پنجشنبه 5 مرداد 1385

تشديد جنگ لبنان و تلفات سنگين اسرائيل، بی بی سی

ارتش اسرائيل همزمان با تشديد حملات در لبنان متحمل تلفاتی سنگين شده و با شکست تلاش برای برقراری آتش بس، استراليا صلحبانان خود را از لبنان خارج کرده است.

از بامداد روز پنجشنبه، ۲۷ ژوئيه، ارتش اسرائيل حملات هوايی و توپخانه خود به نقاط مختلف لبنان را شدت بخشيد و از جمله يک پايگاه ارتش لبنان در شمال بيروت، يک کاروان کاميون های حامل اقلام امدادی و يک ساختمان متعلق به يکی از رهبران حزب الله در شهر صور را هدف قرار داده است.

در همانحال، نيروی زمينی اسرائيل همچنان با نفرات مسلح حزب الله در نزديکی مرز دو کشور درگير است و متحمل سنگين ترين تلفات يک روزه در خلال عمليات اخير شده است.

به گفته منابع ارتش اسرائيل، در حمله غافلگيرانه چريک های حزب الله به يک واحد ارتش اسرائيل در نزديکی شهر بنت جبيل، هفت سرباز اسرائيلی کشته شدند و يک سرباز ديگر نيز در عمليات کمک به محاصره شدگان جان خود را از دست داد.

ارتش اسرائيل شهر بنت جبيل را از مراکز اصلی چريک های حزب الله و يکی از محل های پرتاب موشک به سوی اين کشور توصيف کرده و می کوشد اين شهر را به طور کامل به تصرف خود در آورد.

به گفته خبرنگاران، مقاومت نفرات حزب الله در برابر واحدهای اسرائيلی شديدتر از آن بوده است که فرماندهان اسرائيلی پيش بينی می کرده اند.

همچنين، يک واحد نظامی اسرائيل در نزديکی مارون الراس، که روز شنبه به تصرف ارتش اسرائيل در آمد، هدف حمله قرار گرفت و يک سرباز اسرائيلی کشته شد.

در مورد تلفات جنگ لبنان، که در پی اقدام حزب الله در گروگانگيری دو نظامی اسرائيلی آغاز شد، آماری که انتشار يافته حاکی از آن است که تا کنون دست کم ۳۰۵ لبنانی، که اکثر آنان غيرنظامی بوده اند، کشته شده اند اما از تلفات نفرات حزب الله گزارشی در دست نيست.

در اين جنگ، ۵۱ نظامی و غيرنظامی اسرائيلی نيز در برخورد با حزب الله و موشک پرانی اين گروه به شهرهای اسرائيل جان خود را از دست داده اند.

ناکامی در استقرار آتش بس

از قول يکی از فرماندهان نظامی اسرائيل گزارش شده است که انتظار می رود عمليات نظامی در لبنان تا چند هفته ديگر ادامه داشته باشد.

دولت اسرائيل برای پذيرفتن آتش بس شرايطی شامل خروج حزب الله از جنوب لبنان و استقرار ارتش ملی لبنان در اين منطقه، خلع سلاح حزب الله، تحويل بدون قيد وشرط نظاميان اسير اسرائيلی و سپس اعزام واحدهای بين المللی را مطرح کرده و گفته است آتش بس همراه با بازگشت به شرايط قبل از جنگ کنونی و ادامه حضور چريک های حزب الله را قبول نمی کند.

برخی از ناظران گفته اند که اسرائيل از فرصتی که گروگانگيری دو نظامی اين کشور ايجاد کرده بهره برداری می کند و در نظر دارد با تعلل در قبول آتش بس، هدف های بلند مدت خود در جنوب لبنان به خصوص حذف تهديد ناشی از حضور چريک های حزب الله در اين منطقه را تحقق بخشد.

حزب الله لبنان خروج از جنوب اين کشور را مردود دانسته و در برابر تحويل دو نظامی اسرائيلی که به گروگان گرفته، خواستار آزادی افراد زندانی خود در اسرائيل شده است.

روز چهارشنبه، ۲۶ ژوئيه، اجلاس بين المللی بررسی وضعيت لبنان که با حضور چند کشور اروپايی و عرب، آمريکا، روسيه و کانادا و همچنين سازمان ملل در رم تشکيل شده بود نتوانست در مورد اقدامی عملی برای برقراری آتش بس به نتيجه برسد.

کشورهای عرب، تعدادی از کشورهای اروپايی و سازمان ملل خواستار برقراری فوری آتش بس شده اند اما ايالات متحده و بريتانيا از موضع اسرائيل حمايت کرده و برقراری آتش بس را به تحولاتی در شرايط قبل از جنگ اخير مشروط کرده اند.

اجلاس رم با صدور بيانيه ای از "ضرورت مبرم" برقراری آتش بس سخن گفته اما در همانحال، موضع ايالات متحده را نيز منعکس کرده و افزوده است که اين آتش بس بايد "با دوام، دايمی و پايدار" باشد.

اين بيانيه اقدامات همچنين خواستار اقدامات بين المللی برای کمک به جنگ زدگان لبنان شده است.

خروج ناظران استراليايی

در تحولی ديگر، دولت استراليا اعلام داشته است که به ماموريت صلح بانی نظاميان استراليايی عضو واحد ناظران صلح سازمان ملل در لبنان خاتمه می دهد.

اين تصميم پس از آن گرفته شد که چهار صلح بان سازمان ملل در اثر حمله هوايی روز سه شنبه اسرائيل به پاسگاه آنان در جنوب لبنان کشته شدند.

برندان نلسون، وزير دفاع استراليا، گفته است که دوازده صلح بان استراليايی از منطقه جنگی خارج می شوند و به بيروت انتقال می يابند.

الکساندر داونينگ، وزير خارجه استراليا، گفته است که قبل از اعزام نفرات سازمان ملل به جنوب لبنان لازم است توافق صلح با مشارکت اسرائيل و گروه حزب الله به دست آيد.

وی گفته است که در غير اينصورت، استقرار صلح بانان در نزديکی مرز دو کشور به منزله فرستادن آنان به ماموريتی انتحاری است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در پی حمله اسرائيل به پاسگاه صلح بانی سازمان ملل، شورای امنيت برای رسيدگی به شکايت لبنان در اين مورد تشکيل جلسه داد اما پس از چندين ساعت مذاکره، اعضای شورا نتوانستند در مورد متن بيانيه ای در اين زمينه به توافق برسند.

واحد صلح بانی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۸ و پس از خروج نظامی اسرائيل از جنوب لبنان در اين منطقه مستقر شد و قرار بود تا تحکيم اقتدار نظامی دولت مرکزی در اين منطقه، به ماموريت خود ادامه دهد اما به دليل ناکارآيی در حفظ صلح در مرز دو کشور مورد انتقاد بوده است.

حضور صلح بانان مانع از عمليات نظامی اسرائيل عليه لبنان و فعاليت گروه های مختلف مسلح در مرز دو کشور نشده است و از جمله در سال ۱۹۸۲، ارتش اسرائيل با عبور از پاسگاه های صلح بانی مناطقی از لبنان را به تصرف خود در آورد.





دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31151

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تشديد جنگ لبنان و تلفات سنگين اسرائيل، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016