چهارشنبه 4 مرداد 1385

آغاز به کار اجلاس بين المللی لبنان در رم، بی بی سی

اجلاس بين المللی لبنان کار خود را آغاز کرده و در تحولاتی ديگر، ايران حضور دبيرکل حزب الله در سفارت اين کشور را تکذيب کرده، نخستين کاروان کمک های بشردوستانه سازمان ملل برای جنگ زدگان لبنان ارسال شده و نخست وزير اسرائيل کشته شدن ناظران سازمان ملل را تاسف آور خوانده است.

روز چهارشنبه، ۲۶ ژوئيه، همايش نمايندگان پانزده کشور اروپايی و عرب، ايالات متحده، روسيه، کانادا و ترکيه و سازمان ملل متحد برای بررسی شرايط لبنان در رم، پايتخت ايتاليا، با سخنان رومانو پرودی، نخست وزير ايتاليا، کار خود را آغاز کرد اما از دو کشور ايران و سوريه، که دارای روابط نزديکی با حزب الله هستند برای شرکت در اين اجلاس دعوت به عمل نيامده است.

برنامه برگزاری اين همايش از قبل و به منظور بررسی راه های کمک به رشد اقتصادی و تحکيم دموکراسی در اين کشور تدوين شده بود اما با توجه به تحولات جديد منطقه، انتظار می رود راه های متوقف کردن جنگ محور اصلی مذاکرات را تشکيل دهد.

در پی گروگانگيری دو نظامی اسرائيلی توسط جنبش حزب الله در روز ۱۲ ژوئيه، ارتش اسرائيل نقاط مختلف لبنان، به خصوص جنوب اين کشور و مناطق جنوبی بيروت، پايتخت را که حوزه نفوذ حزب الله است، هدف حملات هوايی و توپخانه قرار داد.

خبرنگار بی بی سی در رم می گويد که انتظار می رود اجلاس رم به جای ايجاد وحدت نظر بين شرکت کنندگان، به محلی برای آشکار شدن اختلاف نظر آنها تبديل شود.

دولت لبنان، کشورهای عرب و تعدادی از کشورهای غربی خواستار برقراری فوری آتش بس و سپس مذاکره برای رفع ريشه های اين بحران بوده اند اما ايالات متحده و بريتانيا از موضع اسرائيل حمايت کرده اند که بازگشت به شرايط قبل از جنگ کنونی، به خصوص حضور حزب الله در جنوب لبنان را قابل قبول ندانسته است.

در اجلاس رم، کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل، از طرف های درگير در جنگ لبنان خواست تا فورا به عمليات نظامی خاتمه دهند، اسرائيل بمباران، محاصره بندرها و عمليات زمينی را متوقف کند و حزب الله نيز از هدف قرار دادن عمدی مکان های غيرنظامی اسرائيل خودداری ورزد.

آغاز کمکهای بشردوستانه

نخست وزير ايتاليا در سخنرانی افتتاحيه خود در اجلاس رم گفت که اولويت اصلی در حال حاضر استقرار آتس بس و فراهم کردن زمينه توزيع کمک های بشردوستانه است و وزير خارجه اين کشور نيز خواستار برگزاری هرچه زودتر کنفرانسی برای برنامه ريزی اعطای کمک های بين المللی برای بازسازی لبنان شد.

حملات اسرائيل به لبنان علاوه بر کشته شدن حدود چهارصد نفر که اکثرا افراد غيرنظامی بوده اند و ويرانی زيرساخت های اقتصادی اين کشور، به آواره شدن صدها هزار نفر ديگر منجر شده است.

شرکت کنندگان در اجلاس رم مساله ارسال کمک های بشردوستانه برای جنگ زدگان لبنان را نيز در دستور کار خود قرار داده اند.

روز سه شنبه، ۲۵ ژوئيه، ايالات متحده اعلام کرد که در صدد است دالان امنی را برای انتقال و توزيع کمک های بشردوستانه ايجاد کند و اسرائيل نيز آمادگی خود را در اين زمينه ابراز داشت.

به گزارش سازمان ملل متحد، بامداد روز چهارشنبه، نخستين کاروان حامل محموله کمک های بشردوستانه اين سازمان بندر بيروت را، که در محاصره نيروی دريايی اسرائيل است، به مقصد جنوب لبنان ترک کرد.

اين کاروان از ده کاميون حامل حدود نود تن مواد غذايی و دارو تشکيل يافته است که برای تامين نياز غذايی پنجاه هزار نفر به مدت سه ماه کافی خواهد بود.

