سه شنبه 13 دی 1384

رييس پارلمان سوريه درگفت‌وگو با الاهرام: خدام خيانت كرده و ما او را محاكمه مي‌كنيم، ايسنا

- اتهامات عليه سوريه طبيعتا به منافع اسراييل خدمت مي‌كند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


رييس پارلمان سوريه در گفت‌وگو با روزنامه‌ي الاهرام تاكيد كرد: خدام به كشور و ملت سوريه خيانت كرده و ما او را محاكمه خواهيم كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) محمود الابرش، رييس پارلمان سوريه در گفت و گو با اين روزنامه چاپ مصر اظهارات عبدالحليم خدام، معاون سابق رييس‌جمهور سوريه را بي‌پايه و اساس خواند و آن را به شدت محكوم كرد.

متن گفت و گو به شرح ذيل است:

سوال: اظهارات خدام كه طي آن سوريه را به دست داشتن در ترور رفيق حريري، نخست وزير سابق لبنان و تلاش براي از بين بردن ثبات و امنيت لبنان متهم كرده ضربه شديدي را به نظام سوريه وارد كرده، نظر شما در اين خصوص چيست؟

الابرش: ما به شدت اين اظهارات را كه فاقد پايه و اساس است، محكوم مي‌كنيم. اين اظهارات نادرست، تنها موضع‌گيري‌هاي محكم سوريه را در رويارويي با طرح‌هاي خصمانه‌ مورد هدف قرار داده و خدام نيز به اين پايگاه خصمانه پيوسته است. طي نشستي كه پارلمان سوريه اخيرا برگزار كرده اعضاي پارلمان به اجماع رسيدند تا طي درخواستي رسمي از وزارت دادگستري سوريه خدام را به عنوان يك فرد خائن به وطن و مردم سوريه، از نظر سياسي و قضايي محاكمه كنند.

سوال: بر كسي پوشيده نيست كه روابط سوريه و لبنان بعد از ترور حريري و خروج نيروهاي سوري از لبنان بدتر شده است، شما اين موضوع را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

الابرش: روابط بين سوريه و لبنان، روابطي تاريخي و قديمي است كه هيچ چيز نمي‌تواند بر تحكيم اين روابط كه نه تنها طي چهل سال اخير بلكه از يك عمق تاريخي نيز برخوردار است، تاثير بگذارد. اين روابط بيش از 2000 سال قدمت دارد ولي برخي در تلاش هستند كه روند اين روابط را تغيير دهند.

سوال: شما روابط خوبي با حريري داشتيد ولي بعد اختلافاتي ايجاد شد و پس از ترور او نيز انگشت اتهام به سوي شما نشانه رفت. نظر شما چيست؟

الابرش: ما با وليد جنبلاط، رييس حزب سوسياليست پيشروي لبنان نيز اختلاف داريم، ولي او همچنان حضور دارد، چرا او را به رغم اختلافات موجود نكشتيم؟ قرار نيست هر كس با شخصي اختلاف نظر دارد او را بكشد، ما چگونه مي‌توانستيم چنين عملي انجام دهيم؟ اين روش ما در حل مشكلات و اختلافات نيست. چگونه مي‌توانند بگويند وزارت اطلاعات سوريه كه بيش از 35 سال حضوري هوشيارانه و حرفه‌اي در لبنان داشت، حريري يا جبران تويني، مدير مسوول روزنامه‌ي المستقبل و يا ديگر لبناني‌ها را كشته است. ما بيش از هركس ديگر خواهان حفظ جان مردم لبنان به ويژه اعضاي گروه‌هاي مخالف لبنان در سوريه هستيم.

سوال: چرا شما را متهم مي‌كنند كه هنوز نيروهاي نظامي و اطلاعاتي‌تان آزادانه در لبنان مشغول فعاليت هستند؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

الابرش: اين اتهامات طبيعتا به منافع اسراييل خدمت مي‌كند و اين رژيم مي‌تواند با اين اتهامات ادعا كند كه سوريه خطري براي منطقه محسوب مي‌شود و سپس گام‌هايي براي حمله سياسي، نظامي و اقتصادي عليه سوريه صورت مي‌گيرد. سوريه با تمام نيروهاي خود از لبنان خارج شده و مسووليت هرچه كه در اين كشور در جريان است تنها به عهده‌ي دولت و سازمان امنيتي لبنان است.

سوال: اگر شما حقيقتا موافق استقلال لبنان بوديد، چرا توافقنامه‌ي طايف را اجرا نكرديد؟ اجراي آن بعد از صدور قطعنامه‌ي شوراي امنيت صورت گرفت، آيا اين امر دليل بر عدم تمايل شما نيست؟

الابرش: چنانچه نيروهاي سوري وارد لبنان شدند، اين امر با درخواست دولت لبنان صورت گرفت و نيروهاي ما مانع وقوع جنگ داخلي در اين كشور شدند كه حضورشان نيز در اين زمينه موفقيت‌آميز بود. ما تمام تلاش خود را براي بازگرداندن روحيه ملي و پايان جنگ در لبنان انجام داديم كه ظاهرا برخي از طايفه‌ها و طبقات لبناني از اين امر خوشحال و خرسند نشدند. حضور ما در لبنان براي اشغال اين كشور نبود و ما مطابق با توافقنامه طايف عمل كرديم.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28225

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس پارلمان سوريه درگفت‌وگو با الاهرام: خدام خيانت كرده و ما او را محاكمه مي‌كنيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016