي اطراف پاريس كه نرخ بيكاري بسيار بالايي دارند، ارايه كرد، اما "نيكولا ساركوزي" وزير كشور فرانسه مخالف اين اقدام سريع است و مي گويد كه رفع مشكلات جوامع محروم جامعه نياز به زمان دارد و در كوتاه مدت ميسر نيست.

بسياري از شهرداران شهرهاي آشوب زده هم مخالف اقدام عملي سريع هستند.

ساركوزي در روزهاي اوليه اين ناآراميها تظاهركنندگان را "عده‌اي اوباش" خطاب كرده بود. همين اظهارات توهين‌آميز خشم جوامع محروم پاريس را برانگيخت و تظاهرات رنگ خشونت به خود گرفت.

جوانان در اين مناطق آشوب زده با فريادهاي اعتراض آميز به خيابانها ريختند و شعارهايي عليه دولت و مقامات مسوول فرانسه سر دادند. تنها در منطقه "سن دوني" پاريس پليس ‪ ۱۳۰۰‬نيرو براي كنترل اوضاع در منطقه مستقر كرده است.

ناآرام‌ترين منطقه سن دوني در حومه پاريس بود. در اين شهرك قريب به ‪۴۰‬ دستگاه خودرو به آتش كشيده شد و چندين انبار كالا نابود گرديد.

به گزارش بي‌بي‌سي، در شهرك "كليشي سو بوآ" جمع زيادي از مسلمانان شهر براي آرام كردن اوضاع و برقراري آرامش وارد صحنه شدند و جوانان معترض را متفرق كردند.

مردم معتقدند كه رفتار تبعيض آميز و خشن پليس با مهاجران سياه پوست و آفريقايي تبار ريشه اعتراضات مردمي است. آنها مي‌گويند كه پليس هرجا يك سياه پوست آفريقايي تبار ببيند وي را متوقف كرده و بازرسي بدني مي‌كند در حاليكه با سفيد پوستان چنين رفتاري ندارد.

در شهرهاي ديژون، مارسي و روآن در شمال فرانسه هم جوانان دست به اغتشاش و شورش زدند و خودروهايي را به آتش كشيدند. همين شورشها در شهرهاي نيس، ليل و رن در جنوب فرانسه هم گزارش شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ريشه اين ناآراميها از مرگ دو نوجوان مهاجر آفريقايي تبار به نامهاي "بونا ترائوره" ‪ ۱۵‬ساله و "زياد بنا" ‪ ۱۷‬ساله در شهرك كليشي سو بوآ كه حين بالارفتن از ديوارهاي يك نيروگاه برق فشار قوي كشته شدند، ريشه گرفته است.

مردم مي‌گويند: اين دو نوجوان حين فرار از چنگ پليس ناچار به بالا رفتن از ديوار ايستگاه برق فشار قوي شده‌اند، اما پليس اين موضوع را تكذيب مي كند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27110

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ناآرامي و اعتراضات مردمي سراسر شهرهاي فرانسه را در برگرفت، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016