شنبه 8 مهر 1385

"سژولن رويال" سوسياليست رسما به رقابت‌های انتخابات رياست جمهوری فرانسه وارد شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


سژولن رويال با اعلام اين نکته که وی نامزد حزب سوسياليست فرانسه است، رسما وارد رقابت‌های انتخابات آتی رياست جمهوری اين کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، رويال ۵۳ ساله که در نظرسنجی‌ها ميان کانديداهای چپ گرا پيشتاز است، توانست در نشست سوسياليست‌ها در جنوب کشور حمايت‌های قاطعی بدست آورد.

وی در ميان جمع حاميانش گفت: من به خاطر فرانسه اين ماموريت را پذيرفتم و با وجودی که مصمم به حفظ خانواده‌ام هستم، خود را به عنوان نامزد سوسياليست‌ها کانديدا کردم و به قضاوت مردم فرانسه اميد بسته‌ام، به اعتماد آن‌ها در انتخابات آوريل ۲۰۰۷.

وی افزود: ايجاد تغييرات عميق که به آنها دل بسته‌ايم به مردم اين اطمينان را می‌دهد که عملکرد کشور خوب است و اين وظيفه‌ای است که بر دوش ما است.

رويال قول داد که کشور را احيا کند و هيچ فرصتی را در قبال راست‌گرايان از دست نخواهد داد.

رويال که رياست شورای منطقه‌ای Poitou - charentes را برعهده دارد و از وزرای سابق کشور است در نظرسنجی‌های اخير با کسب ۵۴ درصد رای اعتماد حزب سوسياليست توانست جايگاهش را مستحکم‌تر کند.

حزب سوسياليست به رهبری فرانسيسکو هولاند پدر چهار فرزند وی، ۱۶ نوامبر پس از ۲۰۰ هزار رای اعضای حزب به وی، کانديداتوری رويال را برای انتخابات رياست جمهوری تاييد کرد.

اصلی‌ترين رقبای رويال در ميان سوسياليست‌ها دومينيک استروکان ، وزير سابق دارايی و لورن فابيو، ‌نخست وزير سابق هستند.

جک لان، وزير سابق فرهنگ نيز از ديگر نامزدها است. اين در حالی است که ليونل ژوسپن، نخست وزير سابق و نامزد ناموفق انتخابات رياست جمهوری سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۲ از نامزدی مجدد انصراف داد.

نامزد سوسياليست‌ها هدايت رقابت‌های چپ گرايان را برای کسب کرسی رياست جمهوری برای اولين بار پس از دوران رياست جمهوری فرانسوا ميتران درسال ۱۹۹۵ برعهده خواهد داشت. اگر رويال پيروز شود، وی اولين زن رييس‌جمهور در تاريخ فرانسه خواهد بود.

براساس نظرسنجی‌ها، رويال در حال حاضر در بهترين موقعيت برای شکست نيکولا سارکوزی، وزير کشور که از نامزدهای حتمی حزب حاکم راست ميانه است، قرار دارد.

ژاک شيراک، رييس‌جمهور ۷۳ ساله که از سال ۱۹۹۵ بر مسند قدرت است، حاضر به حضور در رقابت‌ها برای سومين دوره نشده است.

رويال با نگرش نوين خلاف سنت به سياست که در ميان رای‌دهندگان از حمايت بالايی برخوردار شده،‌ در کمتر از يک سال گذشته در عرصه‌ی سياسی فرانسه ظاهر شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ناظران فرانسوی موفقيت وی را به اين تفکر گسترده که وی خارج از دايره‌ی متعارف سياسی حرکت می‌کند، مربوط دانسته‌اند.

وی در سال ۱۹۵۳ در سنگال به دنيا آمد و يکی از هشت فرزند يک افسر نظامی بوده است. وی پس از دوران دانشگاه وارد مدرسه‌ی دولتی ملی (ENA) شده و از همکلاسی‌های دومينيک دوويلپن بود.

رويال در سال ۱۹۸۸ به عنوان مشاور ميتران وارد پارلمان شد و به عنوان وزير محيط زيست و وزير آموزش در دوران ژوسپن خدمت کرد.

ژوسپن با علام اين نکته که در رقابت‌ها حضور نخواهد يافت، تاکيد کرد که از رويال نيز حمايت نمی‌کند زيرا با شيوه‌های وی موافق نيست.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31597

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"سژولن رويال" سوسياليست رسما به رقابت‌های انتخابات رياست جمهوری فرانسه وارد شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016