دوشنبه 8 مهر 1387

سوريه: اسلامگرايان تندرو عامل بمبگذاری در سوريه بودند، بی بی سی

منابع رسمی سوريه انفجار اخير در پايتخت اين کشور را ناشی از عمليات انتحاری سازمان های اسلامگرای تندرو اعلام کرده اند.

روز دوشنبه، ۲۹ سپتامبر (۸ مهر) خبرگزاری دولتی سوريه - سانا - گزارش کرد که تحقيقات اوليه در مورد انفجار روز شنبه در دمشق، پايتخت، نشان می دهد که عامل بمب گذاری از "يکی از کشورهای عرب همسايه" برای اين عمليات وارد سوريه شده بود.

روز شنبه اين هفته، انفجار شديدی در نزديک يک پست بازرسی در چهار راه حضرت زينت، در مسير فرودگاه دمشق، روی داد که در اثر آن، هفده نفر کشته و چهارده تن ديگر زخمی شدند.

مقامات سوری گفته اند که تمام اين افراد غيرنظامی بوده اند.

به نقل از وزير کشور سوريه گزارش شده است که در اين حمله، يک اتومبيل حامل دويست کيلوگرم مواد منفجره به کار گرفته شد.

خبرگزاری دولتی سوريه، با انتشار جزئياتی که از بررسی بقايای اتومبيل حامل مواد منفجره به دست آمده، گفته است اين اطلاعات مشخص می کند که "يک تروريست انتحاری" رانندگی آن را برعهده داشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش سانا، تحقيقات انجام شده نشان می دهد که شخص بمب گذار با يکی از "سازمان های بنيادگرا" ارتباط داشته است که برخی از اعضای آن پيشتر بازداشت شدند.

اين خبرگزاری در مورد هويت شخص بمب گذار، سازمان بنيادگرای مورد اشاره و کشور عربی همسايه که اين فرد از آن عازم دمشق شده بود اطلاعاتی را انتشار نداده است.

سوريه در مجاورت سه کشور عرب عراق، لبنان و اردن قرار دارد و با ترکيه نيز هم مرز است.

شديدترين انفجار

انفجار روز سه شنبه در حالی گزارش شد که پس از يک وقفه هشت ساله، بين دولت سوريه و اسرائيل مذاکرات غيرمستقيم به منظور دستيابی به توافق صلح در جريان بوده و ترکيه نقش رابط بين دو کشور را برعهده داشته است.

حمله انتحاری روز شنبه اين هفته شديدترين انفجار سال های اخير در اين کشور توصيف شده است هرچند ماموران امنيتی دولت سوريه معمولا اوضاع اين کشور را از نزديک زير نظر دارند.

با اينهمه، در ماه فوريه سال جاری عماد مغنيه، يکی از فرماندهان ارشد گروه حزب الله لبنان، که اسرائيل او را به يک رشته "عمليات تروريستی" متهم می کرد، در اثر انفجاری در دمشق جان خود را از دست داد.

رهبران حزب الله لبنان سازمان های امنيتی اسرائيل را به دست داشتن در ترور عماد مغنيه متهم ساختند اما دولت اسرائيل اين اتهام را رد کرد.

همچنين، در ماه اوت سال جاری ژنرال محمد سليمان، که به گفته برخی رسانه ها رابط بين سوريه و گروه حزب الله لبنان بود، به ضرب گلوله از پای درآمد.

ايالات متحده دولت سوريه را در شمار دولت های حامی تروريسم قرار داده و تحريم هايی را عليه اين کشور به اجرا گذاشته است.

آمريکا همچنين مقامات سوری را متهم کرده است که برای جلوگيری از عبور اسلامگرايان تندرو از مرز اين کشور برای پيوستن به گروه های شورشی عراق اقدامات کافی به عمل نياورده اند.

در حاليکه خبرگزاری دولتی سوريه گروه های بنيادگرای اسلامی را عامل حمله انتحاری روز شنبه گزارش کرده است، يک مقام ايرانی تلويحا مخالفان روابط سوريه و ايران را مسئول اين حمله دانسته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - احمد موسوی، سفير جمهوری اسلامی در دمشق، گفته است که سوريه به دليل " حمايت از مقاومت لبنان و فلسطنی، تاکيد بر استرداد بی قيد و شرط بلندی های جولان، و دوستی با جمهوری اسلامی و حمايت از پرونده هسته ای ايران" تحت فشار شديد آمريکا و اسرائيل قرار دارد و افزوده است که "انفجار ديروز، که دهها کشته و زخمی برجای گذاشت، در همين چارچوب قرار دارد."

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38496

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سوريه: اسلامگرايان تندرو عامل بمبگذاری در سوريه بودند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016