پنجشنبه 22 دی 1384

رايس: سوريه در صورت عدم همكاري با سازمان ملل، به شوراي امنيت مي‌رود، ايسنا

*كوفي عنان رييس جديد تيم تحقيق ترور حريري را منصوب كرد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

آمريكا تهديد كرد، در صورتي كه سوريه با تيم تحقيق سازمان ملل در ترور رفيق حريري همكاري نكند، اين كشور را به شوراي امنيت مي‌فرستد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، همزمان با تحويل مسووليت رياست كميته‌ي تحقيق ترور حريري به سرژ برامرتز، دادستان بلژيكي، كاندوليزا رايس وزير امور خارجه‌ي آمريكا هشدار جديدي به سوريه داد.

رايس با انتقاد شديد از سوريه، اين كشور را به ايجاد فضاي ترس در لبنان و مداخله در امور اين همسايه‌ي كوچكش متهم كرد.

رايس در بيانيه‌اي اظهار داشت: آمريكا نگراني شديدي درباره‌ي رفتارهاي بي‌ثبات‌گرانه و حمايت از تروريسم سوريه دارد. سوريه در اجراي پنج قطعنامه‌ي شوراي امنيت سازمان ملل درباره‌ي اين ترور ناكام مانده است و بايد ايجاد خلل در تحقيقات ترور رفيق حريري نخست وزير سابق لبنان را متوقف و به جاي آن بدون هيچ گونه قيد و شرطي و به طور كامل همانطور كه در قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل آمده، همكاري كند.

رايس اظهار داشت: ما از رژيم سوريه مي‌خواهيم تا به درخواست‌هاي تحقيق بين‌المللي سازمان ملل پاسخ مثبت دهد. در صورت عدم همكاري سوريه، ما در نظر داريم اين پرونده را به شوراي امنيت بفرستيم. آمريكا قاطعانه در كنار مردم لبنان در رد هر گونه مصالحه يا توافقنامه‌اي كه روند تحقيق سازمان ملل را تضعيف يا سوريه را از زير بار مسووليت‌هايش در قبال قطعنامه‌هاي شوراي امنيت رها مي‌سازد، استاده است. ما قاطعانه به دنبال برقراري عدالت و پيگيري اين تحقيقات تا دستيابي به نتيجه‌ي نهايي آن هستيم.

در همين حال، كوفي عنان دبيركل سازمان ملل، سرژ برامرتز 43 ساله را به عنوان رييس جديد تيم تحقيق سازمان ملل در خصوص ترور حريري منصوب كرد.

برامرتز هم اكنون معاون دادستان دادگاه جنايي بين‌المللي است كه جانشين دتلف مهليس، دادستان آلماني شده است.

سخنگوي سازمان ملل اعلام كرد: برامرتز به زودي عازم بيروت مي‌شود و عنان هياتي را نيز به منظور كمك به مقامات براي شناسايي ماهيت و ابعاد همكاري بين‌المللي كساني كه در رابطه با اين جنايت متهم شده‌اند، به لبنان اعزام مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رايس هم چنين اظهار داشت: ترورهاي دنباله‌دار مخالفان سوريه در لبنان از جمله ترور جبران تويني يكي از اعضاي پارلمان لبنان و مدير مسوول روزنامه‌ي النهار در دوازدهم دسامبر 2005، فضايي از ترس را در لبنان ايجاد كرد كه نشان مي‌دهد سوريه به دنبال ايجاد رعب و وحشت در اين كشور است. سوريه بايد اين اقدامات را متوقف و فورا به تمام قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عمل كند.

وزير امور خارجه‌ي آمريكا هم چنين با اشاره به قطعنامه‌ي 1559 شوراي امنيت خلع سلاح و انحلال حزب‌الله لبنان و ديگر مبارزان اين كشور را خواستار شد.

وي ادامه داد: حمايت‌هاي تسليحاتي سوريه و پشتيباني‌هاي ديگرش از حزب‌الله لبنان و گروه‌هاي مبارز فلسطيني، به ايجاد بي‌ثباتي در لبنان و انجام حملات تروريستي در اين كشور منجر مي‌شود و اجراي كامل قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را با مشكل همراه مي‌سازد. همانطور كه در قطعنامه‌ي 1559 خواسته شده، سوريه بايد يك‌بار و براي هميشه به مداخله‌اش در امور داخلي لبنان پايان دهد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28327

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رايس: سوريه در صورت عدم همكاري با سازمان ملل، به شوراي امنيت مي‌رود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016