سه شنبه 3 مرداد 1385

سازمان ملل تاييد كرد كه ارتش اسرائيل وارد خاك لبنان شده است، ايرنا

سازمان‌ملل ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۵/۰۳‬

يك سخنگوي دبيركل سازمان ملل بطور رسمي تاييد كرد كه نيروهاي ارتش اسرائيل وارد خاك لبنان شده‌اند و درگيريهاي شديدي در درون مرزهاي لبنان در جريان است.

"مري اكابه" روز دوشنبه در مقر سازمان ملل در نيويورك به خبرنگاران گفت كه نيروهاي موقت سازمان ملل در لبنان گفته‌اند درگيري شديدي در ‪۲۴‬ ساعت گذشته ميان دو طرف در جريان بوده است.

اكابه افزود: سازمان ملل از كشورهاي مختلف تقاضا كرده است كه كمك‌هاي فوري در اختيار مردم لبنان قرار دهند.

ارتش رژيم اشغالگر اسرائيل پيش از اين در قالب حملات هوايي با بمب‌هاي فوق قدرتمند اهدايي آمريكا و موشكهاي هدايت‌شونده ، تقريبا تمامي تاسيسات زيربنايي لبنان را به يك ويرانه تبديل و بيش از ‪ ۵۰۰‬هزار لبناني را آواره كرده بود.

آمريكا با هرگونه آتش بس ميان اسرائيل با لبنان و فلسطين مخالف است و در هفته گذشته دو قطعنامه و بيانيه را كه از اسرائيل مي‌خواست به كشتار پايان دهد، وتو كرد.

يك مقام سازمان ملل پيش از اين در بازديد از لبنان، ميزان خرابي‌ها را وحشتناك و اسرائيل را ناقض قوانين انساني معرفي كرده بود.

اسرائيل به‌پشتوانه آمريكا در سازمان ملل، به تمامي اين اظهارات همانند قطعنامه‌هاي شوراي امنيت، اهميتي نمي‌دهد.

"يان اگلند" هماهنگ‌كننده امور بشردوستانه سازمان ملل در جريان سفر به لبنان ، تبديل اين كشور به يك ويرانه براثر حملات اسرائيل را شديدا محكوم كرد.

اگلند روز دوشنبه راهي اسرائيل شد.

اما همزمان دولت لبنان روز دوشنبه بطور رسمي از سازمان ملل خواست تا مدت ماموريت نيروهايش در لبنان را شش ماه ديگر تمديد كند.

"كوفي عنان" دبيركل سازمان ملل توصيه كرده كه اين نيروها يك ماه ديگر در لبنان بمانند تا تمامي گزينه‌ها بررسي شود.

همچنين دبيركل سازمان ملل روزدوشنبه در حكمي "سرژ برامرتز" را در مقام خود به‌عنوان رييس كميسيون تحقيق درباره قتل "رفيق حريري" نخست وزير اسبق لبنان، ابقا كرد.

حريري بهمن ماه ‪ ۸۳‬در بيروت به قتل رسيد.

با وجود تداوم حملات مرگبار اسرائيل به لبنان و فلسطين، سازمان ملل روز دوشنبه را نيز همچون دو هفته گذشته بدون هيچ اقدام عملي سپري كرد.

بسياري انتظار داشتند همانطور كه "ژان مارك دولا سابليه" سفير فرانسه در سازمان ملل و رييس دوره‌اي شوراي امنيت بيست و هشتم تيرماه اعلام كرده بود، قطعنامه‌اي در خصوص لبنان مورد بحث و بررسي قرار گيرد اما ظاهرا اين قطعنامه نيز مسكوت گذاشته شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به‌نظر مي‌رسد كه اكنون برخي به‌دنبال نتايج نشست رم هستند كه "كاندوليزا رايس" و شماري از كشورهاي خاص عربي، در آن شركت دارند.

تركيب شركت‌كنندگان در اين نشست نيز عملا به‌گونه‌اي است كه بعيد است نكته‌اي به نفع مردم لبنان و فلسطين از آن بيرون آيد.

آمريكا كه قبلا صراحتا اعلام كرده قاطعانه در كنار اسرائيل است و به اين ترتيب به‌طور طبيعي ديگر نمي‌توان از آن كشور انتظار داشت به عنوان يك ناظر بي‌طرف، به حل و فصل موضوع بپردازد.

اظهارات مقامهاي آمريكايي در روزهاي اخير در طرفداري از اسرائيل به گونه‌اي بوده كه ناظران بي‌طرف اكنون معتقدند رايس به‌عنوان نماينده اسرائيل و نه نماينده دولت آمريكا در نشست رم شركت كرده است.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31105

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سازمان ملل تاييد كرد كه ارتش اسرائيل وارد خاك لبنان شده است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016