پنجشنبه 26 آبان 1384

هزاران تن ازمردم فرانسه عليه طرح حالت فوق‌العاده در اين كشوراعتراض كردند، ايرنا

پاريس، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۲۶‬

هزاران تن از طرفداران احزاب و انجمن‌هاي مدافع حقوق بشر در فرانسه چهارشنبه شب در اعتراض به تمديد برقراري حالت فوق‌العاده در اين كشور دست به راهپيمايي گسترده‌اي در پاريس زدند.

گزارش خبرنگار ايرنا حاكي است كه، تظاهركنندگان در اين راهپيمايي كه در ميدان "سن ميشل" پاريس شروع شد، طرح تمديد حالت فوق‌العاده دولت فرانسه را غير دمكراتيك دانسته و خواستار استعفاي "نيكلا ساركوزي" وزير كشور فرانسه شدند.

نيكلا ساركوزي وزير كشور فرانسه كه چندي پيش طي سخناني جوانان معترض اين كشور را مشتي اراذل واوباش خوانده بود، امشب شديدا مورد حمله و انتقاد راهپيمايان بود.

راهپيمايان در حالي كه شعار مي‌داند "ساركوزي، ساركوزي"، "استعفا، استعفا"، خواستار پايان سياست‌هاي تبعيض آميز اجتماعي در فرانسه شدند.

طرح تمديد برقراري حالت فوق‌العاده در فرانسه دوشنبه گذشته طي لايحه‌اي از سوي دولت تقديم پارلمان اين كشور شد.

پارلمان فرانسه روز گذشته آن را به تصويب رساند و قرار است تا پايان چهارشنبه‌شب مجلس سناي اين كشور نيز نظر خودش را در اين زمينه اعلام كند.

طرح تمديد برقراري حالت فوق‌العاده در صورت مراحل قانوني خود راطي كند، از ‪ ۳۰‬آبان ماه، مجددا در سراسر كشور فرانسه به اجرا در مي‌آيد.

فرمانداران فرانسه براساس اين طرح مي‌توانند در ساعاتي از شب مقررات منع آمد و شد را در شهرهاي خود برقرار كنند.

طرفداران احزاب و انجمن‌هاي بشردوستانه در اين راهپيمايي در حالي كه پلاركادهاي متعددي در محكوميت اين طرح در دست داشتند، حالت فوق‌العاده "امنيتي" را مورد انتقاد قرارداده و از مقامات فرانسه خواستند بجاي آن وضعيت اضطراري "اجتماعي" برقرار كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين اجتماع عظيم، نمايندگان و طرفداران احزاب كمونيست، جنبش جوانان حزب سوساليست فرانسه، حزب سبزها، حزب كمونيست‌انقلابي و فدراسيون بين‌المللي حقوق بشر و اتحاديه‌هاي كارگري و كارمندي "ث. ژ.ت"، اتحاديه‌هاي وكلاي فرانسوي و انجمن‌هاي طرفدار مسكن شركت داشتند.

در بيانيه مشتركي كه روز چهارشنبه از سوي اين احزاب و انجمن‌هاي بشر دوستانه در پاريس منتشر شد، آمده است: دولت فرانسه نبايد حالت فوق‌العاده را تمديد مي‌كرد، بلكه بايد با عوامل اصلي بحران به طور موثر و دور از هرگونه تبعيض و نابرابري اجتماعي، مقابله كند.

در اين بيانيه همچنين نسبت به زنداني كردن فله‌اي متهمان به دست داشتن در ناآرامي اخير فرانسه انتقاد شده و آمده است: دستگاه قضايي فرانسه بعد از گذشت ‪ ۲۰‬روز از اين ناآرامي، تاكنون نتوانسته است در خصوص قتل دو جوان "كليشي سوبوا" كه ناآرامي بعد از كشته شدن اين دو جوان آغاز شد، راي صادر كند، اين در حالي است كه تعداد زيادي از افراد دستگير شده را سريعا به زندان محكوم كرده است.

راهپيمايان در پايان خواستار پايان بخشيدن به ناآرامي‌هاي فرانسه آن هم از طريق گفت وگو و مدارا با جوانان شده و يكبار ديگر حركت‌هاي مخفيانه و پليسي را در اين زمينه مورد انتقاد قرار دادند.

يك سخنگوي راهپيمايان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت: دولت فرانسه بايد براي برگرداندن آرامش به مناطق ناآرام فرانسه از حركت‌هاي خشن پليسي و امنيتي در مناطق محروم و حومه شهرهاي بزرگ دست بردارد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27397

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هزاران تن ازمردم فرانسه عليه طرح حالت فوق‌العاده در اين كشوراعتراض كردند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016