Monday, Jun 24, 2024

صفحه نخست » علیرضا زاکانی پای کلید حسن روحانی را به مناظره باز کرد

kelid.jpgبی بی سی - علیرضا زاکانی در نوبت پایانی خود با نشان‌ دادن کلیدی که نماد انتخاباتی حسن روحانی بود به کارنامه دولت او پرداخت و آن را ناتوان در عملی کردن وعده‌ها خواند.

او دوباره به اعضای فعال در ستاد آقای پزشکیان و همچنین ارجاعات متعدد او به قرآن و نهج‌البلاغه هم پرداخت.

آقای زاکانی در سه دقیقه وقت خود به ایرانیان داخل و خارج کشور پرداخت و وعده داد که مبارزه با تبعیض و فساد که خواست عمومی است، برطرف شود. او همچنین با اشاره به اقوام، از «دیوارکشی میان مردم» و مقابل هم قرار دادن ایرانیان و تجزیه و تقابل انتقاد کرد.


ایران وایر - چهارمین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی و با عنوان «ایران در جهان امروز»، ساعت ۲۰ دوشنبه ۴ خرداد آغاز شد.

مدت زمان برگزاری مناظره چهارم به دلیل فاصله کمی که با مناظره آخر دارد، کوتاه‌تر شده و از ساعت ۲۰ تا ۲۳ خواهد بود.

بر این اساس گزارش خبرگزاری مهر، مناظره امشب شامل دو بخش پرسش کارشناسان است و هر نامزد به جای ۴ دقیقه، ۵ دقیقه فرصت پاسخگویی خواهد داشت. همچنین فرصت کوتاه استراحت میان برنامه حذف شده است.

سوالاتی که از سوی کارشناسان صدا و سیما از کاندیداهای انتخابات پرسیده شده به این شرح است:

برنامه شما برای استفاده از فرصت ها و ظرفیت های روابط با چین و روسیه؟

برنامه شما برای تکرار موافقنامه تجاری ایران و اوراسیا چیست؟

برنامه شما برای تثبیت و تقویت دستاوردهای جبهه مقاومت چیست؟

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

قالیباف: در ستاد پزشکیان موضوعاتی مطرح می‌شود که باعث نگرانی است

محمد باقر قالیباف از برنامه‌های تبلیغاتی مسعود پزشکیان انتقاد کرد و او و مشاورانش را متهم کرد با جهت‌گیری خود باعث چنددستگی در میان مردم و گروه‌های درون حاکمیت می‌شوند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهارمین مناظره انتخاباتی گفت ما حتما مذاکره خواهیم کرد و حتما به توافقی بر اساس سیاست های کلان خواهیم رسید. وی افزود: هر توافقی در آن انتفاع اقتصادی داشته باشد را گام به گام و اقدام در برابر اقدام پیش می بریم.

او گفت در میتینگ های انتخاباتی آقای پزشکیان موضوعاتی مطرح می شود که باعث تنش در کشور خواهد شد.

قالیباف مدعی شد قانون اقدام راهبردی مانع رفع تحریم نیست بلکه رهبری تاکید کردند که این قانون، راهبرد کار ماست.

وی گفت: گر مشاور آقای پزشکیان می‌گوید قانون اقدام راهبردی مانع است؛ چطور می‌خواهد با وجود قانون کار کند؟ این‌ها دوباره مردم را به دهه نود برمی‌گرداند.

پزشکیان: نگذاشتند دولت روحانی برجام را به سرانجام برساند

مسعود پزشکیان درباره توافق برجام گفت عده‌ای که مخالف برجام بودند الان دنبال آن هستند که به سرانجام برسانند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهارمین مناظره انتخاباتی:گفت اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی، سیاسی و... را حل کنیم باید مردم را راضی نگه داریم.

پزشکیان در سخنانش سیاست ابراهیم رئیسی برای مصالحه با همسایگان و همچنین شرکت در مذاکرات احیای برجام را ستود.

نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان گفت اگر می‌خواهیم مشکل اقتصادی و ارتباطات بین‌المللی ایران حل شود، باید موضوع تحریم‌ها واف‌ای‌تی‌اف را حل کنیم.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز مانند قالیباف حامیان پزشکیان را مورد حمله قرار داد و گفت آن‌ها با یک چشم به دنیا نگاه می‌کنند. او گفت: هر وقت این جریان بر سر کار آمده سایه جنگ را داشتیم و حتی امنیت را می‌خواستند گدایی کنند.

اعتراف پورمحمدی به سرد بودن فضای انتخابات؛ حس و حالی دیده نمی‌شود

مصطفی پورمحمدی سخنانش را با ضرورت افزایش مشارکت مردم آغاز کرد و گفت نظرسنجی‌ها افزایشی را نشان نمی‌دهند و حس‌وحالی در فضای انتخاباتی دیده نمی‌شود. او انتخابات را «ناموس سیاسی» کشور خواند و به تلاش‌هایش درباره تسهیل تصویب قانون انتخابات که هنوز بلاتکلیف مانده، اشاره کرد.

پورمحمدی به رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مانند علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری از سوی شورای نگهبان پرداخت و گفت در این انتخابات افرادی مثل جهانگیری، لاریجانی و حسینی که در مجلس است، تایید نشدند. چه فرقی بین ما و آنها است؟ چرا ما باشیم و آنها نباشند؟

وی افزود دوستانی اینجا نشستند الان بگوییم برای مثال قالیباف نماینده کدام جریان سیاسی است به صورت مشخص او خودش است. حتی پزشکیان هم برنامه خود را دارد و حتی گفت که عده‌ای به من رو آوردند. تا اینها حل نشود این یخ جامعه و عدم تمایل به مشارکت حل نمی‌شود.

