پنجشنبه 11 آبان 1385

انصراف گواتمالا و ونزوئلا، پاناما عضو غيردايم شورای امنيت می‌شود، ايرنا

سازمان ملل، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۰۸/۱۱‬

تنها ساعاتی پس از آنکه اعلام شد، مجمع عمومی سازمان ملل به درخواست وزيران خارجه ونزوئلا و گواتمالا رای‌گيری درباره آخرين کرسی غيردايم شورای امنيت را به سه‌شنبه آتی موکول کرده، "ديه گو کوردووز" سفير اکوادور در اين سازمان خبر داد که هر دو کشور به نفع پاناما از دور رای‌گيری ها کنار رفته‌اند.

‪ ۴۷‬دور رای‌گيری در مجمع عمومی سازمان ملل برای تعيين پنجمين عضو غير دايم شورای امنيت، روز سه شنبه بدون نتيجه پايان يافته بود و اعضا وعده داده بودند عصر چهارشنبه به وقت نيويورک، دور جديد رای‌گيری‌های زنجيره‌ای خود را پی بگيرند.

رقابت بر سر يک کرسی غيردايم شورای امنيت ميان ونزوئلا و گواتمالا از بيست و چهارم مهرماه آغاز شد. دخالت آشکار آمريکا در اين انتخابات برای ممانعت از ورود ونزوئلا به جمع اعضای شورا، راه رسيدن به هرگونه توافقی را عملا سد کرده بود.

هر نامزد برای کسب کرسی غيردايم شورای امنيت بايد ‪ ۱۲۴‬رای کسب کند اما ونزوئلا و گواتمالا در جريان زنجيره‌ای از انتخابات، نتوانسته بودند اين حد نصاب را بدست آورند.

شورای امنيت پنج عضو دايم و ‪ ۱۰‬عضو غير دايم دارد که برای يک دوره دوساله توسط مجمع عمومی برگزيده می‌شوند. هر ساله برای تعيين پنج عضو شورا رای‌گيری می‌شود.

در انتخابات امسال چهار عضو از پنج عضو غيردايم شورا در همان دور نخست که ‪ ۲۴‬مهرماه برگزار شد، انتخاب شدند اما رقابت برای کسب تنها کرسی آمريکای لاتين به دورهای بعدی کشيده شد.

آسيا، آفريقا، اروپای غربی و آمريکای لاتين طبق سهميه‌های خود در اين انتخابات، نامزد معرفی کرده بودند.

در جريان آن انتخابات، آفريقای جنوبی با ‪ ۱۸۶‬رای، اندونزی با ‪ ۱۵۸‬رای بلژيک با ‪ ۱۸۰‬رای و ايتاليا با ‪ ۱۸۶‬رای موفق شدند، حدنصاب آرا را کسب کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در آخرين و چهل و هفتمين دور رای‌گيری که عصر سه شنبه به وقت محلی برگزار شد، گواتمالا ‪ ۱۰۱‬رای و ونزوئلا ‪ ۷۸‬رای را از آن خود کردند اما هيچيک نتوانستند ‪ ۱۲۴‬رای لازم يا همان دوسوم آراء را به دست آورند.

واشنگتن بين سالهای ‪ ۱۹۷۹‬تا ‪ ۱۹۸۰‬نيز انتخابات در مجمع عمومی را برای تعيين نماينده آمريکای لاتين در شورای امنيت به بن بست کشانده بود.

در آن سالها پس از ‪ ۱۵۵‬بار رای‌گيری طی يک دوره سه ماهه بين کلمبيا و کوبا، سرانجام هر دو کشور از دور رای گيريها کنار رفتند تا به اين ترتيب مکزيک بتواند به شورای امنيت راه يابد.

هم اکنون تانزانيا، آرژانتين، کنگو، دانمارک، غنا، يونان، ژاپن، پرو، قطر و اسلواکی در حال حاضر ‪ ۱۰‬عضو غيردايم شورای امنيت هستند.

به اين ترتيب تانزانيا، دانمارک، يونان، ژاپن و آرژانتين از اول ژانويه ‪ ۲۰۰۷‬ميلادی (‪۱۱‬دی ماه امسال) جای خود را به اعضای جديد می‌دهند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31917

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انصراف گواتمالا و ونزوئلا، پاناما عضو غيردايم شورای امنيت می‌شود، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016