جمعه 4 مرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


تازه های سايت پندار

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> تكنولوژي تلويزيون اينترنتي به تدريج فراگير مي‌شود، دنيای اقتصاد

جعبه جادو روي وب

ندا لهردي

گذر زمان تغيير را نشانه مي‌رود. خاطرات هم تغيير را تجربه مي‌كنند تا ديگر حرفي از جعبه‌هاي جادو هم به ميان نيايد.

جعبه‌هاي جادو زماني بهانه‌اي بودند براي گردهم آوردن اعضاي يك خانواده و فاميل. اين روزها اما گويا تكنولوژي امكان را در اختيار تك‌تك افراد قرار مي‌دهد كه بتوانند برنامه‌هايي مشترك را همزمان با تمام مخاطبان سرتاسر دنيا به تماشا بنشينند. در عصر تكنولوژي، گسترش هر روزه اينترنت و دسترسي به آن همه امور و امكانات مختلف را تحت‌تاثير خودشان قرار داده‌اند. تا جايي كه هر روز شاهد اتفاقات جديد و مهاجرت امكانات مختلف به فضاي مجازي وب هستيم.
در اين ميان اما مهاجرت، محبوب‌ترين ابزار تفريحي و ارتباطي به اين فضا، بيشتر مورد توجه قرار گرفته و مي‌تواند تاثيرگذارتر هم باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تلويزيون وقتي قرار باشد اينترنتي شود، مي‌تواند تمام دنيا را مخاطب قرار دهد.
تلويزيون اينترنتي چيست؟

تلويزيون اينترنتي يا اينترنت TV درواقع يك پروتكل تلويزيوني است كه از طريق اينترنت پخش و منتشر مي‌شود.

اين پروتكل به تماشاگرانش امكان انتخاب برنامه دلخواهشان را از ميان مرجعي از نمايش‌هاي تلويزيوني مي‌دهد. مدل‌هاي اوليه تلويزيون‌هاي اينترنتي اما تنها چند فيلم يا ويدئو انتخابي را در يك وب‌سايت محدود در اختيار كاربران قرار مي‌دادند.

اينترنت TV از طريق زيرساخت‌هاي فعلي موجود مانند اينترنت پرسرعت، ADSL، Wi-Fi، كابلي و ماهواره‌اي قابل انتقال و پخش شدن است.

به اين ترتيب توليدكنندگان مختلف محتواي الكترونيكي با استفاده از سرويس‌هاي مختلف مي‌توانند محصولات خود را ارائه كرده و به راه‌هاي جديد درآمدزايي دست پيدا كنند.

تلويزيون اينترنتي اما با نام‌هاي ديگري مانند تلويزيون روي دسك‌تاپ (TOD) و تلويزيون از طريق پروتكل اينترنتي (IPTV) هم در سرتاسر دنيا شناخته مي‌شود.
اين روزها اما معمولا دو روش براي استفاده از تلويزيون‌هاي اينترنتي به كار برده مي‌شود. روش اول كه رايج‌ترين متد هم هست، پخش برنامه‌هاي تلويزيوني با استفاده از شبكه‌هاي كامپيوتري P2P (شبكه‌هايي با محتوا و خدمات را از راه‌هاي مختلفي انتقال داده و كاربران را به يكديگر مرتبط مي‌كند) است. استفاده از اين روش در واقع مي‌تواند علاوه بر كيفيت مناسب انتقال اطلاعات، به صرفه‌جويي در هزينه‌هاي جانبي شركت‌هاي خدمات‌دهنده كمك هم بكند. روش دوم كه پوشش كمتري هم داشته و به اين دليل كمتر به كار برده مي‌شود، استفاده از يك وب‌سايت مستقل است. اين روش در حقيقت دليل محدوديت‌هاي كاربري‌ها در يك وب‌سايت چندان رايج و مورد توجه نيست.

