پنجشنبه 1 تیر 1385

بوش خطاب به اروپايی‌ها: من نيز دوست دارم گوانتانامو تعطيل شود، ايسنا

رييس اتحاديه‌ی اروپا:
اروپايی‌ها بسته شدن گوانتانامو را خواهانند


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


جورج بوش در سخنان خود در برابر سران اتحاديه‌ی اروپا سعی کرد، آن‌ها را مطمئن سازد که رفتار با زندانی‌ها در زندان گوانتانامو مطابق با اصول بين المللی است. اما در نهايت مجبور شد با تسليم شدن در برابر فشارها اعلام کند که وی نيز خواهان بسته شدن اين زندان و فرستادن زندانی‌ها به کشورهايشان می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران ( ايسنا)، به نقل از خبرگزاری رويتر، ولفگانگ شوسل، صدر اعظم اتريش، که در حال حاضر رياست شش ماهه‌ی اتحاديه‌ی اروپا را برعهده دارد، گفت: اروپايی‌ها خواهان بسته شدن گوانتانامو هستند. بوش خود از نگرانی اروپايی‌ها در اين رابطه آگاه بود و خودش بدون اينکه منتظر اظهار نظر ما باشد اين مساله را مطرح کرد. در هرحال ما اين تعهد را دريافت کرديم که شکنجه، اقدامی‌غيرديپلماتيک يا غيرانسانی برای مقابله با تروريست‌ها اعمال نخواهد شد.

نيروهای آمريکايی پس از حملات يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ صدها خارجی را به اتهام به عضويت در القاعده و يا طالبان دستگير کرده و اکثر آن‌ها را بدون تفهيم اتهام در اين زندان نگه داشته‌اند.

بوش در يک کنفرانس خبری پس از گفت‌وگو با سران اتحاديه‌ی اروپا گفت: من نيز دوست دارم گوانتانامو بسته شود. يکی از اقداماتی که می‌خواهيم انجام دهيم ، فرستادن اين افراد به کشورهايشان است.

با اين حال وی از ذکر تاريخی دقيقی برای اين اقدام خودداری کرد.

وی گفت: حدود۴۰۰ زندانی که اکثرا از عربستان سعودی، افغانستان و يمن هستند، در گوانتانامو باقی مانده‌اند که قرار است در دادگاه‌های آمريکا محاکمه شوند. آنها قاتلان خونسردی هستند که اگر در خيابان‌ها ‌آزادانه بگردند، حتما کسی را به قتل خواهند رساند.

وی گفت: برای محاکمه‌ی زندانيان گوانتانامو منتظر حکم دادگاه عالی آمريکا درباره‌ی اقدام مناسب عليه اين افراد هستم.

قرار است دادگاه عالی آمريکا ۳۰ ژوئن رای خود را درباره‌ی مشروعيت دادگاه‌های نظامی ‌که بوش برای محاکمه‌ی تروريست‌های مظنون تشکيل داده، اعلام کند.

شوسل گفت: اگر ما ارزش‌های مشترکمان درباره‌ی دموکراسی، حکومت قانون و حقوق فردی را تضعيف نکنيم در برابر تروريست‌ها پيروز شده‌ايم.

وی تاکيد کرد: ما درخواست بسته شدن گوانتانامو را داريم، اما صحبت ما امروز فراتر از اين موضوع است. چراکه ما با يک مشکل حقوقی روبه‌رو هستيم. ما مناطق خاکستری داريم. نبايد در اين باره بی‌اعتباری وجود داشته باشد.

شوسل ضمن استقبال از اظهارات بوش برای بستن اين زندان گفت: با اين حال ما نشانه‌های روشن و تعهدات قابل توجهی از طرف آمريکايی گرفته‌ايم. اين که برای مقابله با زندانيان از شکنجه و يا اقدامات غيرانسانی استفاده نخواهد شد.

شوسل نيز گفت: اگر راهی برای خروج از اين بحران وجود داشته باشد ما نيز به آمريکايی‌ها در اين رابطه کمک خواهيم کرد، ‌خواه برای محاکمه و يا آزادی اين زندانی‌ها. حتی سازمان‌های بين المللی در اين رابطه کمک‌های شايانی خواهند کرد.

