سه شنبه 21 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> قطع درختان به بهانه مبارزه با خرافات، اعتماد

مونا قاسميان؛ با قطع دو درخت کهنسال در رضوانشهر گيلان که از سوي مردم و براساس پاره يي اعتقادات بر آن دخيل بسته مي شد، موج تازه يي از اعتراضات آغاز شد. اين در حالي است که طبق قانون با متخلفان قطع درختان کهنسال بدون مجوز، تحت هر عنواني برخورد مي شود. در هفته گذشته دو درخت کهنسال در منطقه رضوانشهر گيلان به دليل مبارزه با خرافه پرستي قطع شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين درختان که سال ها در برابر بلاياي طبيعي و حوادث ديگر مقاومت کرده بودند، به دليل دخيل بستن از سوي مردم، با دستور مديرکل اوقاف و امور خيريه استان گيلان قطع شدند. با وجود تاکيد دين اسلام بر حفظ ميراث طبيعي، مديرکل اوقاف و امور خيريه استان گيلان معتقد است مقدس شمردن و کرامت قائل شدن به درختان هيچ جايگاهي در فرهنگ ديني مسلمانان ندارد و بايد اين گونه افکار و خرافه پرستي ها و دخيل بستن و نذر و نياز با درختاني که به اصطلاح غلط، نظر کرده اند مبارزه کرد. هر چند امروزه مبارزه با خرافه پرستي اقدامي شايسته است ولي مطمئناً راه حل آن قطع درختان چندصدساله نيست.

يک منبع آگاه علت قطع اين درختان را ساخت وساز بنا در زمين هاي اوقاف عنوان کرد. مديرکل منابع طبيعي استان گيلان در پاسخ به اعتماد که چرا مجوز قطع اين درختان از طرف سازمان صادر شده است، گفت؛ در اواخر سال 84 سازمان اوقاف و امور خيريه براي قطع پنج درخت که مالکيت زمين هاي آن را برعهده داشت، مجوز گرفت. در همان سال، سه درخت از پنج درخت قطع شد و در هفته گذشته هم دو درخت ديگر که سال ها قبل مجوزش صادر شده بود، قطع شد. رسول محمدي در پاسخ به اينکه آيا از طرف سازمان مجوزي براي قطع درختان ديگر صادر شده است، گفت؛ از طرف سازمان اوقاف براي گرفتن مجوز قطع باقي درختان با ما تماس گرفته شد که درآمد آن هم صرف امور خيريه شود، که سازمان هم مخالفت خود را با آن اعلام کرد.

وي با تاکيد بر حفظ درختان کهنسال تاکيد کرد؛ مردم محلي براي اين درختان احترام قائلند و بهتر است سازمان اوقاف به جاي اينکه درختان را قطع کند با کارهاي فرهنگي مردم منطقه را آگاه کند. وي در پاسخ به اينکه اين درختان بيشتر در چه مناطقي هستند، گفت؛ بيشتر اين درختان در منطقه تالش، رضوانشهر و ديلمان قرار دارند. مساحت رويشگاه هاي جنگل هاي ايران به زحمت به هفت درصد مي رسد. طبق يکي از آخرين تقسيم بندي هاي فائو که در اجلاس کبک کانادا در سال 2003 ارائه شد، ايران کماکان به همراه 53 کشور ديگر در شمار ممالکي قرار دارد که کمتر از 10 درصد از خاک آنها را جنگل دربر گرفته است. مجري طرح ملي شناسايي و حفاظت درختان کهنسال ايران، در واکنش به قطع درختان کهنسال در استان گيلان گفت؛ درختان کهنسال ثروت ژنتيکي کشور هستند و قطع آنها برابر با به باد دادن اين ثروت ارزشمند است.

مصطفي خوشنويس در گفت وگو با سبزپرس تاکيد کرد؛ از آنجا که درختان کهنسال سني بين 400 تا سه هزار سال دارند، پايه هاي بسيار مقاوم ژنتيکي محسوب مي شوند چراکه اين درختان در توفان، خشکسالي، سرما و يخبندان هاي متعددي مقاومت کرده اند. با پيگيري اداره کل اوقاف و امور خيريه گيلان دو درخت مقدس نما در شهرستان رضوانشهر قطع شده است. گزارش روابط عمومي اداره کل اوقاف و امور خيريه گيلان حاکي است «در پي ارسال گزارش هايي در زمينه قائل شدن کرامت براي يک اصله درخت تناور قديمي در رضوانشهر به شکل دخيل بستن و نذر و نياز خواستن، حجت الاسلام ميرحسيني اشکوري مديرکل اوقاف گيلان دستور قطع اين درخت را صادر کرد. بر اساس اين گزارش درخت مذکور قطع و چوب حاصل از آن براي امور خيريه استفاده شد.» همچنين جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط زيست استان گيلان، با صدور بيانيه يي با اعتراض به مديرکل اوقاف استان گيلان و دستور اخير وي در ريشه کن کردن درختان کهنسال، خواستار توقف عمليات درخت افکني به بهانه مبارزه با خرافه پرستي شد. در قسمت هايي از اين بيانيه آمده است؛ درخت را ستايش کرده ايم به ستايش نعمات خداوند و به برکت سبزي و سايه يي که به ما ارزاني داشته است. به دورش پارچه بسته ايم.

به شاخه هايش نخ آويخته ايم و آن را دوست داشته ايم. اما کيست که نداند توجه به درخت نه از خرافه پرستي مردمان است بلکه به سبب احترام به سبزينگي و بالاتر از همه احترام به باورهاي نياکان مان در ارج گذاري به طبيعت است. گفته اند جرم اين بلندقامتان سايه دار رواج خرافه است، فرمان داده اند که درختان کهنسالي که بسياري شان ديگر همانندي ندارند را از بيخ برکنند، آيا براي مبارزه با خرافه و خرافه پرستي بايد درختان بي زبان را بريد؟ اصلاً چرا به ريشه يابي خرافه و خرافه پرستي نمي پردازيم و تيشه بر ريشه درخت مي زنيم؟ به گزارش سبزپرس در قسمتي ديگر اين بيانيه آمده است؛ مگر در جاي جاي قرآن خداوند به بندگان شايسته خويش بشارت نداده است که در جهان آخرت آنان را به توتستان ها و سايه ساراني گسترده فرا خواهد آورد. اين بالاترين بشارتي است که خداوند براي بندگان شايسته خويش مي دهد. حال در اين جهان فاني ما سايه ساران سايه گستر را قلع و قمع مي کنيم تا دفع خرافه کنيم.

ريشه خرافه در درخت نيست که با برکندن آن از ميان برود. اعضاي اين جمعيت همچنين خطاب به اشکوري سرپرست اداره کل اوقاف استان گيلان که دستور قطع درختان کهنسال را صادر کرده، مي افزايند؛ از اقصي نقاط ايران براي آرامش و راحت به گيلان با درختان کهنش مي آيند. سرو هزاران ساله هرزويل، درختان سر به فلک کشيده بلوط و آزاد، سرخدار هاي در حال انقراض، ممرزهاي راست قامت و بسياري درختان کهنسال گيلان به شکلي باورنکردني و به ياري باورهاي آميخته به افسانه و رويا پاس داشته مي شوند. به شاخه هايشان پارچه هاي سبز مي بندند و در زير سايه شان چراغي به احترام بر مي افروزند و خدا را براي داده ها و نداده هايش سپاس مي گويند.





Copyright: gooya.com 2016