تجارت پررونق آينده
بسياري از برنامه‌سازان تلويزيوني و توليدكنندگان محتوا به دنبال انتشار و پخش محتواي توليدي خود به صورت زنده و آنلاين از طريق تلويزيون‌هاي اينترنتي هستند تا به اين وسيله تعداد بازديدكنندگان و ميزان بازديد برنامه‌هايشان را افزايش دهند. اين به معني افزايش ميزان جذب تبليغات و البته درآمد حاصل از آن است كه مي‌تواند به حفظ سهم بازار اين توليدكنندگان تا حد چشمگيري كمك كند. تلويزيون اينترنتي در حقيقت به خاطر وجود راه‌هاي مختلف و ارزان دسترسي به آن و پوشش جهاني مي‌تواند مخاطبان بسيار گسترده‌اي از جوامع و فرهنگ‌هاي مختلف را به خودش جذب كند. به عبارت ديگر هر تماشاگر به وسيله يك ارتباط اينترنت بي‌سيم و استفاده از يك مدياپلير به روز و جديد مي‌تواند برنامه‌هاي زنده و جذاب تلويزيوني را از سراسر جهان به تماشا بنشيند. بسياري از پرتال‌هاي تلويزيون اينترنتي به راحتي در دسترس بوده و تماشاي برنامه‌هاي مختلف آنها به صورت رايگان انجام‌پذير است. اين در حالي است كه اغلب اين پرتال‌ها از طريق درآمد حاصل از تبليغات آنلاين خود حمايت شده و به اين دليل تنها براي اعضاي خود قابل استفاده هستند. با اين همه استفاده از سرويس‌هاي تلويزيون اينترنتي با كيفيت بالا مستلزم وجود كاربراني با امكان دسترسي مداوم به پهناي باند مناسب با قيمت‌هاي منطقي است. در حقيقت اين عوامل تاثير مستقيمي روي روند درآمدزايي پرتال‌هاي تلويزيون اينترنتي دارند. با تمام اينها تماشاي برنامه‌هاي تلويزيون از طريق فضاي مجازي وب به عقيده كارشناسان اين حوزه مي‌تواند تجارت پررونقي در آينده نه چندان دور باشد.
مشكلات پيش‌رو و تكنولوژي‌هاي جديد
اين روزها اما مهم‌ترين دغدغه تماشاگران برنامه‌هاي تلويزيوني، كيفيت و وضوح تصاويري است كه تماشا مي‌كنند.
اين موضوع در مورد تلويزيون‌هاي اينترنتي اما ارتباط مستقيم با ميزان ترافيك شبكه و البته امكان دسترسي به تكنولوژي‌هاي پيشرفته و جديد دارد.
به گفته كارشناسان در‌حال‌حاضر ترافيك شبكه اينترنت به 2اكزابايت مي‌رسد، در حالي كه پيش‌بيني مي‌شود تا چند سال آينده اين رقم تا 8اكزابايت هم افزايش پيدا كند.
البته اين مشكلات تنها مورد توجه شركت‌هاي خدمات‌دهنده معتبر و بزرگ و البته كاربران حرفه‌اي است.
در مقابل اما اين برنامه‌هاي تلويزيوني به راحتي و البته به شكل غيرقانوني توسط بعضي وب‌سايت‌ها ارائه مي‌شوند.اين برنامه‌هاي تلويزيوني كه به صورت غيرقانوني منتشر مي‌شوند، معمولا كيفيت و وضوح تصوير مناسبي نداشته و به اين دليل به امكانات و فضاي چنداني هم براي انتقال آنها نيازي نيست.
پروژه «P2P آينده» اما همان چيزي است كه مي‌تواند راه‌گشا باشد.
اين پروژه در‌حال‌حاضر در كشورهاي اروپايي مورد بررسي قرار گرفته است. تا جايي كه اتحاديه اروپا براي شكل‌گيري و اجراي اين پروژه چيزي در حدود 19ميليون يورو بودجه تعيين كرده است. اين پروژه قرار است تا چهار سال آينده به مرحله اجرا رسيده و شركتي به نام Swarm Player اولين عرضه‌كننده خدمات آن باشد. بزرگترين اپراتور مخابراتي انگلستان BT هم براي دسترسي شهروندان انگليسي به تلويزيون اينترنتي پرسرعت، سرمايه‌گذاري 5/1ميليارد يورويي انجام داده است تا اينترنت پرسرعت فيبر نوري را به بيش از 10ميليون خانه در انگلستان برساند. BT تصميم دارد به اين وسيله امكان دسترسي شهروندان انگليسي به تلويزيون اينترنتي را با سرعتي برابر حداقل 40مگابايت در هر ثانيه فراهم آورد.
تلويزيون اينترنتي در واقع يك موج بزرگ تكنولوژي است كه به زودي سرتاسر دنيا را در برمي‌گيرد.





Copyright: gooya.com 2016