دوشنبه 2 مرداد 1385

موافقت اسرائيل با استقرار صلحبانان در مرز لبنان، بی بی سی

در حاليکه نبرد زمينی در جنوب لبنان شدت گرفته، اسرائيل با استقرار مشروط نيروهای بين المللی در مرز لبنان موافقت کرده و ايالات متحده خواستار برقراری فوری آتش بس شده است.

از ساعات اوليه بامداد روز دوشنبه، ۲۴ ژوئيه، واحدهای نيروی زمينی ارتش اسرائيل که روستای مارون الراس، واقع در جنوب لبنان را در تصرف خود دارند، پيشروی در داخل خاک لبنان را از سر گرفته اند و ظاهرا در نظر دارند يک شهرک مرزی را که از جمله محل های استقرار نفرات حزب الله است به تصرف خود در آورند.

همزمان، در آنچه که تغييری در موضع اسرائيل نسبت به جنگ لبنان توصيف شده، گزارش شد که امير پرتز، وزير دفاع اين کشور، گفته است که اسرائيل در صورت تحقق شرايطی، با استقرار نيروهای بين المللی پاسدار صلح در جنوب لبنان موافق است.

اظهارات وزير دفاع اسرائيل، که می تواند به منزله آمادگی برای توقف عمليات نظامی و خودداری از تکرار چنين عملياتی در آينده باشد، با موضعگيری قبلی اين کشور در مورد اعزام نيروهای بين المللی تفاوت دارد.

پيشتر، اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، زمان را برای اعزام چنين نيرويی مناسب ندانسته بود و عملا در صدد استفاده از زمان بيشتر برای ادامه عمليات نظامی عليه آنچه که مواضع حزب الله در لبنان می داند برآمده بود.

با اينهمه، آقای پرتز شرايط دشواری را برای استقرار نيروی بين المللی عنوان کرده که شامل پاکسازی جنوب لبنان از حزب الله و مشارکت کشورهای اروپايی و احتمالا اعضای پيمان اتلانتيک شمالی - ناتو - در چنين نيرويی است.

وزير دفاع اسرائيل، که پس از ديدار با وزير خارجه آلمان سخن می گفت، افزود که پس از آنکه اسرائيل موفق شد حزب الله را از جنوب لبنان اخراج کند، يک نيروی پاسدار صلح می تواند در اين منطقه مستقر شود.

وی گفت که بهتر است چنين نيرويی از سربازان با تجربه کشورهای عضو اتحاديه اروپا تشکيل شود و رهبری و فرماندهی آن را ناتو بر عهده داشته باشد.

اظهارات وزير دفاع اسرائيل در حالی انتشار می يابد که تلاش های ديپلماتيک برای يافتن راهی برای توقف جنگ در لبنان ادامه داشته است.

موضع آمريکا و 'ضرورت برقراری آتش بس'

جان بولتون، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، گفته است که کشور وی به دقت امکان اعزام يک نيروی بين المللی پاسدار صلح به لبنان را در دست بررسی دارد اما سپردن فرماندهی چنين نيرويی به سازمان ملل را رد کرده بود.

از سی سال قبل تا کنون يک نيروی پاسدار صلح سازمان ملل در مرز لبنان و اسرائيل مستقر بوده که عموما به دليل ناکارآيی در جلوگيری از بروز تنش بين دو کشور در معرض انتقاد قرار داشته است.

در ادامه تلاش های ديپلماتيک، بامداد روز دوشنبه، کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا از لزوم برقراری آتش بس در جنگ اسرائيل و لبنان سخن گفت.

خانم رايس که برای ديدار از اسرائيل و چند کشور ديگر خاورميانه عازم منطقه شده است، در عين حال تاکيد کرد که مهم است شرايط مناسب برای برقراری يک آتش بس با دوام فراهم آيد و گفت که اگر حزب الله همچنان قادر به حمله به اسرائيل باشد، استقرار آتش بس نتيجه ای در پی نخواهد داشت.

