یکشنبه 7 خرداد 1385

اسناد جديد آرشيو امنيت ملي آمريكا از مذاكرات محرمانه‌ واشنگتن با رهبران جهان در دوره‌ كيسينجر پرده برداشت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


اسناد جديد آرشيو امنيت ملي آمريكا بار ديگر از مذاكرات مهم و محرمانه‌ي آمريكا با رهبران جهان در خصوص خاورميانه و اسراييل در دوره‌ي كيسينجر پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نوشته‌ي روزنامه‌ي دارالخليج - چاپ امارات متحده‌ي عربي - در اسناد به دست آمده از آرشيو امنيت ملي آمريكا در دانشگاه جورج واشنگتن، به سياست‌هاي هنري كيسينجر وزير امور خارجه‌ي اسبق آمريكا در اداره‌ي دولت آمريكا اشاره شده كه شامل مذاكرات مهمي بين رهبران جهان از جمله برژنف رهبر شوروي سابق، انور سادات رييس‌جمهور اسبق مصر، مائوتسه تونگ رهبر چين، ژرژ پومپيد از رهبران فرانسه و آمريكا در خصوص خاورميانه، اسراييل و سياست‌هاي دوستانه با شوروي سابق و چين طي سال‌هاي 1969 تا 1977 بوده است.

اين اسناد هم‌چنين از ديدارهاي مهم ريچارد نيكسون و جرالد فورد روساي جمهور اسبق آمريكا و دونالد رامسفلد وزير دفاع و بوش پدر در اين خصوص پرده برداشته است.

در اين اسناد كه بايد به خوبي مورد بررسي قرار گيرد، آمده است كه چگونه آمريكا مذاكرات محرمانه‌ي خود را با رهبران مهم جهان صورت مي‌داد.

يكي از اين اسناد به نشست گروه كاري ويژه در واشنگتن براي بررسي حوادث سپتامبر سياه در سال 1970 اشاره دارد كه چگونه كيسينجر از اين كميته خواسته در صورت فروپاشي نظام پادشاهي اردن، با ادوات جنگي مختلف فداييان فلسطيني را مورد هدف قرار دهد.

در يك سند ديگر نيز به ديدار كيسينجر با موشه دايان وزير جنگ وقت اسراييل و با حضور سفير اسراييل در واشنگتن در خصوص درگيري اسراييل و سوريه و كمك‌هاي نظامي آمريكا به اسراييل اشاره شده است.

براساس اسناد مذكور، كيسينجر بعد از نشست با ليونيد برژنف رهبر شوروي سابق در مسكو، نتايج و جزئيات اين ديدار را به اسراييلي‌ها ابلاغ كرده و اين مذاكرات را خشن و وحشتناك توصيف كرده است.

در اسناد ديگري آمده است كه رهبران شوروي سابق خشم خود را نسبت به خواسته‌هاي واشنگتن مبني بر عدم مشاركت مسكو در مذاكرات مربوط به خاورميانه اعلام كردند كه كيسينجر سريعا تاكيد كرده واشنگتن قصد خارج نمودن شوروي را از اين مذاكرات ندارد و از آن طرف در سند ديگري به اسراييلي‌ها تاكيد كرد كه آمريكا با اعمال فشار عليه روسيه، قصد دارد آن‌ها را از منطقه خارج سازد.

سند ديگري نيز از نشست كيسينجر با موشه دايان در خصوص امكان موفقيت مذاكرات در خصوص صلح با اعراب خبر داده كه وزير امور خارجه‌ي اسبق آمريكا در آن به تلاش‌هاي شوروي جهت شكست اين مذاكرات با هدف شكست نقش آمريكا در خاورميانه اشاره كرده است.

كيسينجر در اين نشست از تمايل اسراييل براي حفظ بخش‌هايي از بلندي‌هاي جولان انتقاد كرده و آن را عامل جنگي ديگر دانسته است.

يكي ديگر از اسناد به دست آمده از آرشيو امنيت ملي آمريكا، از ديدار سعدون حمادي وزير امور خارجه‌ي عراق در دوره‌ي صدام و كيسينجر در پاريس در سال 1975 پرده برداشته كه طي آن آمريكا تلاش خود را براي جلب حمايت دوستانش در جهان عرب به كار گرفته است.

براساس اين سند، كيسينجر در پاسخ به سوال حمادي مبني بر اين كه ‌آيا آمريكا كشور مستقل فلسطين را به رسميت مي‌شناسد يا خير، گفته است: نمي‌توانم بگويم اين امر به زودي قابل تحقق است، اما شايد طي 10 سال آينده و هنگامي كه كشور كوچك اسراييل همچون لبنان تشكيل شود، اين امر امكان‌پذير باشد.

كيسينجر به حمادي تاكيد كرده كه تشكيل كشور مستقل فلسطين بدون تاييد آمريكا امكان پذير نيست. اسراييل نيز تنها قصد زندگي در منطقه را دارد و تاثيري بر جهان عرب نخواهد گذاشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير امور خارجه‌ي وقت عراق نيز در اين ديدار از حمايت آمريكا از كردهاي شمال عراق انتقاد كرده است.

ديگر اسناد مهم مربوط به دوران سياست كيسينجر به ويژه در سال‌هاي 73 تا 75 كه دوره‌ي دشواري براي جهان عرب و همچنين بحران نفت كشورهاي عربي محسوب مي‌شود، حاوي اطلاعات مهمي است كه سياست واقعي ديپلماسي آمريكا را آشكار مي‌سازد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30170

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اسناد جديد آرشيو امنيت ملي آمريكا از مذاكرات محرمانه‌ واشنگتن با رهبران جهان در دوره‌ كيسينجر پرده برداشت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016