جورج بوش و رهبران اتحاديه‌ی اروپا هم‌چنين به ايران و کره‌ی شمالی درباره‌ی برنامه‌های هسته‌ای هشدار دادند.

بوش در يک کنفرانس مشترک خبری به همراه شوسل به خبرنگاران گفت: زمانی که ما با يکديگر همکاری کنيم به اهداف بزرگی می‌رسيم. جهان نيازمند همکاری ماست. من از اختلافات آمريکا با اتحاديه‌ی اروپا بر سر عراق به خوبی آگاهم، اما گذشته‌ها گذشته است.

در اطلاعيه‌ی مشترک اتحاديه‌ی اروپا و آمريکا هيچ اشاره‌ای به درخواست‌های اتحاديه‌ی اروپا برای بستن گوانتانامو نشده است، اما آمريکا قول داده اقداماتی مطابق با قوانين حقوق بشری در مبارزه با تروريسم اتخاذ کند.

در اين اطلاعيه تاکيد شده است: با تاکيد بر ارزش‌های مشترک، ما تضمين می‌دهيم که اقداماتمان در مبارزه با تروريسم کاملا مطابق با تعهدات بين المللی از جمله قوانين حقوق بشری، قوانين مربوط به آوارگان و قوانين بين المللی انسان دوستانه باشد. ما بر اهميت مذاکره درمورد اهداف مشترک برای مقابله با ترورسيم و احترام به تعهدات داخلی و حقوقی متعهد هستيم.

به گفته‌ی ديپلمات‌های اتحاديه‌ی اروپا اين بيانيه "‌موفقيت خوبی " برای اروپايی‌ها به شمار می‌آيد.

بوش و اتحاديه‌ی اروپا هم‌چنين در هشداری مشترک به ايران خواستند که تهران در مذاکرات هسته‌ای با جامعه‌ی بين المللی در " مسير مثبت " حرکت کند.

رييس جمهور آمريکا گفت: رهبران ايران فقط چند هفته، نه چند ماه، برای پاسخگويی به بسته‌ی پيشنهادی اروپا فرصت دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اتحاديه‌ی اروپا و آمريکا هم‌چنين به کره‌ی شمالی در رابطه با آزمايش موشک‌های دوربرد هشدار داده و اعلام کردند، پيونگ يانگ بايد به مذاکرات شش جانبه باز گردد.

بوش گفت: ما انتظار داريم کره‌ی شمالی به توافقات عمل کند، زمانی که يک رژيم غير شفاف اعلام می‌کند کلاهک هسته‌ای دارد، مردم جهان نگران می‌شوند.

پيش از اين ديدار مطبوعات اروپايی اقدام به نشر نتايج نظرسنجی‌ها درباره‌ی اين که شهروندان اتحاديه‌ی اروپا سياست‌های خارجی واشنگتن را تهديد قلمداد می‌کنند، کردند.

بوش در پاسخ گفت: اين واقعا نادرست است که آمريکا با کشورهايی نظير ايران و کره‌ی شمالی مقايسه شود. اما اعتراف می‌کنم که بسياری از اروپايی‌ها با تصميم من برای جنگ عراق مخالف بودند.

رييس جمهور آمريکا گفت که حداکثر تلاش خود را برای ارايه‌ی توضيحات به اروپايی‌ها در باره‌ی ضرورت سياست‌های کشورش خواهد کرد. اما اذعان داشت: به دليل اختلاف در تجربيات و سليقه‌ها اختلافات هم‌چنان پابرجا خواهند بود.

وی گفت: برای اروپايی‌ها ۱۱ سپتامبر يک لحظه بود، اما برای ما به معنای تغيير تفکرات. من به آمريکايی‌ها قول دادم برای دفاع از آن‌ها هر آن چه می‌توانم انجام دهم و اين کار را خواهم کرد. من تجربيات اين حادثه را فراموش نخواهم کرد، اما من با نظرسنجی‌ها کشورم را اداره نمی‌کنم. من آنچه را فکر می‌کنم درست است انجام می‌دهم.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30659

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بوش خطاب به اروپايی‌ها: من نيز دوست دارم گوانتانامو تعطيل شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016