مقامات وزارت خارجه آمريکا گفته اند که کاندوليزا رايس در سفر منطقه ای خود اوضاع کلی خاورميانه را مورد بررسی قرار می دهد و با نخست وزير اسرائيل و رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی هم ملاقات خواهد داشت و سپس در اجلاس مشترک رهبران عرب و اروپايی در رم شرکت خواهد کرد.

قبل از عزيمت به سوی خاورميانه، خانم رايس در جلسه مذاکرات جورج بوش، رييس جمهوری، و سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان سعودی، در واشنگتن حضور داشت.

وزير خارجه سعودی از رييس جمهوری آمريکا خواسته است بر اسرائيل فشار آورد تا حملات خود به لبنان را متوقف کند اما به نظر نمی رسد که ايالات متحده با چنين اقدامی بدون قيد و شرط موافقت نکرده است.

گفته می شود که عربستان سعودی و مصر نيز به نوبه خود بر سوريه فشار می آورند تا از حمايت از حزب الله دست بردارد هرچند اين دو کشور از نفوذ لازم بر ايران، که از ديگر حاميان حزب الله است، برخوردار نيستند.

در عين حال، مقامات ايرانی همواره تاکيد داشته اند که حمايت آنان از حزب الله لبنان جنبه نظامی ندارد.

هشدار حزب الله

در همانحال، حزب الله لبنان هشدار داده است که عمليات نظامی اسرائيل در جنوب لبنان مانع از پرتاب موشک به سوی هدف هايی در داخل اسرائيل نخواهد شد.

سيد حسن نصرالله، دبيرکل جنبش حزب الله، در مصاحبه ای با روزنامه لبنانی السفير گفته است که اين گروه از امکانات لازم برای ادامه موشکباری به سوی اسرائيل برخوردار است.

دبيرکل حزب الله گفته است که حملات هوايی و توپخانه و عمليات نيروی زمينی اسرائيل در جنوب لبنان به نتايج سياسی مورد نظر دولت اسرائيل، که به گفته وی "توقف بمباران آبادی های صهيونيستی است" منجر نخواهد شد.

در اثر پرتاب موشک های حزب الله به سوی شهر حيفا در شمال اسرائيل در روز يکشنبه، دو غيرنظامی اسرائيلی کشته شدند.

همزمان، مقامات لبنانی گفته اند که حملات اسرائيل به نقاط مختلف در اين کشور در روز يکشنبه به کشته شدن دست کم هشت نفر منجر شده است.

از زمان آغاز حملات اسرائيل به لبنان، که در واکنش نسبت به گروگانگيری دو نظامی اسرائيلی توسط حزب الله لبنان در روز ۱۲ ژوئيه آغاز شد، تا کنون دست کم ۳۶۲ لبنانی، که بسياری از آنان افراد غيرنظامی بوده اند، و ۳۷ اسرائيلی، که حدود نيمی از آنان غيرنظامی بوده اند، جان خود را از دست داده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همزمان، از ادامه درگيری بين نفرات ارتش اسرائيل و چريک های حزب الله در جنوب لبنان خبر رسيده است.

بامداد روز دوشنبه راديو ارتش اسرائيل اعلام داشت که در درگيری دو طرف در نزديکی يک روستای لبنانی که روز شنبه به تصرف اسرائيل در آمده است دو چريک حزب الله توسط نيروهای اسرائيلی دستگير شدند.

در عمليات ديگری در جنوب لبنان، توپخانه ارتش اسرائيل همچنان به گلوله باران نقاطی که متعلق به حزب الله می داند ادامه داده و گزارش شده است که در اين حملات، يک اردوگاه آوارگان فلسطينی و يک خودرو حامل تعدادی از غيرنظاميانی که از منطقه می گريختند نيز مورد اصابت قرار گرفته است.

يک روزنامه نگار که گزارشی را در مورد وضعيت آوارگان جنگ تهيه می کرد از جمله کشته شدگان اين حادثه بوده است.





دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31068

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'موافقت اسرائيل با استقرار صلحبانان در مرز لبنان، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016