شنبه 4 خرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


تازه های سايت پندار

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> روغن فلافل توی باک تاکسی های غزه، رادیو فردا

وقتی حسن امين البنا، راننده تاکسی در غزه، با احتياط پايش را روی پدال گاز می فشارد، از اگزوز تاکسی زرد رنگش دود و بوی فلافل سوخته بيرون می زند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، محاصره نوار غزه توسط اسراييل و بروز بحران کمبود سوخت در اين منطقه، رانندگان تاکسی را مجبور کرده است باک اتومبيل هايشان را با روغن سوخته پر کنند. آنها روغن سوخته ای را که دستفروشان دور می ريزند را جمع می کنند.

حسن امين البنای ۴۰ ساله، در حالی که در ايستگاه مرکزی تاکسی غزه ايستاده است می گويد: «مثل رانندگی کردن با اتومبيل ديزل نيست، صبح ها هم طول می کشد تا ماشين راه بيفتد، می دانم اين برای اتومبيلم خوب نيست، اما من بايد فرزندانم غذا بخرم، چه کار می توانم بکنم؟»

اساس کار موتور های ديزل طوری است که علاوه بر گازوئيل، با روغن های سبک و روان هم کار می کند، اما با بازده کمتر و البته با خرابی و استحلاک بيشتر.

يک راننده تاکسی که مشغول مخلوط کردن روغن خوراکی سوخته با تربانتين (يک حلال روغنی) است می گويد: «پمپ بنزين های غزه هفته هاست تعطيل شده اند، اما کارتن های رنگی روغن سويا گاهی اوقات از مصر قاچاق می شود که تاکسی دارها آنها را می خرند و انبار می کنند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این راننده می گويد که آن ها روغن را پيش از ريختن داخل باک با تربانتين مخلوط می کنند، روغن سوخته برای موتور از روغن تازه بهتری است، بنابراين آنها گاهی از دستفروشانی که فلافل می فروشند، روغن سوخته می گيرند يا می خرند.

يحيی کرم، ۲۱ ساله، در حالی که کنار چند کارتن روغن ايستاده می گويد: «من دکه ام را هفته پيش برپا کردم، وقتی که ديدم راننده تاکسی ها به دنبال روغن سوخته می گردند دنبال این کار افتادم. الان هم تقريباً روزی ۷۰ شیشه روغن می فروشم، فکر مي کنم الان بيشتر تاکسی هايی که توی شهر حرکت می کنند، سوختشان را همين طور تهيه می کنند.»

اسراييل آشکارا، بعد از استيلای حماس بر نوار غزه در ماه ژوئن سال گذشته، رساندن سوخت به پمپ بنزنی های این منطقه پرجمعیت را قطع کرده است.

اما کمبود سوخت در غزه از زمانی اوج گرفت که اتحادیه سوخت رسانی فلسطینیان در اعتراض به محدودیت ها دست به اعتصاب زد و عملا باعث شد تا یک میلیون لیتر سوخت به منطقه نرسد.

نظارت اسراييل بر روغن خوراکی نسبت به سوخت خيلی کمتر است، اگرچه گروه های کمک رسان می گويند که ذخاير روغن خوراکی رو به کاهش است و البته قيمت ها هم افزايش يافته است.

سازمان های بين المللی اسراييل را به دليل محدود کردن نوارغزه محکوم کرده اند، اما اسراييل می گويد اين اقدامات را برای تحت کنترل قراردادن شببه نظاميان فلسطينی که به خاک اسراييل موشک پرتاب می کنند انجام می دهد.

بعضی راننده ها گازوئيل هايی را که از طريق تونل از مصر قاچاق می شود می خرند. اما هر ليتر از اين گازوئيل قاچاق حدود ۶ يورو قيمت دارد، يعنی سه برابر گران تر از قیمت گازوئیل دراسراييل.

بعضی رانندگان هم اتومبيل هايشان را با کپسول گاز راه می اندازند، اما اين سوخت هم ناياب است. بنابراين خيلی ها با الاغ و دوچرخه تردد می کنند.

کمبود سوخت حتی سيستم فاضلاب غره را هم فلج کرده است. چهارشنبه هفته گذشته، ژنراتور یک پمپ فاضلای به دليل تمام شدن سوختش از کار افتاد و فاضلاب در خيابان های شهر جاری شد.

احمد ال بلتاج فلافل فروشی که به تاکسی ها روغن می فروشد می گويد: «اتومبيل ها بوی آشپز خانه می دهند، انگار که يک فلافل دارد دنبالت می کند، هفته ديگر آنها توی باک هايشان آب می ريزند.»





Copyright: gooya.com 2016