دوشنبه 19 تیر 1385

رئيس کميسيون اطلاعات کنگره آمريکا: يک گروه خودسر متعلق به سيا به دولت بوش نفوذ کرده است، خسرو شميرانی

shemiranie@yahoo.com

نيويورک تايمز روز شنبه دهم جولای از نامه ای خبر داد که در تاريخ هجدهم می توسط پيتر هوکسترا رئيس کميسيون اطلاعات کنگره نوشته شده است.
پيتر هوکسترا در اين نامه آورده است: " من خبردار شدم که احتمالا فعاليت هايی توسط گروهی از نيروهای اطلاعاتی ميشود که ما از آن بيخبر هستيم. اگر اين حقيقت داشته باشد اين امر بی مسوليتی دولت، زيرپا نهادن قانون و يقينا تهاجمی به من و ديگر اعضای اين کميته خواهد بود که صميمانه از تلاشها برای جمع آوری اطلاعات از دشمنان حمايت کرده ايم."

در جای ديگری از نامه ای که نيويورک تايمز ادعا ميکند يک کپی آن را در دست دارد آمده است: "کنگره آمريکا نبايد در يک بازی "بيست سوالی" وارد شود تا اطلاعاتی را بدست آورد که اصولا حق آن است."

اين خبر که گروهی از سازمان سيا فعاليت ميکند تا سياستهای دولت را تحت نفوذ درآورد، مدتی است که به صورت شايعه در ميان بازيکنان صحنه سياست در آمريکا در گردش است. اما نامه برملا شده توسط نيويورک تايمز اولين اشاره يک مقام رسمی به اين موضوع است.

هوکسترا در بخشی از اين نامه نوشته است:" واقعيت اين است که من از مدتها از وجود يک گروه قوی در جايگاهی بالا، متعلق به سازمان [ اطلاعات مرکزی] ، که به تضعيف دولت و سياست های آن مشغول است، نگران بودم."

رئيس کميسيون اطلاعاتی کنگره آمريکا که در يک کانال تلويزيونی حاضر شده بود واقعی بودن نامه را تاييد کرد اما سازمان سيا تا کنون واکنشی نسبت به انتشار اين نامه نشان نداده است.

نيويورک تايمز همچنين گزارش ميدهد که گرچه فردريک جونز، يکی از سخن گويان کاخ سفيد از اظهار نظر در مورد ابراز نگرانی رئيس کميسيون اطلاعات از وجود گروه خودسر خودداری کرده است اما او گفته است که کاخ سفيد به همکاری نزديک خود با رئيس کميسيون اطلاعات کنگره در زمينه موضوعات مهم امنيت ملی ادامه خواهد داد.

به نظر می آيد اتهامات موجود در باره وجود "نيروهای خودسر" به ماجرای معروف به ”رسوايی والری پلام"، يکی از همکاران عملياتی سيا باز ميگردد. والری اليز پلام ويلسون که از افسران عملياتی سازمان سيا بود در سال ۱۹۹۸ با جوزف ويلسون ازدواج کرد. جوزف ويلسون از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۸ به عنوان ديپلمات در وزارت خارجه آمريکا خدمت ميکرد. در همين راستا او در سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ به عنوان ديپلمات بلند پايه در بغداد بود و هم او در سال ۲۰۰۳ آخرين ديپلمات آمريکايی بود که با صدام ملاقات کرد.
ويلسون، ديپلمات بازنشسته طی ماموريتی از سوی کاخ سفيد در سال ۲۰۰۲ به نيجريه رفت تا درباره اينکه آيا عراق در تلاش برای خريداری سنگ اورانيوم است تحقيق کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارش وی مایه اتهامات دولت آقای بوش به عراق شد که طبق آنها عراق به تلاش برای دست يابی به بمب اتمی متهم ميشد و همين اتهامات توجيه گر حملۀ ۲۰۰۳ آمريکا به عراق بودند. اما او ديرتر علنا اعلام کرد که تحقيقات او به هيچ وجه نشانه ای از اينکه عراق در حال ساختن بمب اتمی است در بر نداشت.
پس از اينکه در جولای سال ۲۰۰۳ جوزف ويلسون در مطبوعات ادعاهای دولت جورج بوش مبنی بر "خطر عراق" را "اغراق آميز" خواند، برای اولين بار نام والری پلام به عنوان مامور سيا، توسط يک روزنامه نگار محافظه کار به نام روبرت نوواک در رسانه های آمريکا ظاهر شد.
ديرتر لوئيس ليب بی رئيس دفتر سابق ديک چينی، معاون جرج بوش به عنوان "لودهنده" نام اين افسر عملياتی سيا معرفی شد. اين در حالی بود که حتی همسر والری پلام در ابتدا از ماهيت شغل وی اطلاع نداشت.
لوئيس ليب بی علنا اعلام کرد که سيا در يک "جنگ اشتباهی" وارد شده است و برای اينکه موضع خود را صحيح جلوه دهد ناچار است تا گه گاه اطلاعاتی را به طور انتخاب شده و جهت دار علنی سازد.
به نظر می آيد موضوع " رسوايی والری پلام" که به دادگاهی شدن لوئيس ليب بی انجاميد و طبيعتا اطلاعات حول و حوش اين ماجرا که به رئيس کميسيون اطلاعات کنگره آمريکا رسيد سبب ايجاد"نگرانی" های مذکور در پيتر هوکسترا شده و به نوشتن آن نامه انجاميده است.

لازم به يادآوريست که هوکسترا علنا عليه تعين ژنرال مايکل هايدن به عنوان رئيس جديد سيا توسط جرح بوش موضع گرفته وی را "فردی نامناسب در جايگاهی نامناسب" ناميد.
پيتر هوکسترا در حالی که به سازمان سيا اشاره ميکرد، گفته است: " ما هر روز از اينکه افراد برنامه های شخصی خود را پيش ميبرند ضربه ميخوريم و اين نقطه ای است که ما نه ميخواهيم و نياز داريم که در آنجا باشيم"

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30841

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رئيس کميسيون اطلاعات کنگره آمريکا: يک گروه خودسر متعلق به سيا به دولت بوش نفوذ کرده است، خسرو شميرانی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016