به گفته خبرنگار بی بی سی در بيروت، اين کاروان در اجرای ماموريتی مخاطره آميز به مقصد بندر صور در جنوب لبنان حرکت کرده و برنامه ريزی برای اين ماموريت با همکاری تعدادی از سازمان های امدادرسانی، ارتش اسرائيل و حزب الله صورت گرفته است.

ابراز تاسف اسرائيل

درهمانحال، اسرائيل از کشته شدن تعدادی از ناظران صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان ابراز تاسف کرده است.

روز سه شنبه گزارش شد که هواپيماهای اسرائيلی يک پاسگاه متعلق به صلح بانان سازمان ملل در جنوب لبنان را بمباران کرده اند و در اثر آن، چهار تن از صلح بانان کشته شده اند.

اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، ضمن پوزش خواهی از وقوع اين حادثه گفته است که در گفتگو با کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل، وعده داده است که تحقيقات کاملی در اين مورد صورت خواهد گرفت.

در عين حال، وی گفت که نمی تواند درک کند به چه دليل آقای عنان به اين نتيجه رسيده که ممکن است اين حمله عمدی بوده باشد.

مقامات سازمان ملل گفته اند که پاسگاه صلح بانان با نشان سازمان ملل به طور کاملا آشکار مشخص شده بود و بمباران هوايی پس از چهارده مورد شليک توپخانه اسرائيل به سوی اين پاسگاه صورت گرفت.

به گفته آنان، فرماندهی نيروهای سازمان ملل در جنوب لبنان چندين بار از ارتش اسرائيل خواسته بود آتشباری به سوی اين پاسگاه متوقف شود.

وزير خارجه لبنان نيز اين حمله را وحشيانه و عمدی توصيف کرده و خواستار محکوميت اقدام اسرائيل توسط مجامع بين المللی شده است.

يکی از ناظران سازمان ملل، که در اين حمله کشته شد، از شهروندان چين بوده و دولت اين کشور با احضار سفير اسرائيل، از دولت اسرائيل خواست از بازماندگان فرد مقتول عذرخواهی کند.

ظاهرا ساير کشته شدگان شهروندان فنلاند، اتريش و کانادا بوده اند و انتظار می رود اين حادثه بر واکنش بين المللی نسبت به بحران کنونی در لبنان تاثيری عميق داشته باشد.

از حدود سی سال پيش تا کنون، صلح بانان سازمان ملل برای نظارت بر شرايط مرز لبنان و اسرائيل در اين منطقه حضور داشته اند اما به دليل عدم کارآيی در جلوگيری از بروز بحران های مرزی، با انتقاد مواجه بوده اند.

'نصرالله در سفارت ايران نيست'

در خبری ديگر در مورد بحران لبنان، وزارت خارجه ايران گزارش های مربوط به حضور سيد حسن نصرالله، دبيرکل جنبش حزب الله لبنان در سفارت جمهوری اسلامی در بيروت را به شدت تکذيب کرده است.

روز چهارشنبه، ۲۶ ژوئيه، حميد رضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه ايران، ضمن رد آنچه که ادعای رژيم صهيونيستی در مورد اقامت دبيرکل حزب الله در سفارت جمهوری اسلامی می خواند، اسرائيل را به دروغ پراکنی و اظهارات بی پايه و اساس متهم کرد.

وی گفت "رژيم صهيونيستی برای برون رفت از مهلکه ای که برای خود ايجاد کرده است چاره ای جز توقف جنايت ها و گردن نهادن به موازين بين المللی و خواست مشروع مردم لبنان ندارد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای آصفی همچنين گزارش های مربوط به اظهارات سفير ايران در لنبان که در آنها به نقل از وی گفته شده بود جمهوری اسلامی در صورت حمله اسرائيل به سوريه، دست به اقدام عملی خواهد زد را رد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ايران گفت که اظهارات سفير دقيق منتقل نشده و افزود آنچه سفير گفته اين بوده که "چنانچه سوريه مورد هجوم قرار گيرد، ايران با استفاده از تمام ظرفيت های خود به حمايت ديپلماتيک، انسانی و معنوی از اين کشور می پردازد."

وی در مورد گزارش های مربوط به تمايل تعدادی از نمايندگان مجلس ايران به سفر به لبنان گفت که اين موضوع با طرف های لبنانی در دست پيگيری است.





دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31139

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آغاز به کار اجلاس بين المللی لبنان در رم، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016