سعید جلیلی: صادرات صیفی‌جات ایران به روسیه بیشتر شده است

سعید جلیلی در سخنانش درباره سیاست خارجی گفت باید از اشتراکات با دیگر کشورها و همین طور از اختلاف دیگر کشورها با هم استفاده کرد. او گفت اختلاف روسیه با اروپا باعث رشد صادرات صیفی‌جات ایران به روسیه شده است.

سعید جلیلی گفت هر سفارتخانه‌ ایران باید به یک پایگاه ارزآوری تبدیل شود.

آقای جلیلی نمونه‌هایی از صادرات به کشورهای آمریکای لاتین را به عنوان سابقه خود در افزایش تجارت ایران بیان کرد.

پزشکیان: سیاست‌های مقام معظم رهبری را اجرا می‌کنم

مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌طلبان در اظهاراتش تاکید کرد که اصولگرای معتقد به اصلاحات است و برنامه او اجرای سیاست‌های علی خامنه‌ای است.

او گفت «از اول گفتم سیاست‌های مقام معظم رهبری را اجرا می‌کنم، حالا می‌توانم بگویم قبول ندارم؟»

پزشکیان این اظهارات را در پاسخ به قالیباف بیان کرد در ابتدای اظهاراتش در دور دوم بازهم پزشکیان را مخاطب قرار داد و گفت: هنوز متوجه نشدم جناب پزشکیان در این حوزه چه برنامه ای دارند، ستاد ایشان برای مذاکره چه پیشنهادی دارند و چگونه رفع تحریم را انجام می دهند با توجه به اینکه قانون راهبردی مجلس را مانع تحریم می دانند و سیاست های کلان را رسما گفتند قبول نداریم.

مسعود پزشکیان در انتقاد از اصولگرایان گفت: «از سفارت انگلستان بالا رفت و آنجا را بست؟ کی به سفارت عربستان رفت و آنجا را آتش زدند؟ اصلاح‌طلبان بودند؟»

آقای پزشکیان گفت: «همان آدم‌هایی که به آن سفارت‌ها رفتند الان پست‌های دولتی گرفتند.»

مجادله پورمحمدی و جلیلی درباره کرسنت و سازمان‌های مردم‌نهاد

مصطفی پورمحمدی در سخنانش به افشاگری درباره مخالفت سعید جلیلی با سازمان‌های مردم نهاد پرداخت و گفت: «ناچارم بگویم که وقتی وزیر کشور بودم، همین آقای جلیلی معاون من را خواست و درباره ساماندهی سازمان‌های مردم‌نهاد و ان‌جی‌او ها، او را بازخواست کرد و گفت می‌خواهید انقلاب مخملی و رنگی راه بیافتد؟»

او درباره اتهاماتی که به او درباره پرونده «کرسنت» از سوی رقبایش گفت: «یا آقای زنگنه (وزیر پیشین نفت) مجرم است یا آقایانی (طیف جلیلی) که جلوی این قرارداد را گرفتند. میلیاردها دلار منافع مملکت را از دست ما گرفت. سه سال است که آقای زنگنه تقاضای مناظره کرده و منتظر است. اما سیاست داخلی و گروکشی‌ها، سیاست خارجی ما را با این «استخوان لای زخم» ها متوقف کرده و موجل دلسردی مردم هم شده است.»

مطرح شدن نام بیژن زنگنه توسط کاندیداهای انتخاباتی با واکنش فوری این وزیر سابق نفت روبرو شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در دولت‌های محمد خاتمی و حسن روحانی گفت از آبان ۱۴۰۰ از جلیلی خواسته است با هم در خصوص قرارداد کرسنت مناظره کنند اما او از مناظره فرار می‌کند.

پای احمدی‌نژاد به مناظره باز شد

مصطفی پورمحمدی در بخش دوم مناظره چهارم انتخاباتی بار دیگر در ارتباط با پرونده کرسنت به سعید جلیلی تاخت و گفت: آن آقایان که ۲ بار احمدی نژاد خواست موضوع را حل کند هم فساد به دادگاه برود و هم این خسارت عظیم در ۱۸ سال گذشته به کشور وارد نشود؛ چرا جلویش را گرفتید؟ پاسخ بدهید. با شعار و اتهام زدن مشکل حل نمی شود.

وی در ادامه گفت: کسی به اسم زنگنه متهم است و می گویید خیانت کرده؛ او هم می گوید شما ده‌ها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کردید؛ از دادگاه تقاضا داریم زودتر رسیدگی کند. اما اینکه ملت بدانند چه خسارتی به ملت وارد شده و جزییاتش را بفهمند بد است؟ چرا فرار می کنید(از مناظره)؟

پورمحمدی خطاب به جلیلی گفت: شما که مسئول بودید چرا نتوانستید جلوی تصویب قطعنامه‌ها علیه ایران را بگیرید.

جلیلی هم بدون اشاره به نام آقای زنگنه در واکنش به اعلام درخواست مناظره از سوی آقای پورمحمدی گفت: «جای متهم در دادگاه است، نه تلویزیون. شما باید پاسخ بدهید که چرا بررسی پرونده کرسنت به سرانجام نرسید.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy